Recenzia CD: Karnas – Power Kiss

Recenzia CD: Karnas – Power Kiss
Miroslav Halak

Spevák, pedagóg a multilingvista Grzegorz Karnas vydáva v Hevhetii live nahrávku z čínskych miest Chengchun a Guangzhou. Kto sleduje tvorbu tohto výnimočného vokalistu pozná jeho prístup k hudbe, jeho nadanie pracovať s fonetickou kvalitou jazyka, s expresívnym frázovaním, dramatickou dynamikou aj spontánnou improvizáciou. Aj napriek tomu je v tejto nahrávke niekoľko prekvapení, ktoré sú jednoducho Karnasovské...   

 

Hevhetia 2017/ HV 0150/0151-2-331

 

Obsadenie: Grzegorz Karnas - spev/ Elchin Shirinov - klavír/ Alan Wykpisz - kontrabas/ Grzegorz Masłowski – bicie

 

 

Grzegorz Karnas je nositeľom niekoľkých prestížnych ocenení (Young Jazz Singers Competition 2006 Belgicko; International Crest Jazz Vocal Competition 2007 Francúzsko) a iniciátorom súťažnej prehliadky a festivalu zameraného na vokálne umenie s názvom Voicingers v poľských Źorach, ktorého výťaznými laureátmi od roku 2008 boli speváci ako Lois Le Van 2012, Francesca Palamidessi 2015 a Martyna Kwolek 2016. Karnas je teda aktívny nie len ako hudobník brázdiaci svetové pódia ale aj ako činiaci sa propagátor jazzu. Jeho posledný projekt pod hlavičkou Hevhetie je chuťovka tak s audio-nosičom CD, ktorého som bezvýhradným zástancom, odmysliac si ešte vinyl, ale to je už zase iná kapitola, ako aj s DVD diskom, ktorý pre mnohých fanúšikov koncertných video záznamov bude znamenať isto veľmi príťažlivý bonus.

Od prvej skladby Black Crow je v popredí Grzegorzov improvizovaný vokál, ktorý od úvodných skôr experimentálnych polôh, sa plynulo kultivuje do osnov kompozície aby tak prezentoval svoj talent nie len sólovo pracovať s hlasom, ale aj harmonicky súznieť z kapelou. Tú tvoria nový spoluhráči ako Grzegorz Masłowski na bicie, ktorý vystriedal Sebastiana Frankiewicza a Alan Wykpisz na kontrabase, ktorý nahradil Michała Jarosa. Táto kapela znie v live nahrávke z Číny presvedčivo kompaktne a inštrumentálne erudovane a zároveň temperamentne a to tak v celku ako aj sólovo. To je koniec koncov aj dikcia akú si Karnasov prednes vynucuje. Jeho stakáta a sonické intermezzá narúšajú konvenčnú štruktúru skladby a majú tendenciu kompozíciu skôr sekvenčne kúskovať ako ju ponechávať v predefinovaných tvaroch. Podobný prístup si preto žiada pevné rytmické opory a melodickú výstavbu, teda kapelu ktorá odolne voči experimentálnym výpadom speváka zotrvá vo svojom programe, ale ktorá je zároveň schopná intuitívne reagovať na impulzy z jeho strany. V niekoľkých pasáž som sa pristihol pri tom, že sa idem pozrieť či sa mi „nezasekla“ platňa, kým som si neuvedomil, že mi hrá CD a, že ide o brilantnú hru s cyklickosťou frázy, výrazne dynamizujúcou celú makroštruktúru zvolenej témy. V prednese Grzegorza Karnasa som evidoval analógie k voľnému hlasovému prejavu Mareka Stryszowského člena legendárnej skupiny Laboratórium, ktorý sa so svojim projektom Little Egoist prezentoval na 21. ročníku Bratislavských jazzových dní v roku 1995. Povedomie slávnej jazzovej tradície je teda nepochybne u Karnasa prítomné a programovo využívané. Jeho globálne zázemie speváka spoznávajúceho celý svet aj s tými menej etablovanými jazzovými scénami ho ale však systémovo núti absorbovať množstvo iných vplyvov.

Jedným z najintenzívnejších zdrojov z ktorých čerpá spektrum výrazových prostriedkov je jeho nadanie pre cudzie jazyky. To, že sa v polovici skladieb prezentuje s výborne znejúcou mandarínčinou prekvapuje napriek tomu, že jeho rečové nadanie je známe a údajne okrem čínštiny to je aj arabčina a samozrejme dôležité európske jazyky. Pre tých ktorý po čínsky nevieme nám posolstvá a zároveň aj úroveň znalosti tohto jazyka u Karnasa zostanú neznáme, faktom však je a to zdôrazňuje koniec koncov aj sám, sú rôzne zvukové prejavy týchto rečí dôležitou inšpiráciou jeho vlastného spevu. Album Power Kiss je po zvukovej a dramaturgickej stránke odporúčania hodným počúvaním, možno budú niekoho rušiť práve tie prehovory, respektíve akési zvolania v čínštine, ktorá na môj vkus nie je príliš spevavým jazykom, ale to je skôr apel k rozšíreniu vlastných kultúrnych a rečových obzorov, po vzore Grzegorza Karnasa. Takže rýchlo do kníhkupectiev a na portály s ponukou mandarínčiny, nikdy neviete kedy sa Vám môže zísť.

 

 

01.   Black Crow

02.   Sinusoid

03.   Langue d´amour 1

04.   Fin d´été

05.   Sweetness

06.   Two Towers

07.   Black Crow (alternate)

08.   Langue d´amour 2

09.   Breakfast Turbulance

10.   The Ballad of a Watchful Butcher 

Galéria

IMG_20170906_215115.jpg
IMG_20170906_215131.jpg
IMG_20170906_215205.jpg

 

 

Ďalšie články

Jazz na Konzervatóriu v Košiciach: Saxofonista Ján Kopčák odovzdáva skúsenosti a vedomosti študentom
Ako študent sa vzdelával na prestížnych hudobných školách v Európe. Svoje skúsenosti a vedemosti sa...
Recenzia CD: Wicked Heads - Superheroes
The Cure, troška Nicka Cavea, experimentálny zvuk gitár a zvonkohier, charizmatický ženský...
Recenzia CD: Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky
Ako neobyčajne znie názov tohto projektu Miloša Železňáka tak je aj jeho obsah ojedinelým,...
Recenzia CD: Kari Sál - Betesda
Prestížne obsadený album Betesda speváčky Kari Sál, vlastným menom Karina Srocka, je...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...