Recenzia CD: Karnas – Power Kiss

Recenzia CD: Karnas – Power Kiss
Miroslav Halak

Spevák, pedagóg a multilingvista Grzegorz Karnas vydáva v Hevhetii live nahrávku z čínskych miest Chengchun a Guangzhou. Kto sleduje tvorbu tohto výnimočného vokalistu pozná jeho prístup k hudbe, jeho nadanie pracovať s fonetickou kvalitou jazyka, s expresívnym frázovaním, dramatickou dynamikou aj spontánnou improvizáciou. Aj napriek tomu je v tejto nahrávke niekoľko prekvapení, ktoré sú jednoducho Karnasovské...   

 

Hevhetia 2017/ HV 0150/0151-2-331

 

Obsadenie: Grzegorz Karnas - spev/ Elchin Shirinov - klavír/ Alan Wykpisz - kontrabas/ Grzegorz Masłowski – bicie

 

 

Grzegorz Karnas je nositeľom niekoľkých prestížnych ocenení (Young Jazz Singers Competition 2006 Belgicko; International Crest Jazz Vocal Competition 2007 Francúzsko) a iniciátorom súťažnej prehliadky a festivalu zameraného na vokálne umenie s názvom Voicingers v poľských Źorach, ktorého výťaznými laureátmi od roku 2008 boli speváci ako Lois Le Van 2012, Francesca Palamidessi 2015 a Martyna Kwolek 2016. Karnas je teda aktívny nie len ako hudobník brázdiaci svetové pódia ale aj ako činiaci sa propagátor jazzu. Jeho posledný projekt pod hlavičkou Hevhetie je chuťovka tak s audio-nosičom CD, ktorého som bezvýhradným zástancom, odmysliac si ešte vinyl, ale to je už zase iná kapitola, ako aj s DVD diskom, ktorý pre mnohých fanúšikov koncertných video záznamov bude znamenať isto veľmi príťažlivý bonus.

Od prvej skladby Black Crow je v popredí Grzegorzov improvizovaný vokál, ktorý od úvodných skôr experimentálnych polôh, sa plynulo kultivuje do osnov kompozície aby tak prezentoval svoj talent nie len sólovo pracovať s hlasom, ale aj harmonicky súznieť z kapelou. Tú tvoria nový spoluhráči ako Grzegorz Masłowski na bicie, ktorý vystriedal Sebastiana Frankiewicza a Alan Wykpisz na kontrabase, ktorý nahradil Michała Jarosa. Táto kapela znie v live nahrávke z Číny presvedčivo kompaktne a inštrumentálne erudovane a zároveň temperamentne a to tak v celku ako aj sólovo. To je koniec koncov aj dikcia akú si Karnasov prednes vynucuje. Jeho stakáta a sonické intermezzá narúšajú konvenčnú štruktúru skladby a majú tendenciu kompozíciu skôr sekvenčne kúskovať ako ju ponechávať v predefinovaných tvaroch. Podobný prístup si preto žiada pevné rytmické opory a melodickú výstavbu, teda kapelu ktorá odolne voči experimentálnym výpadom speváka zotrvá vo svojom programe, ale ktorá je zároveň schopná intuitívne reagovať na impulzy z jeho strany. V niekoľkých pasáž som sa pristihol pri tom, že sa idem pozrieť či sa mi „nezasekla“ platňa, kým som si neuvedomil, že mi hrá CD a, že ide o brilantnú hru s cyklickosťou frázy, výrazne dynamizujúcou celú makroštruktúru zvolenej témy. V prednese Grzegorza Karnasa som evidoval analógie k voľnému hlasovému prejavu Mareka Stryszowského člena legendárnej skupiny Laboratórium, ktorý sa so svojim projektom Little Egoist prezentoval na 21. ročníku Bratislavských jazzových dní v roku 1995. Povedomie slávnej jazzovej tradície je teda nepochybne u Karnasa prítomné a programovo využívané. Jeho globálne zázemie speváka spoznávajúceho celý svet aj s tými menej etablovanými jazzovými scénami ho ale však systémovo núti absorbovať množstvo iných vplyvov.

Jedným z najintenzívnejších zdrojov z ktorých čerpá spektrum výrazových prostriedkov je jeho nadanie pre cudzie jazyky. To, že sa v polovici skladieb prezentuje s výborne znejúcou mandarínčinou prekvapuje napriek tomu, že jeho rečové nadanie je známe a údajne okrem čínštiny to je aj arabčina a samozrejme dôležité európske jazyky. Pre tých ktorý po čínsky nevieme nám posolstvá a zároveň aj úroveň znalosti tohto jazyka u Karnasa zostanú neznáme, faktom však je a to zdôrazňuje koniec koncov aj sám, sú rôzne zvukové prejavy týchto rečí dôležitou inšpiráciou jeho vlastného spevu. Album Power Kiss je po zvukovej a dramaturgickej stránke odporúčania hodným počúvaním, možno budú niekoho rušiť práve tie prehovory, respektíve akési zvolania v čínštine, ktorá na môj vkus nie je príliš spevavým jazykom, ale to je skôr apel k rozšíreniu vlastných kultúrnych a rečových obzorov, po vzore Grzegorza Karnasa. Takže rýchlo do kníhkupectiev a na portály s ponukou mandarínčiny, nikdy neviete kedy sa Vám môže zísť.

 

 

01.   Black Crow

02.   Sinusoid

03.   Langue d´amour 1

04.   Fin d´été

05.   Sweetness

06.   Two Towers

07.   Black Crow (alternate)

08.   Langue d´amour 2

09.   Breakfast Turbulance

10.   The Ballad of a Watchful Butcher 

Galéria

IMG_20170906_215115.jpg
IMG_20170906_215131.jpg
IMG_20170906_215205.jpg

 

 

Ďalšie články

Jazz na Konzervatóriu v Košiciach: Saxofonista Ján Kopčák odovzdáva skúsenosti a vedomosti študentom
Ako študent sa vzdelával na prestížnych hudobných školách v Európe. Svoje skúsenosti a vedemosti sa...
Recenzia CD: Wicked Heads - Superheroes
The Cure, troška Nicka Cavea, experimentálny zvuk gitár a zvonkohier, charizmatický ženský...
Recenzia CD: Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky
Ako neobyčajne znie názov tohto projektu Miloša Železňáka tak je aj jeho obsah ojedinelým,...
Recenzia CD: Kari Sál - Betesda
Prestížne obsadený album Betesda speváčky Kari Sál, vlastným menom Karina Srocka, je...
A Plane To Catch - zábavné návraty do doby najlepšej hudby
Opäť si si dovolím upozorniť čitateľky a čitateľov portálu jazz.sk na produkciu z Dánska...
Němá éra Dana Bártu na československom turné
Dnes začína československé jesenné turné mnohonásobného laureáta ocenenia Spevák roka a Spevák...
Narodeniny vo veľkom štýle – Cotatcha Orchestra
Už desať rokov pôsobí na českej scéne nesmierne originálny a ojedinelý bigband Cotatcha Orchestra,...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...