Recenzia CD: Early Birds - Świt
K letu patrí vôňa slnkom nasiaknutej lúky, letargia dlhých poludní a sviežosť vetra vanúceho od vody. K letu patrí hudba, ktorá ako zvuková tapeta prispôsobuje svoju atmosféru tak pokoju opaľovacieho nič nerobenia, ako aj vzruchu tušených možností krátkych nocí. Ranný vtáci poľskej speváčky Martyny Kwolek sú tou správnou náladou rána pred dovolenkou, ale aj romantických snov plynúcich za morský horizont či hrebene Tatier.
-------------------------
Early Birds
Hevhetia/ 2017/ HV 0154-2-331
Interpreti: Martyna Kwolek – spev; Marcin Pater – vibrafón, marimba; Mateusz Szewczyk – kontrabas, basová gitara; Patrik Zakrzewsky – perkusie; Kuba Chojnacki – tenor, alt saxofón; Piotr Budniak – bicie
Nečakane prináša Hevhetia na letný hudobný trh nahrávku vymykajúcu sa tej typickejšej polohe akú Ján Sudzina forsíroval v poslednom čase. Namiesto experimentov s výrazom, namiesto improvizovanej hudby či jazzovej avantgardy, je album Early Birds - Świt svedectvom o tom, že žiadne unáhlené závery či škatuľkovanie v jeho produkcii neobstoja. A to je dobre! Album ponúka príjemné témy, neunavujúcu interpretáciu a výbornú zvukovú kvalitu. To všetko je produkované v podžánroch, ktoré sa nenásilne pohybujú od ambientnosti akustického jazzu, rytmických etnoprvkov po severské podoby alternatívneho pesničkárstva. Skvelým ťahom bolo do zostavy včleniť výraznú perkusívnu stopu od klasickejších nástrojov (výborne zahraté predovšetkým v skladbe Maj) až po marimbu a vybrafón. Práve hrejivosť drevenej marimby kultivuje svojim zvukom aj expresívnejšie polohy zoskúpenia, v ktorom by inak výrazne vynikal saxofón Kubu Chojnackeho. Na druhej strane rozvibruje váš ozvučovací aparát intenzívny vybrafón, ktorý tak v správnom dávkovaní dynamizuje zvuk albumu Early Birds a je aj dôležitým stmeľovacím prvkom medzi basou Mateusza Szewczyka, bicími Piotra Budniaka a perkusiami Patrika Zakrzewskeho. V mnohých pasážach, ako napríklad v skladbe Way out má poslucháč pocit akoby boli kompozície skôr orientované na Marcina Patera, teda hráča na vibrafón a marimbu ako na Martynu Kwolek. Jej decentný ale zároveň patrične sebavedomý vokálny prednes je ale predsa len neodmysliteľnou súčasťou nahrávky, teda akousi čerešničkou na torte vyváženého inštrumentálneho prednesu a pútavých kompozícií. Z jej invencie vychádza tak poetika poľského spirituálna, ako napr. v piesni Nie moźna zabić miłości a na druhej strane aj sebavedomosť v kompozičnom rukopise, ktorá koketuje aj s Monkovskými témami (ako napr. v Save it a v My favorit things). Pri posledne menovaných skladbách je možné pre porovnanie odporučiť aj na ďalšiu nahrávku z Hevhétie a síce projekt inej poľskej vokalistky a klaviristky Ilony Damieckej Monk´s midnight. Veľmi dôležitým prvkom celého albumu Martyny Kwolek je vysoká miera ľahkosti s akou plynú jednotlivé skladby a skladajú sa do homogénneho celku ktorému ale nechýba nápad a ani moment prekvapenia. Hoci s piesňou Nowy rok, sa môže zdať, že atmosféra je skôr skôr zimne orientovaná, stojím si však za svojim tvrdením, že ide o výborný projekt k letnému odpočinku. Ten si ale možno dopriať aj v zime, hlavne ak nás bude sprevádzať pri spomienkach na už spomenuté hrejivé zážitky horúcich mesiacov a dovoleniek.
01. Let me fall
02. Powrót motyli
03. My favorit things
04. Save it
05. Way out
06. Just pray
07. Nie moźna zabić miłości
08. Nowy rok
09. Maj
10. Still I rise