Recenzia CD: Kari Sál - Betesda
Prestížne obsadený album Betesda speváčky Kari Sál, vlastným menom Karina Srocka, je kultivovaným a lyrickým počinom v ktorom jej soulový vokál harmonicky súznie s kvalitnými jazzovými inštrumentáciami. Tie sú na úrovni ich autorov ako Adam Bałdych alebo Krszysztof Szmańda, teda aktuálnej špičky mladej generácie muzikantov v Poľsku. Duchovný, hĺbavý, romantický ale aj filigránsky a predovšetkým ľahko počúvateľný, taký je album Betesda.
-------------------------
Kari Sál - Betesda
Hevhetia/ 2017/ HV 0153-2-331
Interpreti: Kari Sál – spev; Verneri Pohjola – trúbka; Adam Bałdych – husle; Michał Zaborski – viola; Piotr Chęcki – tenor saxofón; Paweł Kaczmarczyk – piáno; Michał Kapczuk – kontrabas; Krszysztof Szmańda – bicie
O úrovni náboženského povedomia a miery vplyvu kresťanstva na mnohé sféry kultúrno-spoločenského života v Poľsku svedčí spôsob akým sa mladý tvorcovia vo svojich individuálnych výpovediach opierajú o spirituálne hodnoty, o čom sa presviedčam s takmer každým novým CD z tejto proveniencie. Tu nejde len o prvoplánový gospel ale o viacvrstvové svedectvá o prienikoch medzi spoločensky dominantným religióznom a akýmsi privátnymi duchovnom. Kým v drvivej väčšine Európy je minimálne v kultúrnych kruhoch citeľný odklon od inštitucionálnych foriem viery, v Poľsku sa evidentne aj nastupujúca generácia umelcov netají vo svojich priam intímnych posolstvách reflektovať aj hlboké náboženské obsahy. Koniec koncov aj autorské kompozície Kariny Srockej Betesda I a Betesda II, na záver albumu, sú inšpirované apokryfnými evanjeliami Jakuba a Jána. To čo ma teda udivovalo už u harcovníkov big-beatovej éry ako SBB a ich headlinera Józefa Skrzeka, síce dominantne motivovaný príklon k náboženským témam je teda u našich severných susedov prítomný stále. Aj atmosféra Betesdy ako celku je interpretovateľná v dvoch rovinách, v jednej soulovo nu-jazzovej a v druhej komorne spirituálnej. V tej prvej polohe je dôraz kladený predovšetkým na formálnu stránku kompozícií o ktorú sa výborne stará „zespół“ obsahujúci vyváženú rytmickú aj melodickú sekciu s výborne pracujúcimi dychmi a samozrejme s husľami svetovej úrovne Adama Bałdycha. Tá druhá poloha je koncentrovaná na textové výpovede osobnostnej poetiky autorky. Betesda je tak predovšetkým hudbou pre citlivé duše, neurazí ale ani neunudí a pre toho kto má slabosť pre zvukomalebnosť Poľštiny to bude určite zážitok. Keď sa tak nad tým zamýšľam, je to v podstate veľmi vhodný typ práve do predvianočného obdobia.
01. Bros
02. Zaczekaj
03. Foss
04. Ostatnie Dni Lata
05. Puffin
06. Dyrhólaey
07. Betesda*I
08. Betesda*II