Recenzia CD: Kari Sál - Betesda

Recenzia CD: Kari Sál - Betesda
Miroslav Halak

Prestížne obsadený album Betesda speváčky Kari Sál, vlastným menom Karina Srocka, je kultivovaným a lyrickým počinom v ktorom jej soulový vokál harmonicky súznie s kvalitnými jazzovými inštrumentáciami. Tie sú na úrovni ich autorov ako Adam Bałdych alebo Krszysztof Szmańda, teda aktuálnej špičky mladej generácie muzikantov v Poľsku. Duchovný, hĺbavý, romantický ale aj filigránsky a predovšetkým ľahko počúvateľný, taký je album Betesda.  

-------------------------

Kari Sál - Betesda

Hevhetia/ 2017/ HV 0153-2-331

Interpreti: Kari Sál – spev; Verneri Pohjola – trúbka; Adam Bałdych – husle; Michał Zaborski – viola; Piotr Chęcki – tenor saxofón; Paweł Kaczmarczyk – piáno; Michał Kapczuk – kontrabas; Krszysztof Szmańda – bicie

O úrovni náboženského povedomia a miery vplyvu kresťanstva na mnohé sféry kultúrno-spoločenského života v Poľsku svedčí spôsob akým sa mladý tvorcovia vo svojich individuálnych výpovediach opierajú o spirituálne hodnoty, o čom sa presviedčam s takmer každým novým CD z tejto proveniencie. Tu nejde len o prvoplánový gospel ale o viacvrstvové svedectvá o prienikoch medzi spoločensky dominantným religióznom a akýmsi privátnymi duchovnom. Kým v drvivej väčšine Európy je minimálne v kultúrnych kruhoch citeľný odklon od inštitucionálnych foriem viery, v Poľsku sa evidentne aj nastupujúca generácia umelcov netají vo svojich priam intímnych posolstvách reflektovať aj hlboké náboženské obsahy. Koniec koncov aj autorské kompozície Kariny Srockej Betesda I a Betesda II, na záver albumu, sú inšpirované apokryfnými evanjeliami Jakuba a Jána. To čo ma teda udivovalo už u harcovníkov big-beatovej éry ako SBB a ich headlinera Józefa Skrzeka, síce dominantne motivovaný príklon k náboženským témam je teda u našich severných susedov prítomný stále. Aj atmosféra Betesdy ako celku je interpretovateľná v dvoch rovinách, v jednej soulovo  nu-jazzovej a v druhej komorne spirituálnej. V tej prvej polohe je dôraz kladený predovšetkým na formálnu stránku kompozícií o ktorú sa výborne stará „zespół“ obsahujúci vyváženú rytmickú aj melodickú sekciu s výborne pracujúcimi dychmi a samozrejme s husľami svetovej úrovne Adama Bałdycha. Tá druhá poloha je koncentrovaná na textové výpovede osobnostnej poetiky autorky. Betesda je tak predovšetkým hudbou pre citlivé duše, neurazí ale ani neunudí a pre toho kto má slabosť pre zvukomalebnosť Poľštiny to bude určite zážitok. Keď sa tak nad tým zamýšľam, je to v podstate veľmi vhodný typ práve do predvianočného obdobia.           

01. Bros

02. Zaczekaj

03. Foss

04. Ostatnie Dni Lata

05. Puffin

06. Dyrhólaey

07. Betesda*I

08. Betesda*II

Galéria

maxresdefault.jpg
22528143_1682931205059119_492769430926432474_n.jpg
23559618_1711961815489391_7480625327950324761_n.jpg
24796673_1735061759846063_2560323550408631012_n.jpg
117165_a0c2413f2.jpg

 

 

Ďalšie články

Jazz na Konzervatóriu v Košiciach: Saxofonista Ján Kopčák odovzdáva skúsenosti a vedomosti študentom
Ako študent sa vzdelával na prestížnych hudobných školách v Európe. Svoje skúsenosti a vedemosti sa...
Recenzia CD: Wicked Heads - Superheroes
The Cure, troška Nicka Cavea, experimentálny zvuk gitár a zvonkohier, charizmatický ženský...
Reportáž: Open Jazz Fest 2016, prvá časť (piatok)
Open Jazz Fest 2016, 22. a 23.7.2016, Zelená voda - Nové mesto nad Váhom Prázdninové mesiace...
Recenzia CD: Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky
Ako neobyčajne znie názov tohto projektu Miloša Železňáka tak je aj jeho obsah ojedinelým,...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...