Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý vydal pozoruhodný, k tanečným štýlom inklinujúci album „Fearless Movement“ (Young 2024). Prestížne jazzové magazíny ho radia k tomu najzaujímavejšiemu, čo sa urodilo na hudobnej scéne v roku 2024 a saxofonista ho so svojou koncertnou kapelou predstaví nielen v marci v brnianskom Sono Centre, ale aj v slovenskej premiére v júli na trenčianskej Pohode.
Všežravý a všežánrový chameleón, ktorého nezaraditeľné projekty radia znalci k dedičstvu podobne nekonvenčného Charlesa Mingusa, sa v posledných rokoch čoraz častejšie objavuje na mamutích pódiách veľkých festivalov (Glastonbury, Primavera Sound, Rockit Festival). Losangelský rodák Kamasi Washington zaujal už svojím oficiálnym debutom „The Epic“ (Brainfeeder 2015), ktorého názov vystihuje to, čo cítite po jeho vypočutí. Jazzový inovátor a kapelník ambiciózne začlenil do svojho hudobného ansámblu orchester a spevácky zbor, čím jeho skladby pôsobili skutočne veľkolepo a presahovali tradičnú predstavu o jazzovej kapele. V auguste 2016 navštívil jeho viedenský „megalomanský“ koncert náš spolupracovník Miroslav Haľák a jeho reportáž si môžete prečítať tu.
Za svoj debut, ako aj za druhý album „Heaven and Earth“ (Young 2018), získal Washington niekoľko hudobných ocenení a soundtrack k dokumentárnemu filmu Becoming o bývalej prvej dáme, Michelle Obama, mu priniesol prvú nomináciu na Grammy. Na jeho tretí album „Fearless Movement“, ktorý sa niesol v znamení narodenia dcéry Ashy, museli čakať fanúšikovia dlhých šesť rokov.
Príklon k tanečnej hudbe, hip-hopu, soulu, ale aj latinojazzovým inšpiráciám prezrádza už menoslov prizvaných hudobníkov (zväčša z hiphovej scény) ako Thundercat, Taj Austin, Ras Austin, Patrice Quinn alebo André 3000 z niekdajšieho dua Outcast, ktorý sa objaví ako flautista v skladbe Dream State.
Dvojalbum „Fearless Movement“ sa stretol s pozitívnym ohlasom nielen Washingtonových priaznivcov, ale aj hudobných kritikov a figuroval v rámci mnohých rebríčkov najlepších albumov roka 2024. „Kamasi Washington robí hudbu, ktorá očividne nepozná žiadne hranice. Je priam radostne bezprostredná, a to aj pre tých, čo jazz počúvajú len okrajovo,“ napísal o albume Joe Goggins v magazíne NME. „Zabudnite na 'elevator jazz' a malé lampičky v zafajčených newyorských baroch,“ dodáva Jana Kopecká z tímu festivalu Pohoda. „Kamasi Washington je dôkazom toho, že jazz patrí aj na letný festivalový stage. Už od jeho potvrdenia mám z toho zimomriavky. Svojím zjavom mi vždy pripomínal kazateľa. Jeho radostnú a pestrofarebnú kázeň však na Pohode rozhodnete nechcete zmeškať!“
FB event: www.facebook.com/events/401916929193086
Autor: Peter Motyčka
Foto: Vincent Haycock