Jazz je umenie, ktoré sa neustále mení a vyvíja. Vo vážnej hudbe je sprostredkovateľom myšlienok skladateľa hudobník-interprét. V jazze formuluje vlastné. Dá sa teda povedať, že improvizácia je spontánna kompozícia a každý jazzman je zároveň skladateľ. Vo vážnej hudbe je prostriedkom na uchovávanie a odovzdávanie hudobných myšlienok notový záznam. Na rozdiel od nej používa jazz hlavne záznam zvukový. Presne tak, ako žiaci hudobných škôl študujú diela skladateľov z notového zápisu, sa jazzmani učia témy a improvizované sóla z nahrávok. V našej novej rubrike sa zameriame na transkripciu a čiastočnú analýzu improvizácií na známe jazzové témy. Na tomto mieste sa budeme pravidelne stretávať a postupne si predstavíme transkripcie najväčších majstrov improvizácie. Privítame akékoľvek konštruktívne pripomienky k forme notového zápisu, návrhy na sóla, ktoré by sme mali prepísať z nahrávky alebo postrehy, ktoré sa týkajú harmonickej analýzy transkribovaných sól.
Juraj Kalász
Prvú transkripciu Autumn Leaves tenorsaxofonistu George Colemana z albumu Miles Davis - Miles in Europe 1963 si môžete pozrieť tu.