Recenzia CD: Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky

Recenzia CD: Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky
Miroslav Halak

Ako neobyčajne znie názov tohto projektu Miloša Železňáka tak je aj jeho obsah ojedinelým, nezvyčajným výsledkom hlbokého záujmu o výskum periférnych hudobných žánrov a inštrumentálnej a interpretačnej vyspelosti. Tieto atribúty tvoria v kolekcii obzvlášť neobvyklého hudobného materiálu, akým je piesňová tvorba naviazaná na ortodoxný kultúrny okruh, jeden nesmierne zaujímavý a aj pre jazzového fanúšika inšpiratívny celok.   

 

-------------------------

Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky

Hevhetia/ 2017/ HV 0132-2-331

 

Interpreti: Anna A. Hlaváčová – spev / Miloš Železňák – akustická gitara, mandolína, oud, diagonálna citara, pipa, elektrické gitary, keyboards, perkusie, šesťdierové píšťaly,

 

Miloš Železňák je hudobníkom prekračujúcim žánrové a štýlové hranice, suverénne sa pohybujúci tak v akustickom jazzovom triu, jeho elektrickej modifikácii a aj v polohách world-music, mapujúcich špecifické kultúrne okruhy na Slovensku, ale aj mimo neho. Okrem dvoch klasickejších a veľmi vydarených albumov koncipovaných práve v trojčlennom obsadení (Miloš Železňák trio, 2007 Hevhetia; Miloš Železňák trio – V bezvetrí a bezčasí, 2015 Hevhetia), ktoré zároveň predstavujú aj nosnú časť jeho jazzového portfólia, sa v zatiaľ najnovšom projekte Hevhetie vydáva skôr na cestu objavovania etnicky periférnych, hudobných tradícií a polozabudnutých respektíve v latinizovanej západnej kultúre, takmer nepoznaných poetík. Svojim teritoriálnym a kultúrnym zámerom je tento album najbližšie nahrávke Rusnacké (Hevhetia 2008) no namiesto modifikácie ľudovej pesničkovej formy cítiť na albume s Annou Hlaváčovou očarenie hudobnými štruktúrami a obsahovou hĺbkou tzv. paraliturgických piesní. Ide o veľmi špecifický druh spievanej duchovnej lyriky, ktorá svoje tematické inšpirácie čerpá nie len z kanonických kresťanských textov ale v obzvlášť zaujímavej forme aj z apokryfných, nekodifikovaných resp. inak v ľudovej náboženskej praxi etablovaných zdrojov. Tento projekt na jednej strane dokumentuje a sprostredkuje našej prevažne západne orientovanej kultúrnej sfére, menej známe hudobné prejavy ukotvené v ortodoxnej byzantsko-slovanskej tradícii, no na druhej strane v ňom takmer priezračne naznačuje muzikálny a lyrický potenciál, ktorý v sebe tieto piesne ukrývajú. Nebol by to Miloš Železňák ak by v ním vybranom a spracovanom hudobnom materiáli nebol kódovaný iný než len dokumentárny cieľ, ktorý je nutne metaforický, hraničiaci so sureálnym experimentovaním na hranici tradície a výrazovej avantgardy. Vo fragilnom prednese Anny Hlaváčovej interpretujúcej tieto paraliturgické piesňové formy v komornom, až intímne kontemplatívnom duchu sa stretáva úcta k tradícii s individuálnou vokálnou dispozíciou, ktorá veľmi efektne súznie so Železňákovou inštrumentálnou invenciou. Minimalistickými harmonickými intervenciami posúva jeho prevažne gitarový doprovod atmosféru piesní z tradicionalistických a etno a world- pozícií do ambientných subžánrov súčasnej hudby, ktorá však nie je výsadne venovaná náročnému a erudovanému poslucháčovi. Čaro tejto krehkej hudby pôsobí na prvé počutie v širokom hľadisku a to je zázrak tohto novointerpretovania ukrajinských, juhoslovanských a ruských paraliturgických piesní. Výborný a vážnym výskumom podložený základ pre tých, ktorí hľadajú nové inšpirácie aj pre obohatenie jazzového jazyka.         

01. cesta - cestička

02. adam

03. noe

04. lót

05. jozef

06. v strede mora

07. koniec sveta

08. kniha nehasnúca

09. bol raz na svete

10. raj

11. plač adama

12. dávny raj

Galéria

IMG_20171009_215543.jpg
IMG_20171009_215554.jpg
IMG_20171009_215333.jpg
IMG_20171009_215401.jpg
IMG_20171009_215428.jpg

 

 

Ďalšie články

Jazz na Konzervatóriu v Košiciach: Saxofonista Ján Kopčák odovzdáva skúsenosti a vedomosti študentom
Ako študent sa vzdelával na prestížnych hudobných školách v Európe. Svoje skúsenosti a vedemosti sa...
Recenzia CD: Wicked Heads - Superheroes
The Cure, troška Nicka Cavea, experimentálny zvuk gitár a zvonkohier, charizmatický ženský...
Recenzia CD: Kari Sál - Betesda
Prestížne obsadený album Betesda speváčky Kari Sál, vlastným menom Karina Srocka, je...
Speváčka Hanka Gregušová vydáva druhý album
Jedna z popredných speváčok na slovenskej klubovej scéne, Hanka Gregušová predstaví v ...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...