Labutie piesne vydavateľstva Hevhetia
Košické vydavateľstvo Hevhetia patrilo takmer štvrťstoročie k najvýraznejším značkám slovenského i stredoeurópskeho kultúrneho priestoru. Už prvé aktivity mladého vydavateľstva presahovali rámec vymedzeného teritória a o nahrávkach slovenských umelcov sa po prvýkrát začalo písať v prestížnych európskych i amerických magazínoch. A v rámci európskeho jazzového sveta sa Hevhetia radila k najrešpektovanejším vydavateľským domom.
Hevhetia v týchto dňoch uzatvára svoje aktivity a keďže nás súčasná doba učí bilancovať, na úvod niekoľko čísel: pod značkou Hevhetia nájdeme do dnešného dňa takmer 400 rôznorodých jednotiek, počinov či položiek. V rámci hlavného prúdu vydavateľstva Hevhetia sa objavovali predovšetkým jazzové nahrávky, ale aj albumy voľne improvizovanej a klasickej hudby v jej najrozmanitejších podobách (od starej hudby po najsúčasnejšie trendy). K týmto 280 CD albumom (vybrané tituly vyšli aj na LP) treba prirátať aj 77 CD albumov pod hlavičkou sublabelu Hev-Het Tune, ktorý sa zameriaval na alternatívne či pesničkové žánre; priestor však dostávali aj folk, blues, klezmer či world music. Dôkazom, že o hudbe sa dá aj čítať, bola desiatka prekladových i pôvodných knižných titulov, ako aj 12 čísel obsahovo i obrazovo pútavého časopisu Hudba, ktorý vychádza v rokoch 2006–2008.
Rovnako nemožno opomenúť desiatky domácich umelcov, ktorých na svetlo vytiahlo práve košické vydavateľstvo: z klasickej hudby spomeniem aspoň klaviristov Mikiho Škutu s manželkou Norou Škutovou, ktorých nahrávky zviditeľnili Slovensko na mape umeleckého sveta. Do rovnakej elitnej kategórie patria aj súbory Quasars Ensemble vedený skladateľom Ivanom Buffom, unikátne trio basetových rohov LOTZ Trio, akordeonista Peter Katina či cimbalistka Enikő Ginzery. Hevhetia otvorila dvere do sveta aj mnohým domácim umelcom zo sveta jazzu či improvizovanej hudby: spomeňme aspoň gitaristu a skladateľa Davida Kollara, klaviristu Pavla Morochoviča, gitaristu Miloša Železňáka či zoskupenia AMC Trio a PaCoRa Trio.
Aké sú posledné labutie počiny Hevhetie? Neskutočne pestré a rôznorodé – presne ako väčšina produkcií, ktoré toto vydavateľstvo počas takmer štvrťstoročia prinášalo. Napríklad Striptíz nepoučiteľnej krásy – pozoruhodná kniha s 2CD, navyše v dvojjazyčnej slovensko-anglickej verzii. Jej aktérmi sú akordeonisti Kamilė Mochnacký Čekauskaitė a Boris Lenko, gitarista Miloš Železňák a dvojica recitátoriek Táňa Pauhofová a Annamária Janeková. Sériu hudobných miniatúr Mareka Piačeka, Petra Zagara či Philipa Glassa prestriedavajú úvahy Silvestra Lavríka o spolužití húb s ľuďmi a špecifický koncept korunujú ilustrácie Raffa Tatarka. S gitaristom Milošom Železňákom je spojený aj album jeho tria s názvom Untitled, ktorý je k dispozícii na LP i v digitálnej podobe. Členmi jeho zoskupenia sú kontrabasista Enea Bari a bubeník Ján Oriško a poltucet skladieb s názvami ako Unnamed, Unidentified či Undescribed prechádza od snivých k voľne improvizovaným plochám. Nové autorské nahrávky naznačujú Železňákov experimentátorský a hľadačský posun v tvorbe.
Akoby z iného sveta je kniha Július Fujak: Iné hudobné diskurzy autora Ľubomíra Pavelku. Jej podtitul Tvorba – rozhovory – eseje/úvahy naznačuje, že obsahom sú rozmanité aktivity jedného z kľúčových umelcov vydavateľstva Hevhetia, intermediálne nekonvenčného skladateľa a hudobného estetika Júliusa Fujaka. Publikácia vyšla v spolupráci s FF UKF v Nitre s predslovom legendárneho austrálskeho skladateľa a huslistu Jona Roseho a fínskeho semiotika Prof. Eero Tarastiho a jej súčasťou je digitálny dvojalbum s prierezom Fujakovej hudobnej tvorby z rokov 1980–2024.
Ostaňme pri objavovaní nových dimenzií, pretože určite ste nedržali v rukách nič, čo by sa podobalo albumu PIX'ELLES RHAPSODY francúzskeho hudobníka Philippa Kadoscha. Ten prekladá súbor piesní inšpirovaných Balkánom, Orientom či Brazíliou, na ktorých sa podieľa množstvo renomovaných umelcov zo všetkých končín sveta: medzi inými Gil Reyes, Daniel Goyone, Tetê Espindola, David Linx alebo Quark Sinfonietta. Exkluzivitou rozkladacieho digipackového balenia sú najmä neobmedzené možnosti rozšírenej reality: prostredníctvom QR kódu a aplikácie v mobilnom telefóne ožíva pred poslucháčom svet interaktívnych hudobných Pixicards. V skutočných animovaných obrazoch sa prelínajú matematické a umelecké koncepty, ktoré ponúkajú pohlcujúci a interaktívny zážitok, prepájajúci vizuálne umenie a hudbu v podobe, o akej ste doteraz ani len nesnívali.
Úplne prvým počinom novovzniknutého vydavateľstva Hevhetia bol v roku 2002 album Smaller Wounds českého basgitarového virtuóza Pavla Jakuba Rybu. Prečo neuzavrieť takmer štvrťstoročnú históriu rešpektovaného vydavateľského domu návratom do rovnakých, no predsa iných, vôd? „Kruh se uzavírá,“ dodáva na margo aktuálneho albumu JAZZy Fish Tales… sám Pavel Jakub Ryba. „Vydavatelství, které bylo ostrůvkem kvalitní hudby, končí. Tak jako na začátku, tak nemůže být jinak na konci.“ Už na album Smaller Wounds si Ryba prizval k stálym spoluhráčom svojho m. t. s. art ensemble klávesovú legendu Józefa Skrzeka z kultovej poľskej kapely SBB. Ani na poslednom albume Hevhetie Pavel J. Ryba & Band – JAZZy Fish Tales… nemôžu chýbať hostia z prvoligového sveta: francúzsky trubkár a vizionár Erik Truffaz, britský trubkár Bryan Corbett alebo americký gitarista Dean Brown, ktorého životná cesta sa, žiaľ, krátko po nahrávaní albumu navždy uzavrela. „Ohromujúce hráčske majstrovstvo, kompozície, energia kapely, ako aj celkový koncept nahrávky!“, nechal sa počuť renomovaný americký publicista Jim Eigo z Jazz Promo Services. Stačí sa pozorne započúvať do Rybových príbehov na poslednom albume vydavateľstva Hevhetia, alebo vychutnať si ich na koncertoch 13. mája v Štúdiu STVR Košice – Slovenský rozhlas, 15. mája v Klube Scapino v Kolíne alebo 16. mája v priestoroch nádhernej Katedrály Nanebovzatia Panny Márie a sv. Jána Krstiteľa v Kutnej Hore.
Autor: Peter Motyčka