Veľkonočný jazz
Ľudia majú radi cyklicky sa opakujúce rituály; sú pre nich pocitom istoty či stability. Snáď už pätnásť rokov zvyknem počas veľkonočných sviatkov počúvať pozoruhodný album „Sanctus-Sanctus-Sanctus“ poľského saxofonistu a skladateľa Piotra Barona. Baron hrával po boku snáď všetkých výrazných osobností poľskej jazzovej scény a ťažiskom jeho tvorivého myslenia je kresťanská inšpirácia, vrcholiaca albumovou trilógiou „Bogurodzica“ (2000) – „Salve Regina“ (2007) – „Sanctus-Sanctus-Sanctus“ (2008). Jeho neprekonateľným vzorom v danom kontexte ostáva Coltranov vrcholný opus „A Love Supreme“ (1965).
„Religiózna inšpirácia sa tiahne celým mojím životom, a preto sa bezpodmienečne musela prejaviť aj v mojej hudbe,“ povedal pri pred rokmi počas rozhovoru Baron. „Ďalšou neoddeliteľnou zložkou mojej existencie je hranie jazzu a presne ako apoštol Pavol vo svojom liste pripomína: 'Či teda jete, či pijete, či čokoľvek iné robíte, všetko robte na Božiu slávu,' ja takto na Božiu slávu hrám jazz.“ Piotr Baron sa po voľnejších kontempláciach nad mariánskymi antifónami (album „Salve Regina“) s americkými spoluhráčmi (trubkár Wadada Leo Smith, bubeník Marvin „Smitty“ Smith, kontrabasista Darek Oleszkiewicz) rozhodol pre poslucháčsky komunikatívnejší projekt „Sanctus-Sanctus-Sanctus“ (CelEsTis 2008).
Základnou zostavou je Baronovo kvarteto s klaviristom Michałom Tokajom, kontrabasistom Michałom Barańskim a bubeníkom Łukaszom Żytom, ku ktorému prizval niekoľkých hostí (napríklad trubkára Piotra Wojtasika). Atmosféra nádeje presvecuje celý projekt: po trojnásobnej invokácii Baronovej témy Sanctus Sanctus Sanctus nasleduje tradičný veľkonočný chválospev Chrystus zmartwychwstan jest (nápev pochádza zo 14. storočia) so spevákom Mieczyslawom Szczesniakom, ktorý sa ku kapele pridáva aj v emotívne pôsobivom Te Deum. Pozoruhodné naplnenie dokonalej formy spirituálnym obsahom – jednoducho ideálne veľkonočné počúvanie!
Autor: Peter Motyčka