Čomu všetkému nás učí Jazz (4/5)

Čomu všetkému nás učí Jazz (4/5)
Dávid Oláh

V minulej časti tejto série článkov sme sa zaoberali pojmom skupiny, ktorý je pre rozvoj (jazzového) interpreta, študenta aj učiteľa veľmi dôležitý. Popísali sme si jednotlivé procesy, postupy a benefity, ktoré priamo súvisia s pojmom skupiny a pozitívne ovplyvňujú celkový život človeka zaoberajúceho sa jazzovou hudbou.

 
 
Pojem, o ktorom budem písať v tejto časti tohto cyklu je vývoj.  V momente kedy sa na pódiu stretnú jazzmeni, ktorí dosahujú najvyššiu možnú hráčsku úroveň, sa deje niečo čarovné. Vo vzduchu je cítiť atmosféra dokonalej slobody, kreativity a komunikácie medzi jednotlivými hráčmi. Umelci spoločne skúmajú a komunikujú medzi sebou aj so sojimi divákmi. Hudba je živá a svieža keď sa umelci aktívne zapjájú do tohto procesu a vytvárajú niečo nové.
 
 
Študent pociťuje vysokú úroveň svojho hudobného vývoja. Toto znamená, že študent už nie je študentom jazzovej hudby v "klasickom" zmysle slova, ale že ďalší hudobný vývoj sa uskutoční hlavne cez prax (jamovanie a hranie s rôznymi hudobníkmi ).
 
 
Učiteľ môže začať zachádzať do detailnejších polôh pri učení svojich žiakov. Keďže pri učení študenta na vysokej hráčskej úrovni už nejde o fundamentálne princípy jazzovej hudby, ale práve o subtílne a abstraktné koncepčné prvky (výstavba a gradácia sóla, reakcia a komunikácia so spoluhráčmi počas hrania atď.) Najdôležitejším bodom vo vzťahu pedagóga a študenta je to, aby pedagóg nechal slobodnú voľbu svojmu študentovi v štýlovom a interpretačnom rozvoji hry, estetiky a celkového hudobného konceptu.
 
 
Pre hráča, ktorý dosiahol túto úroveň rozvoja ide o bod v jeho hudobnej kariére, kedy je kľúčové, aby na pódiu pretavil do praxe v reálnom čase všetko to, čo sa naučil či už pri cvičení, alebo v praxi cez skúsenosti. Praktický hudobník teda potrebuje plynule a zreteľne reagovať, komunikovať a rozvíjať svoj umelecký prístup v interakcii so svojimi kolegami a poslucháčmi počas hry. Cieľovými bodmi sú tvorba hudby, ktorú má interpret v predstave, zabaviť a umelecky obohatiť publikum a inšpirovať ďalšiu generáciu jazzových hudobníkov.
 
 
Pre  jasnú ilustráciu vyššie uvedených informácií, uvediem zopár heslovitých príkladov zručností, ktoré rozvíjajú život jazzových umelcov mimo ich hudobnej stránky: 
 
 
• Schopnosť inšpirovať a vzdelávať iných
 
• Rozvoj kariéry
 
• Vytváranie nových zvukov, techník a hudobných metód
 
• Prenos informácií publiku
 
• Inšpirácia
 
• Sloboda založená na zručnostiach, technike a skúsenostiach
 
• Vodcovstvo
 
• Originálny štýl
 
• Osobný rast
 
• Úspech v odbore
 
• Syntéza
 
 
 
Dávid Oláh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ďalšie články

Tomáš Maretta: Kvalitná hudba nie je zadarmo, Slováci to musia pochopiť.
Stretol som sa s Tomášom Marettom - jedným z organizátorov koncertu Rona Cartera a Richarda...
Mária Reháková: Neskôr prídu tie praktické otázky ako - dá sa to s flautou? Uživím sa tým?
Dohodol som si rozhovor s mladou jazzovou flautistkou Máriou Rehákovou. Mária študuje na...
Jazz namiesto rannej kávy? Psychológovia zistili, že jazz je najstimulujúcejším hudobným žánrom
Keď som bol malý chlapec, otec ma neustále napomínal, aby som nepočúval hudbu popritom ako si robím...
Skutočne treba cvičiť 8 - 12 hodín denne? (1. časť )
 2 hodiny? 4 hodiny? 6 hodín? 8 hodín? 12 hodín? Koľko hodín je dostatok? Existuje vôbec niečo...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...
Soundtrack k môjmu životu – John Patitucci: Mistura Fina
Číra esencialita Brazílie a vrcholného hudobného majstrovstva. Dokonalé prepojenie zdanlivo...