Výber z Hevhetie z konca roka 2017

Výber z Hevhetie z konca roka 2017
Miroslav Halak

Hevhetia vydala medzi poslednými titulmi roku 2017 aj dve obzvlášť kvalitné nahrávky, ktoré si zaslúžia pozornosť širokej poslucháčskej obce. Poľská formácia okolo speváka a klaviristu Przemeka Kleczkowského a  projekt frankofónneho bubeníka Sébastiena Necca s názvom Grounded a albumom Morning Light.   

-------------------------

Przemek Kleczkowski – Time

 

Interpreti: Przemek Kleczkowski – spev, gitara, klavír / Szymon Mika – gitara, ronroco / Wojciech Szwugier – kontrabas / Patryk Dobos – bicie nájstroje / Franciszek Raczkowski – klavír / Grzegorz Dowgiałło – hammond organ, perkusie / Kasia Gacek-Duda – flauta, husle               

 

Rad vydarených a lyricky ladených albumov od našich severných susedov, ktoré našli svoje miesto v portfóliu košického vydavateľstva, dopĺňa Kleczkowského Time o rafinované hry so zvukom v pozitívnou energiou nabitých skladbách. Toto silové pole jednotlivých kompozícií albumu nie je výsledkom nespútanej improvizácie v dialógu nástrojov, ale sofistikovanej inštrumentácie, ktorá v priam dialogickej réžii necháva rozvíjať potenciál najmä Hammond organu a akustického klavíru ako aj huslí, či archaizujúco znejúcej flauty s gitarou Szymona Miku. Mika, ktorého výborný album Unseen vyšiel rovnako v Hevhetii, je nie len skvelým sólistom, ale ako počuť aj na tejto nahrávke, aj znamenitým sidemanom. Za voľnými veršami poľských a anglických textov sa skrýva irónia, ale aj absurdnosť spoločenských fenoménov dneška, ku ktorým vo svojej podstate patrí aj vnímanie času. Na význame získava táto paralela vtedy ak sa zamyslíme nad funkciou času v tejto automatizovanej dobe plnej stresu zo zameškaných termínov. Kým v jednotlivých autorských kompozíciách Przemeka Kleczkowského je dôraz kladený na citlivý a kultivovaný prednes v komornom duchu a album plynie tak ako by mal plynúť správne trávený čas, teda pokojne, jedna skladba sa z daného radu vyníma. Ide o cover verziu Riders on the Storm. Osobne nie som fanúšikom prerobených piesní, hlavne ak sa už v originály jedná o skvelé diela. Pustiť sa do legendárnej odrhovačky Doors´ov z roku 1971 preto považujem za krok viac než odvážny. O to viac som prekvapený z toho ako výborne sa partička muzikantov tohto projektu zhostila výzvy a čo sa im podarilo. Najprv treba zdôrazniť výbornú prácu s pôvodným materiálom, rešpekt k hudobnému obrazu doby 70tych rokov a precíznu analýzu štruktúry skladby, ktoré umožnili jednak vytiahnuť z tejto legendárnej piesne motívy, ktoré skvelo zapadajú do kontextu albumu a zároveň vygradovať jeho plynutie do jednoznačného vrcholu. To akým spôsobom sa inštrumentalistom podarilo na akustickom základe s prispením Mikovej gitary a Dowgiałłovho Hammondu vyčarovať progresívno- psychodelický, rockovo znejúci útvar si zaslúži absolutórium. V pasážach pripomínajúcich Lordovo besnenie na Child in Time by hádam ani Ray Manzarek nezostal nezasiahnutý tým skvelým vyvrcholením CD Time od Przemeka Klecskowského. Výsledok aký sa mu podarilo na tejto prvotine dosiahnuť je plný prekvapení, ľahko počúvateľný a predovšetkým v správnom čase skvelo vygradovaný.          

 

01. Time

02. Chwila

03. Nie chodź hanuś

04. Ciało znika

05. Wonder

06. Ballada o tolku bananie

07. Pure love

08. Riders on the storm

09. Tabularasa

 

-------------------------

Grounded / Sébastien Necca – Morning Light

 

Interpreti: Loïs Le Van – spev / Régis Ferrante – tenor saxofón / Michel Molines – kontrabas / Sylvain Charrier – vibrafón / Sébastien Necca – bicie nástroje

 

Najprv zostanete zarazený zo zobrazenia vyčiernenej postavy, pripomínajúcej baníka odfoteného na čiernobiely kinofilm v uhoľnej bani s obskúrnou maľbou kryštalických foriem na jeho tele v modro šedom tónovaní. Od podobného vizuálu človek očakáva kadečo, od experimentálneho techna až po gothic metal, ale jazzový quintet s vibrafónom a senzitívnym spevom asi nie. Nahrávka ma následne prekvapila a pri jej počúvaní a snahe definovať jej charakter čo najstručnejšie som si uvedomil aj spojitosť hudby s grafickým poňatím obalu CD. Je to projekt tajomný. Bubeník Sébastien Necca spolu so spevákom Loïs Le Vanom už od prvých taktov uvádzajú poslucháča do priam scénického priestoru, do divadla s hrou ktorej dej skrýva zápletku z poctivej detektívky. Atmosféra oscilujúca medzi pochmúrnosťou a inštrumentálnou výbušnosťou v mnohých momentoch pripomína filmové soundtracky. Kapelník, ktorým je bubeník sa nestavia v daných kompozíciách do popredia ale skvelo stmeľuje ostatných členov ansáblu. Zatiaľ čo pri poslednom sólovom albume Loïs Le Vana som mával chvíľami pocity akýchsi speváckych limitov v súvislosti s danou ambíciou, tu je jeho práca s hlasom podstatne kultivovanejšia a vyzretejšia. Spôsob akým dokáže vokalista komunikovať s jednotlívymi nástrojmi, či už je to saxofón alebo vibrafón je inšpiratívna. Celkovo ide o ďalší odporúčania hodný album z vydavateľstva Hevhetia. A nám nezostáva nič iné ako sa tešiť na ďalšie hudobné počiny z východného Slovenska.         

 

01. Aum

02. Nine Steps Part I.

03. Nine Steps Part II.

04. Nine Steps Part III.

05. The Morning Light

06. 3 Part.I. The Victim

07. 3 Part.II. The Savior

08. 3 Part.III. The Tormentor

09. The Drunk Fish

10. My SailBoat

11. The Smile Of My Son

12. Remember

Galéria

Przemek Kleczkowski - Time (2).jpg
Przemek Kleczkowski - Time (5).jpg
Przemek Kleczkowski - Time (1).jpg
Przemek Kleczkowski - Time (3).jpg
Przemek Kleczkowski - Time (4).jpg
Logo.jpg
Grounded - Morning Light (2).jpg
Grounded - Morning Light (1).JPG
Grounded - Morning Light (3).jpg
Grounded - Morning Light (4).jpg
Grounded - Morning Light (5).jpg

 

 

Ďalšie články

Jazz na Konzervatóriu v Košiciach: Saxofonista Ján Kopčák odovzdáva skúsenosti a vedomosti študentom
Ako študent sa vzdelával na prestížnych hudobných školách v Európe. Svoje skúsenosti a vedemosti sa...
Recenzia CD: Wicked Heads - Superheroes
The Cure, troška Nicka Cavea, experimentálny zvuk gitár a zvonkohier, charizmatický ženský...
Recenzia CD: Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky
Ako neobyčajne znie názov tohto projektu Miloša Železňáka tak je aj jeho obsah ojedinelým,...
Recenzia CD: Kari Sál - Betesda
Prestížne obsadený album Betesda speváčky Kari Sál, vlastným menom Karina Srocka, je...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...