Miko a Mika vo vydavateľstve Hevhetia

Miko a Mika vo vydavateľstve Hevhetia
Miroslav Halak

Medzi posledné vydavateľské počiny Jána Sudzinu patria aj dve obzvlášť zaujímavé triá a to trio slovenského interpreta s atmosférickou nahrávkou „Vibrácií, stavov a emócií“ (Valér Miko) a trio poľskej, etablujúcej sa osobnosti jazzovej gitary (Szymon Mika).

 

 

 

Na audio nosičoch, ako sú CD a Vynil, je úžasnou pridanou hodnotou ich obal ktorý v ideálnom prípade vyzýva k premýšľaniu nad jeho obsahom, provokuje svojou enigmatickosťou a inšpiruje svojou estetikou. Hevhetia je vydavateľstvom, ktoré v tejto oblasti odviedlo na slovenskom trhu pioniersku prácu a tak majú milovníci jazzu, klasickej hudby a alternatívnych žánrov od roku 2002 možnosť zbierať nie len kvalitné slovenské a stredoeurópske albumy ale tešiť sa aj z ich vizuálu.

 

 

Album s éterickým názvom a monochromatickou fotkou industrializovaného prístavu sa nesie v aktuálnom trende novoromantickej estetiky (nie len) jazzových obalov. Súčasné návraty do čias zasnívaných idealistov 19 storočia evokuje titulná fotografia albumu minimalistickým a otvoreným pohľadom na krajinu (ako napr. aj u Tigrana Hamasyana: Mockroot, 2015) poznačenú človekom, ale zároveň od neho oslobodenú, prenechanú ako voľnú scénu pre let osamoteného vtáka. 

Kompozične je hudba Valéra Mika a jeho tria (Valér Miko – klavír, Tomáš Belicza – basgitara, Dávid Juraj Raši – bicie) kvalitným predstaviteľom súčasnej, no zároveň už niekoľko rokov pretrvávajúcej, vlny komorných formácií experimentujúcich na ploche elektro-akustického tria. Po prvých taktoch som bol v malých rozpakoch zo zvukovej kvality nahrávky, pozorne som začal sledovať najmä na môj vkus surovo znejúcu rytmiku kontrastujúcu s mäkším podaním klavíra. V priebehu počúvania som si ale na tento zvukový zámer zvykol a podobne ako pri nahrávkach The Bad Plus sa tieto „rozpačitosti“ stanú dôležitou súčasťou hudobného konceptu. Moja manželka skonštatovala, že hoci album navonok proklamuje pocity skôr pokoja a uvoľneného plynutia myšlienok, hudba Valéra Mika má aj pochmúrne momenty, ako akési podozrivé a napätím nasiaknuté chvíle pred búrkou. Toto napätie ktoré možno vyčítať už zo samotného výrazu vibrácie v názve, nevyplýva z disonantných narušení plynúcich kompozícií, ani stupňujúcich sa improvizačných setov. Spomenuté vybrácie sú poryvmi duševného prežívania okamžiku, sú spôsobené komplexnosťou ľudských emócií, ktoré nikdy nie sú iba čierne alebo biele. V skladbách vystavaných okolo klavírnych motívov tvoriacich ucelený, takmer monotematický organizmus sú tými záchvevmi modálnej hudobnej hladiny vstupy elektrickej gitary Ľuboša Brtáňa a sláčikového tria: Ján Kružliak ml. – husle, Tomáš Čech – viola, Roman Harvan – violončelo. Témy tichého plynutia času a priam scénického opisu neuchopiteľných prírodných okamihov sú tu rozhýbané dramatickými motívmi nevyspytateľnosti osudu človeka. Akokoľvek abstraktne a nekonkrétne môžu tieto dojmy vyznievať, hudba prezentovaná albumom Vibrations, states, emotions je zhudobnením obrázku z obalu - tej neurčitej a otázky vyvolávajúcej scenérie s vtákom letiacim v ústrety neznámu, v ústrety zahmlenej vodnej krajine. Skutočne vydarená spolupráca grafiky (Juraj Koreň - grafická úprava a Peter Važan - fotografie) so skladateľom.

 

Valér Miko Trio: Vibrations, states, emotions

Hevhetia/2016/HV 0119-2-331

 

01. From sunrise till sunset

02. The Halo

03. At the full moon

04. Up, down & up again

05. On the roads

06. Towards the presence

07. Calm & peacefull

08. The rise of passion

 

----------------------------------

 

 

To čo vyzerá ako chyba pri zápise mena do matriky je zhodou okolností, ktorej výsledkom je, že sa v jednom vydavateľstve, v jeden rok a vo vydaniach nasledujúcich za sebou objavia slovenský klavirista Valér Miko a poľský gitarista Szymon Mika. Okrem tejto zaujímavej situácie a faktu, že sa jedná o prvé výraznejšie sólové projekty obidvoch predstaviteľov mladšej generácie jazzových hudobníkov vo svojich krajinách ich nespája žiadna rodinná ani hráčska príbuznosť. O príbuznosti hudobného charakteru ich autorských počinov však už možno diskutovať.

V zložení Szymon Mika – gitara, Max Mucha – kontrabas, Ziv Ravitz – bicie, máme dočinenia s akustickým triom prezentujúcim sa zrelým akustickým jazzom. Gitara Szymona Miku mi pripomína hru Philipa Catherina s ľahkým, elegantným a nevtieravým rukopisom. Výborne fungujúca rytmická zložka tria dynamizuje tento baladický album potrebnou dávkou zvukových experimentov a prekvapivých hudobných pasáží. O kompozičnej kvalite prvotiny Unseen svedčí jej homogénnosť, ktorá v prepracovaných a lyrických skladbách premosťuje rovnomenné a značne vygradované motívy v intre aj outre. Jan Hocek z Jazzportu prirovnáva Mikovu gitaru v poslednej skladbe Unseen (two) dokonca ku Crimsonovským etudám Roberta Frippa. Hoci sa progresivita tejto hudbe nedá uprieť, jej formou nie je maniera inštrumentálnej ekvilibristiky, skôr naopak, ide o hlboké obsahy vložené do meditatívne plynúcich balád, pulzujúceho hard bopu či latinom inšpirovaných fúzií. Do tohto premysleného konceptu sú pri tom citlivo integrované štandardy Cole Portera Everything I Love a Clifforda Browna Daahoud. S priznaným autorským rukopisom však ani tieto skladby navytŕčajú ale skôr osvetľujú skladateľskú cestu po ktorej sa Szymon rozhodol kráčať. V júnovom vydaní poľského Jazzpressu (6/2016) však môžeme na adresu tohto CD čítať aj kritiku týkajúcu sa reinterpretácie štandardu Krzysztofa Komedu z jeho kompozícii k Polanského Rosemary’s Baby (1968). Pre Poľskú hudobnú scénu sa zrejme kult okolo Komedu stal požehnaním aj prekliatím zároveň. Obohranosť jeho skladieb akoby bránila mnohým autorom vo vlastnej invencii a prekročeniu tieňa tohto skladateľa. Úsmevnou sa v danej recenzii môže zdať poznámka o symbolickom uvalení ústavného zákazu nahrávať a reinterpretovať Komedu v Poľsku do roku 2030! Pre poslucháčov orientujúcich sa v poľskom jazze totiž môže byť x-té spracovanie chronicky známych motívov rušivé. Atmosféra Unseen však zaradením Komedu určíte neutrpela a celková nálada, ktorá je príjemne hĺbavá, doslova pozýva poslucháča k šálke dobrej kávy alebo červeného vína a k diskusiám napríklad o budúcnosti klubových filmov, tých známych aj ešte nevidených. Inteligentný a kultivovaný jazz našich severných susedov sa aj v mladšej generácii evidentne môže oprieť o kvalitných hudobníkov a pre nás môže byť potešujúcim, že priestor k vlastnej realizácii nachádzajú práve v slovenskom vydavateľstve Hevhetia.

 

Szymon Mika Trio: Unseen

Hevhetia/2016/HV 0122-2-331 

 

01. Unseen

02. Black sesame

03. Rosemary’s lullaby

04. Everything i love

05. Dorf

06. Where do we go

07. Daahoud

08. Bittersweet

09. Unseen (two)

 

Autor: Miroslav Halak

 

 

Galéria

Valér Miko Trio.jpg
Szymon Mika.jpg
Miko a Mika vo vydavateľstve Hevhetia

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Valér Miko Trio a jeho Random Coincidences
Klavirista Valér Miko prednedávnom pokrstil svoj najnovší album Random Coincidences . Ide o...
Nedeľa na BJD 2017: Koncepčná pestrosť a interpretačná profesionalita
Posledný deň festivalu BJD 2017 so sebou niesol veľké očakávania. Všetci fanúšikovia kvalitnej...
Klavirista Valér Miko pokrstil svoju novinku Random Coincidences
V stredu 18. októbra sa v Kafé Scherz uskutočnil ďalší krst nového albumu. Po Griglákovom Live CD...
Víťazom súťaže Jazz START UP 2015 sa stala kapela Valér Miko Trio
Tretí ročník súťaže mladých jazzových talentov Jazz START UP už pozná svojho víťaza! Hlavnú cenu...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...