Recenzia CD: Jihye Lee a Ján Hajnal

Recenzia CD: Jihye Lee a Ján Hajnal
Miroslav Halak

V aktuálnom výbere sa zameriam na dva tituly z aktuálnejších realizácií vydavateľstva Hevhetia, pri čom úmyselne siaham po interpretoch mimo poľskej proveniencie. Hoci je od našich severných susedov titulov, sledujúcich predovšetkým experimentálnu hudbu a improvizované jazzové projekty  (viď napr. Anna Gadt – Renaissance; The Flash – Siła; Stanisław Słowiński quintet – Landscapes too easy to explain; Jachna, Tarwid, Karch – Sundial II ...), hneď niekoľko, upozorní táto recenzia aj na iné polohy vydavateľskej činnosti Hevhetie. Nasledujúce nahrávky internacionalizujú východoslovensky label aj na kórejskom polostrove a v druhom prípade vzdávajú poctu výraznej inštrumentálnej osobnosti Slovenska.                             

 

-------------------------

 

Jihye Lee – Diamond Sutra Reader

Hevhetia/ 2016/ HV 0129-2-331

 

 

Interpreti: Jihye Lee – spev, moosok jing; Sabin Todorov – piano; Stefaan Debevere – soprán a alt saxofón; Bo-Sung Kim – janggu, kwenggwari, jing  

 

Jihye Lee je kórejskou jazzovou speváčkou žijúcou v Bruseli. Vo vydavateľstve Hevhetia ide po nahrávke „Goblin bee“ z roku 2012, produkovanej Grzegorzom Karnasom, už o jej druhý album. CD s názvom „Diamond Sutra Reader“ je zaujímavým a do portfólia vokálnych projektov Hevhetie zapadajúcim počinom. Mám tu na mysli hlavne Loïs Le Vana s jeho „So much more“. Dôležitým spojovníkom týchto dvoch interpretov je atmosféra ich hudby a síce dôraz na komornosť a dominanciu vokálneho partu. Jihye Lee však ponúka expresívnejší a technicky náročnejší prejav ktorým vyčnieva nad hudobným doprovodom a necháva tak svoje sprievodné trio v úlohe takmer štatistov, podfarbujúcich scénu jej dramatickému sopránu. S neobyčajným rozsahom (napríklad v skladbe „Let´s fall in love“ som v najvyššom tóne nameral 1414Hz, čo by zodpovedalo tónu F#6, resp. F#´´´´), je jej výraz dostatočne nástojčivý a exoticky príťažlivý. Niekedy som však mal pocit, že presahy do experimentálnejších hlasových polôh sú na úkor konzistencie charakteru kompozícií. Nepochybne je dôležitým aspektom nie len aktuálneho projektu, ale vôbec vokálnej identity tejto kórejskej speváčky, sprostredkovať svojim spevom aj istú dávku východoázijského DNA. Perkusívnymi nástrojmi zvonivých zvukov a netradičných názvov ako moosok jing, janggu, kwenggwari, svoj pôvod jasne priznáva a to nie len ich inovatívnym začlenením ale predovšetkým výstavbou kompozícií ako v „Shinnahgeh“, „Afro blue“ a „Let´s fall in love“, v ktorých sú kľúčovým zvukovým elementom. Základný zamatový témbr európskejších skladieb ako „Mermaid“, alebo „Dance for Victor“ od Philipa Catherina preto značne kontrastuje s tými expresívnejšími pasážami. Tieto kontrasty môžu pôsobiť rušivo a poslucháč môže mať želanie aby sa pokoj a komornosť harmonických pasáži zachovali v duchu celej nahrávky, to však evidentne nebolo zámerom Jihye Lee. V svojskej syntéze dvoch diametrálne odlišných hudobných kultúr tak máme pred sebou opäť objavný projekt realizovaný pod hlavičkou Hevhétie. Spoznávanie iného myslenia prostredníctvom dešifrovania neznámych melódií, rytmov a jazyka ako v skladbách „Shinnahgeh“ a „New Arirang“ je odporúčania hodným spestrením bežného dňa s hudbou a rozšírením obzoru o čosi opäť netradičné, rôznorodé a podnetné.             

 

01. Diamond Sutra Reader  

02. The fountain of soul

03. Shinnahgeh

04. Afro blue

05. Dance for Victor

06. Mermaid

07. Distance

08. September song

09. Let´s fall in love

10. New Arirang

11. Goodbye song

 

-------------------------

 

Ján Hajnal – Solo piano – Bartók´s Room

Hevhetia/ 2016/ HV 0116-2-331

 

 

Interpreti: Ján Hajnal – piano

 

28. apríla v roku 2015 bol v priestoroch košického konzervatória natočený sólový koncert jazzovej stálice Jána Hajnala. Hevhetia vydáva nahrávku tohto koncertu jednak ako poctu skvelému hudobníkovi a na druhej strane ako to najautentickejšie svedectvo o akomsi neopísateľnom geniu loci mesta Košice. „Bartóková izba“ je individuálnym vyznaním Hajnala hudbe v parafrázach a re-interpretáciách tradicionalistických motívov. Kto by však očakával sterilný klavírny recitál, tak sa mýli. Ján Hajnal pripravil moderne znejúci repertoár a celkovo je nálada plynúca albumom „Bartók´s Room“ konkurujúca známym sólovým projektom jazzových elít. Ide o výbornú nahrávku a kvalitnú skladateľskú prácu na hudobných témach viažucich sa k tejto východoslovenskej metropole. Ako píše vo svojom texte k CD nosiču hudobný redaktor Igor Wasserberger: „To, že tradičné postupy znejú v Hajnalovom podaní novo a novátorsky, vzniká vďaka inovatívnej štylizácii a výraznej invencii, ktorá zabezpečuje, že aj rokmi overená hudba získava charakter tvorivej aktuálnosti.“ Charakter posúvajúci záznam koncertu do polohy moderne znejúceho celku spočíva aj v samotnom Hajnalovom inštrumentálnom prístupe. Variácie lyricky citlivých viet v kontraste s takmer až perkusívnym rukopisom expresívnejších momentov, skladby vyvážene dynamizuje. Spracovávanie a rozvíjanie dominantných tém nie je prvoplánové a vyčerpávajúce, skôr naopak, v rezonančných náznakoch sú pripomínané opodstatnenia a významy zvolených hudobných myšlienok. Gradácia má v Hajnalovej hudbe viacrozmerný charakter, rozvíjajúci improvizačné štruktúry ale zároveň aj sofistikovane modifikujúci kompozičnú výstavbu skladby. Z teoretického hľadiska výborný príklad vyspelej jazzovej klavírnej hry v sólo polohe a z hľadiska hudobného komplexu pútavá mozaika živých hudobných pozdravov z Košíc. A čo sa mozaiky týka, tak tento album je jednoznačne vhodným kamienkom do registra skvelých hudobných produkcií Jána Sudzinu. 

 

01. In the Countryside

02. Blues from Košice

03. Sometimes I Touch Your Soul

04. Room Nr. 215

05. May in Košice

06. Zemplinsky Fair

07. Blues from Ostrava

08. Bartók´s Room 

Galéria

8588005257862_600.jpg
Jihye_Lee_fot.jpg
m_8588005257701.jpg
DSC03966.JPG800x600.jpg

 

 

Ďalšie články

Jazz na Konzervatóriu v Košiciach: Saxofonista Ján Kopčák odovzdáva skúsenosti a vedomosti študentom
Ako študent sa vzdelával na prestížnych hudobných školách v Európe. Svoje skúsenosti a vedemosti sa...
Recenzia CD: Wicked Heads - Superheroes
The Cure, troška Nicka Cavea, experimentálny zvuk gitár a zvonkohier, charizmatický ženský...
Recenzia CD: Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky
Ako neobyčajne znie názov tohto projektu Miloša Železňáka tak je aj jeho obsah ojedinelým,...
Recenzia CD: Kari Sál - Betesda
Prestížne obsadený album Betesda speváčky Kari Sál, vlastným menom Karina Srocka, je...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...