Joshua Redman & Brooklyn Rider: Čerstvý album ,,Sun on Sand'' z dielne Patricka Zimmerliho sa nesie v znamení klasickej hudby a jazzu
Pred pár dňami obdarilo známe vydavateľstvo Nonesuch Records hudobný svet novým albumom v podaní legendárneho saxofonistu Joshua Redmana a komorného sláčikového ansámblu Brooklyn Rider. Album ,,Sun on Sand‘‘ je tvorený kompozíciami zo suity skladateľa Patricka Zimmerliho. Jeho skladby, každá s osobitým príbehom a vzrušujúco sa vyvijajúcou spleťou farieb, sa nesú v nádhernom spojení klasickej hudby a súčasného jazzu.
Na albume, ktorý uzrel svetlo sveta 4. októbra, sa nachádza osem kompozícií zo spomínanej suity Patricka Zimmerliho, ktoré boli prvýkrát odohrané touto zostavou už v roku 2014 v Londýnskej Wigmore Hall. Okrem Joshua Redmana a Brooklyn Rider na albume vyniká aj skvelá rytmická sekcia: Scott Colley na kontrabase a Satoshi Takeishi na bicie nástroje. Expresivita všetkých troch jazzových hráčov je dychberúca.
Spolupráca saxofonistu Redmana so skladateľom (a tiež saxofonistom) Zimmerlim nie je vôbec náhodná a ani zďaleka nová. Už v roku 2013 Zimmerli pripravil orchestrálne aranžmány pre Redmanove kompozície na jeho albume ,,Walking Shadows’’ (Nonesuch).
Zimmerli pôvodom z New Yorku, hoci žijúci a pracujúci medzi domovom a Parižom, má za sebou viaceré spolupráce s veľkými menami a inšpiratívnymi hudobníkmi ako: Brad Mehldau, Brian Blade, Luciana Souza, Ethan Iverson, Bad Plus, The Knights, či Escher String Quartet. Jeho hudba bola hraná aj v newyorských Carnegie Hall a Town Hall, spomínanej Wigmore Hall v Londýne, Salle Pleyel v Paríži, Konzerthaus Großer Saal vo Viedni, v Sala São Paolo, či na SFJAZZ v San Franciscu.
Z jeho spoluprác na albumoch od Nonesuch Records, sa musí spomenúť aj výnimočná nahrávka ,,Modern Music‘‘ (2011) v podaní úžasného klavírneho dua Brad Mehldau – Kevin Hays.
Joshua Redmana a jeho rozsiahlu tvorbu pod hlavičkou Nonesuch Records asi netreba veľmi predstavovať, no zmienim sa ešte o sláčikovom ansámbli Brooklyn Rider, ktoré je označované za ,,budúcnosť komornej hudby‘‘. Ich naozaj pestrý repertoár zahŕňa nielen ich obľúbených skladateľov ako Debussy či Brahms, ale aj skladby zo všetkých krajov sveta, či ich vlastné. Sú oslavovaným súborom od klasických, world music či rockových skladateľov a spolupracujú s nimi svetoví hudobníci a speváci. Príkladmi sú aj ich posledné albumy ,,The Butterfly‘‘ s írskym huslistom Martinom Hayesom, či ,,Dreamers‘‘ s mexickou jazzovou speváčkou Magos Herrera.
Pre priaznivcov nielen klasickej hudby ale samotného sláčikového kvarteta, tu je ukážka ich expresívnej spoluhry.
Sun on Sand
Album otvára skladba ,,Flash’’ s ráznym nástupom ,,hadicovej‘‘ melódie, ktorá sa dokonale prepletá medzi saxofónom a sláčikmi. Do hry vstupujú aj bicie nástroje a ich podmanivý rytmus. Fascinujúce spojenie jazzového improvizovania s atmosférou inšpirovanou akoby tvorbou Steva Reicha.
Pre mňa asi najpôsobivejšou je skladba ,,Between Dog and Wolf’’, ktorej úvodný spevný motív sa preklenie do novej nálady, z ktorej napovrch vystupujú sólové husle. Do kontrastu s ním príde do temna saxofónové sólo. Doslova sa v skladbe akoby poslucháč pohyboval medzi jemnejším, ustráchanejším alebo už vyspelím, odvážnym a nebojácnym svetom. Spoločne celá kapela krásne graduje a smeruje ku koncu.
Následne sa preklenieme do pohodovejšej titulnej skladby albumu ,,Sun and Sand‘‘. Samotné zvuky nástrojov dávajú najavo, že sa máme nechať unášať vlnami hudby. No samozrejme Redman so svojou excitovanou energiou sólom posunie skladbu znova do akčnejšej polohy, tak aby vyniklo nasledujúce kontrabasové sólo. Skladba veľmi krásne končí, ukľudneným ,,trialógom’’ medzi Redmanom a rytmikou.
Skladba ,,Dark White‘‘ je charakteristická až viac stredovekou, putovnou atmosférou, z ktorej cítiť až takmer filmový príbeh. Je postavená dominantne na sláčikovej sekcií, ktorá si strieda virtuózne party a hlavnú melódiu so saxofónom.
Cez jemnú skladbu, ako názov prezrádza ,,Soft Focus‘‘, v ktorej sláčiky pod tenorom vytvárajú tajomnú daždivú prírodu, sa dostaneme do hmlistej, no krásnymi harmonickými farbami pretkanej ,,Through Mist‘‘. Aj v tejto skladbe sú krásne a pútavo nakomponované dynamicky a charakterovo rozdielne časti, ktoré sa prelínajú do tých sólových.
Veľká zmena prichádza so skladbou ,,Starbursts and Haloes’’, ktorej prvé minúty sú tvorené hustnúcou harmonickou hmotou v podobe dlhých sláčikových tónov. Cez toto more pláva Redman so svojím podmanivým tónom, expresívne lyrickým výrazom. V druhej polke skladby sa napätie postupne no veľmi intenzívne vystupňuje, aj vďaka bicím.
Poslednou skladbou albumu je repríza už spomínanej ,,Between Dog and Wolf’’, v ktorá už je akoby takou radostnou dohrou celého príbehu.
Pre milovníkov klasickej, súčasnej a jazzovej hudby tento album vrelo odporúčam, je veľmi príjemný a inšpiratívny, plný krásnych motívov a farieb.
Lenka Molčányiová
Zdroj: www.nonesuch.com