Sulamadiana – odkaz bájnych svetov

Sulamadiana – odkaz bájnych svetov
Peter Motyčka

Niekedy stačí k úspechu strohý menoslov: Mino Cinelu a Nils Petter Molvaer. Francúzsky perkusionista, ktorého raketovú kariéru naštartoval v 80. rokoch minulého storočia Miles Davis a nórsky trubkár, ktorý totálne roztrieštil všetky jazzové stereotypy a svojimi nahrávkami prakticky definoval elektronický jazz budúcnosti. Ich stretnutie na bájnom ostrove prinieslo nesmierne zaujímavé ovocie.

 

Bájna krajina Sulamadiana je viac-menej výplodom fantázie francúzskeho perkusionistu a nórskeho trubkára, keďže odkazuje na nórsky ostrov Sula, na ktorom vyrastal Molvaer a ako aj lokálny názov ostrova Martinik – Madiana, odkiaľ pochádzajú rodičia perkusionistu. Práve tento názov nesie ich spoločný projekt „Sulamadiana“ (BMG / Modern Recordings 2020). Pokiaľ si nedokážete predstaviť dialóg trúbky s bicími nástrojmi tak treba dodať, že štúdiová práca umožňuje navrstvenie nástrojových či vokálnych stôp prakticky bez obmedzenia a obaja aktéri počas nahrávania neraz siahli po gitarách alebo po prednahratých zvukových slučkách. Napriek tomu sú na prvé počutie rozpoznateľné špecifiká oboch hráčov a výsledkom je osobité prepojenie severského a karibského univerza.

 

 

Prakticky každé zameranie novej krajiny v podaní zememeračov Mina Cinelu a Nilsa Pettera Molværa vyzerá odlišne. Najtypickejšími znakmi sú éterickosť (prezentuje ju napríklad Process of Breathing) a kontrastnosť (v baladickej Indianale ju zosobňujú kvázi-indické rytmické vzorce a sférické dofarbovanie trúbky). Výraznou líniou albumu „Sulamadiana“ je vzájomný rešpekt a tolerantný prístup, napríklad v podobe vytesnenia vlastného „ja“ a poskytovania priestoru hudobnému partnerovi.

 

 

Impulzom k vzájomnej spolupráci nórskeho trubkára a francúzskeho perkusionistu bol festival v tureckej Kapadócii v roku 2015, na ktorom sa stal Mino Cinelu účastníkom Molvaerovho sólového recitálu. Obaja aktéri sa dohodli prakticky okamžite a nahrávka vznikala v oboch domácich štúdiách: v nórskom Osle a v newyorskom Brooklyne. Unikátne prepojenie malo spoločného menovateľa: odkaz Milesa Davisa, s ktorým Cinelu spolupracoval na sérii štúdiových i koncertných albumov v polovici 80. rokov minulého storočia a ku ktorého odkazu Molvaer ako trubkár dlhodobo vzhliadal.

 

 

Netuším, kedy opäť uvidíme Mina Cinelu na domácich pódiách, no o Nilsovi Petterovi Molværovi to viem povedať celkom presne: 17. marca bude v Trenčíne spolu s gitaristom Davidom Kollarom a elektronickým producentom Tomášom Mutinom svojím hudobným sprievodom podfarbovať legendárny film bratov Siakeľovcov Jánošík. Mal som to šťastie zažiť podobný tím s iným, charakterovo trochu odlišným trubkárom Erikom Truffazom a bol to neskutočný zážitok. Trenčiansky Jánošík sľubuje podobný zážitkový pobyt v bájnom svete. Niečo ako Sulamadiana?

 

 

Autor: Peter Motyčka

Foto: Delphine Bertrand

Galéria

Sulamadiana – odkaz bájnych svetov

 

 

Ďalšie články

Mino Cinelu: Hudba mi veľakrát zachránila život.
Mino Cinelu, interview, klub Roxy, Praha, 26.4.2015 Mino Cinelu (1957), vyhľadávaný francúzsky...
Jazzman týždňa: Mino Cinélu
Svoje perkusívne umenie si priniesol z dedičstva karibských predkov. Francúzsky...
JazzFestBrno s excelentným programom: Maria Schneider aj Kamasi Washington
Už tento týždeň sa otvoria brány dvadsiateho štvrtého ročníka pozoruhodného festivalu JazzFestBrno...
Slovenská jazzová úroda 2024
Niektoré veci sa každoročne opakujú: tešíme sa na Vianoce, na jarnú lyžovačku, na mystérium...
Symfonický osemdesiatnik Peter Lipa
Ktovie, či niekto vie (alebo aspoň tuší), prečo práve v decembri (a začiatkom januára) vychádza...
Ak nefúkaš saxofón, poberaj sa z kola von!
Teraz by mali zbystriť pozornosť všetci saxofonisti, pretože organizátori najširokospektrálnejšieho...