Hevhetia nielen pod stromčekom
Vianoce sú predo dvermi a zo všetkých strán nás obliehajú výhodné a posledné a jedinečné ponuky. Napriek všetkému by som dnes rád poukázal na viacero pozoruhodných nahrávok zo stajne nášho najproduktívnejšieho domáceho vydavateľa, ktorý už dvadsaťdva rokov diametrálne mení stredoeurópske kultúrne prostredie. Nová kolekcia z košickej Hevhetie mne osobne pomáha preklenúť toto hektické obdobie. A keďže do balenia darčekov ostáva ešte niekoľko krátkych dní, snáď aj niekoho inšpiruje.
Hevhetia nikdy nebola stajňou len domácich umelcov a už od prvých titulov vydavateľstva pre nás Jano Sudzina objavoval české, poľské či francúzske osobnosti. Napriek tomu je strohý výpočet mien domácich umelcov viac ako reprezentatívny: Miki Skuta, Ondrej Krajňák, Andrej Šeban, Quasars Ensemble, David Kollar, Hanka Gregušová, Pacora Trio, AMC Trio, Miloš Železňák, Ján Hajnal, Peter Katina, LOTZ Trio, Ľubica Čekovská...
Klavirista Klaudius Kováč sa na Hevhetii objavil pred takmer dvomi desaťročiami, keď sa v rámci svojho domovského Nothing But Swing Trio rozhodli zviditeľniť nesmierne talentovaného huslistu Stana Palúcha. Tentokrát Kováč predstavuje vlastné trio s kontrabasistom Tomášom Barošom a bubeníkom Mariánom Ševčíkom a albumom „Reminiscence“ spolu vzdávajú poctu legendárnemu slovenskému skladateľovi a klaviristovi Ernestovi Oláhovi (1942 – 2002). Unikátna pocta je pretavením ôsmich Oláhových tém, pričom len jedna z nich (Solitude) sa objavila pred desaťročím na sólovom albume „Forevernest“ (Hevhetia 2013) klaviristu Ondreja Krajňáka. Dvaja najpozoruhodnejší domáci jazzoví klaviristi vzdajú poctu zabudnutej legende, pričom obe nahrávky vznikali pod rukami rovnakého zvukového majstra Lukáša Martineka v rovnakom štúdiu Svarov a oba disky sprevádzajú texty Petra Lipu v bookletoch. Náhoda? Nielen preto sa po oboch albumoch určite oplatí siahnuť!
Ešte neskutočnejšiu jazdu ponúka vynikajúci český bubeník Otto Hejnic. Už sme si na to akosi zvykli, pretože Hejnic nás poslednú dekádu pravidelne zásobuje skvostným materiálom. (Mimochodom, dlhoročným členom jeho tria bol klavirista Ondrej Krajňák). Česko-americko-britské zoskupenie Otto Hejnic Organism predstavil kapelník prostredníctvom groovujúcich vlastných príbehov z prakontinentu „Beringia“ (Hevhetia 2022). Rovnaká zostava, ktorú tvoria jeden z najlepších svetových hráčov na hammond organe Brian Charette a tenorsaxofonista Osian Roberts, sa vybláznila v štúdiu počas nedeľného odpočinku na minuloročnom turné a výsledkom je sedem skvostných adaptácií známych štandardov v nie celkom štandardnom obsadení a nasadení. Davisov Milestones či Gordonov Cheesecake ste už možno počuli stokrát, no počas „Sunday at The Studio“ si ich doslova zamilujete.
Nielen jazzom je jazzový fanúšik živý a preto nezaškodí vnoriť sa aj do voľne improvizovanej hudby, ktorá nevyznáva jazzovú estetiku a zákonitosti. Trio Anny Romanovskej, Petra Tichého a Michala Hrubého sa už niekoľko rokov zaoberá preskúmavaním možností voľne improvizovanej hudby s pestrou zmesou inšpiračných zdrojov. Na vzrušujúcu zvukovú cestu tentokrát prizvali renomovaného írskeho violistu Gartha Knoxa, ktorý sa napríklad objavuje na nahrávkach prestížneho vydavateľstva ECM. „Tales of Moonlight and Rain“ vás prenesie do nepočutého sveta, v ktorom vyniká osobitá zvukovosť prepojenia vokálov, violy, violy d'amore huslí, kontrabasu, trombónu, klarinetov, saxofónov, ale aj japonského strunového nástroja koto. Práve klarinetista Michal Hrubý je členom aj kvarteta s podivným názvom Fahrzavö. Kombinácia dychových nástrojov, hlasov a cimbalu možno vyzerá na prvý pohľad podivne, no skladby na rovnomennom albume inšpirované hudbou ďalekého Východu znejú nesmierne farebne a rôznorodo.
Začali sme domácou scénou a ňou aj zakončíme. Zhudobnenú poéziu, fantastické príbehy i akustické skladby predostiera nesmierne zaujímavá CD kniha (áno, to prepojenie sedí) s názvom „Stredo vek“. Jej hlavným aktérom je spevák, multiinštrumentalista a skladateľ Miloš Železňák a jeho trio Atramentum Musicum. „Stredovek, to je v našom prípade obyčajné slovo chýbajúce v postupnosti detstvo – mladosť – dospelosť. Chýba totiž slovo, ktoré by označovalo život ľudí v strednom veku,“ vysvetľuje básnik a autor textov, Ján Litvák. Výsledkom je hravý artefakt poetických textov a mikrozábleskov každodennosti. Jemná grafika, ktorá je zároveň minimalistická aj ornamentálna a k tomu zhudobnená audioknižka s improvizovanou gitarou, básňami, príbehmi a sem-tam aj pesničkami. Texty Jána Litváka, grafické spracovanie a ilustrácie Raffa Tatarka sú spolu s Železňákovou hudbou originálnym objektom. Nič podobné ste skutočne ešte v rukách či ušiach nemali!
Autor: Peter Motyčka