Esperanza Spalding – nádej a očakávanie
Pokiaľ by sme mali označiť trojicu najvplyvnejších osobností súčasného jazzu (nerátajme veteránov či pionierov), určite by tam nechýbalo meno kontrabasistky, basgitaristky, speváčky a skladateľky Esperanzy Spalding. Mnohí jej hudbu vnímajú ako nádej či očakávanie, čo v hispánskom svete aj znamená pojem „esperanza“. Samozrejme, nie všetkým špecifický prejav štyridsaťročnej umelkyne konvenuje – niekomu v jej hudbe prekáža množstvo vplyvov od R&B, neosoulu, latino jazzu po súčasnú klasickú hudbu.
Napriek všetkému patrí Esperanza Spalding nielen k najvýraznejším osobnostiam súčasného jazzu, ale v pravom slova zmysle je svetovou hudobnou hviezdou, rešpektovanou aj mimo jazzového priestoru. Meno rodáčky z amerického Portlandu sa už dávnejšie objavovalo v spojitosti s hudobnými legendami a nápaditosť i premiešavanie tých najrôznorodejších elementov priniesli mladej umelkyni zatiaľ päť ocenení GRAMMY (v kategóriách Best New Artist, Best Jazz Instrumental Album a Best Jazz Vocal Album) a rovnaký počet nepremenených nominácií. Výsledky jej umeleckých aktivít počas dvoch dekád by sme len ťažko zaradili do konkrétnej kategórie, pretože plynulo a brilantným spôsobom prepája jazz s rockom, soulovou hudbou, operou a ďalšími žánrami.
Ako inovatívna hudobníčka a pôsobivá koncertná umelkyňa bola Esperanza Spalding vôbec prvým jazzovým umelcom, ktorý získal ocenenie GRAMMY v kategórii Nových objavov (Best New Artist) – a to bolo len jedno z množstva vyznamenaní, ktoré získala počas svojej oslnivej kariéry. Okrem toho mala možnosť spolupracovať s množstvom ikonických umelcov – so saxofonistom Waynom Shorterom, s klaviristom Herbiem Hancockom, so spevákom a klaviristom Steviem Wonderom alebo s legendárnym Princom – a vystúpiť na tých najprestížnejších pódiách, festivaloch či koncertných sálach po celom svete. Špecifickosť jej pódiovej prezentácie naznačil minuloročný koncertný program, ku ktorému si Esperanza k dvojici hudobníkov pozvala aj dvoch tanečníkov.
Už jej debut „Junjo“ (Ayva Musica 2006) vzbudil pozornosť jazzových kritikov a získal rešpekt na hudobnej scéne. Obrovský ohlas zaznamenali jej albumy „Chamber Music Society“ (Heads Up 2010) a „Radio Music Society“ (Heads Up 2012), ktorých unikátnosť dokázal už menoslov participujúcich osobností ako Terri Lyne Carrington, Lionel Loueke, Billy Hart, Jack DeJohnette, Joe Lovano, Wayne Shorter, Gretchen Parlato či rapper Q-Tip, ktorý bol zároveň výkonným, ako aj hudobným spoluproducentom „Radio Music Society“. Po konceptuálnej nahrávke „Emily's D+Evolution“ (Concord 2016) a nasledovalo niekoľko ďalších projektov a jej posledný album nesie príznačný názov „Milton + Esperanza“ (Concord 2024). Mladá umelkyňa ním vzdala úctu legendárnemu, osemdesiatdvaročnému brazílskemu spevákovi a pesničkárovi Miltonovi Nascimentovi, ktorého hudbu obdivuje od čias dospievania.
Z posledného albumu nám určite Esperanza Spalding ponúkne niekoľko piesní aj na svojom bratislavskom koncerte v stredu 14. mája v priestoroch STARS auditoria. Práve jediné slovenské vystúpenie v rámci One Day Jazz Festivalu zahajuje jej aktuálne európske turné, ktoré bude pokračovať koncertnými zastávkami v Paríži, Madride, Berlíne či v Štokholme. Esperanzu Spalding budeme počuť v komornom obsadení s jej dlhoročným hudobným kolegom – argentínskym hráčom na klávesových nástrojoch Leonardom Genovesem a mladým, len dvadsaťpäťročným multiinštrumentalistom Morganom Guerinom, ktorý strieda saxofón s bicími nástrojmi a klavírom. Jednu z koncertných udalostí roka zaháji vystúpenie tria arménskeho klaviristu Vardana Ovsepiana s kontrabasistom Petrom Slavovom a bubeníkom Martinom Valihorom a vstupenky nájdete na tomto linku. Bude to nádejný večer, od ktorého môžete očakávať úplne všetko!
Autor: Peter Motyčka