Recenzia CD: Kopčák, Gavranovič, Oliveira - Cigarette After

Recenzia CD: Kopčák, Gavranovič, Oliveira - Cigarette After
Miroslav Bachura

Rakúska Universität für Musik und darstellende Kunst Graz patrí pre svoju pozíciu i kvalitu k obľúbeným destináciám mnohých slovenských jazzmenov, ktorí by radi svoje umenie zdokonalili na vysokej škole európskej úrovne. Niet preto divu, že práve absolventi z Grazu tvoria čoraz početnejšiu skupinu slovenských muzikantov nie len doma či v Rakúsku ale i za hranicami ďalších krajín. Jedným z najnovších príspevkov tejto ´grazskej školy´ je album s názvom Cigarette after medzinárodného tria okolo slovenského saxofonistu Jána Kopčáka s Čiernohorcom Filipom Gavranovičom na synth gitare a Luísom Oliveirom na bicie. Za albumom stojí košický label Hevhetia.
 

„Stlačiť červené tlačidlo a hrať. To je to, čo sme spravili niekoľko krát a na konci každého z týchto stretnutí sme mali mnoho materiálu. Veľa dobrých aj zlých nápadov ale tiež niekoľko neskutočných momentov. A to je hlavná idea tohto albumu. Zobrali sme tieto momenty a pokúsili sme ich „zarámovať, tak ako to robia maliari.“ Takto opísali v booklete proces vzniku Cigarette after samotní členovia. Slovák, Čiernohorec a Brazílčan na svojom debutovom albume zarámovali sedem hudobných obrazov pohlcujúcich prvky free jazzu, minimalistického ambientu a zvukového experimentátorstva každého z hráčov. Napriek tomu, že trio hudobníkov na celej ploche uchováva svoju introspektívnu melancholickú atmosféru, samotné skladby miesto uspávania sršia dobrými a umne zahladenými nápadmi.
 

Už úvodná ´Minds & Time´ naznačuje, čo je ťažiskom zvuku kapely. Nad pulzujúcim loopom sa pomaly rozvíja prvý z mnohých dialógov saxofónu a gitary. Kopčák i Gavranovič svojou vzdušnou prehľadnou melodikou a silnou gradáciou jasne pripomínajú éterického Garbareka s Rypdallom, ale veď prečo nie. ´Did You Ever Say Sorry?´ zaujme netradičnými formovými riešeniami, napr. bubeníckym sólom hneď po pomalom intre skladby, vyšpičkovaním atmosféry v strede skladby a následným chilloutovým návratom v závere. V príznačne nazvanej ´Grey´ trio opäť mení smer, ambientné melodické momenty tu nahrádza atematická zvukovo drsná šeď. Trio s nástrojmi skúša a vymýšľa, najmä Kopčák zo svojho saxofónu vyťahuje stále nové a nové textúry. V piatej ´Fake Doctor´ to už nie je žiadna trojica introvertov ale skutočne jazzujúci Rage Against the Machine s nadupanými funk-rockovými gitarami a saxofónom burácajúcim á la Guillame Perret. V závere albumu kapela opäť zjemňuje - ´Just to be with You´ s perkusívnymi bicími navodzuje vďačné etno nálady, posledná ´For my Little Girl´ je so svojou lahodnou zapamätateľnou témou takmer až atmo-slaďákom.
 

Cigarette after nadväzuje na dnes stále populárne trendy „šedého“ atmosferického jazzu inšpirované dlhoročnou činnosťou ECM Records. Trio však namiesto samoúčelného experimentovania a objavovania teplej vody (s ktorým sa v experimentálnej tvorbe poslucháč stýka často) vsadilo na eklektickú zmes rôznych hudobných prvkov od ambientu po funk, na umné remeselné prevedenie a plynulú gradáciu každej skladby i celého albumu. Do šedého albumu sa ľahko ponoríte, sedem skladieb príjemne uplynie a Vy si môžete dať onú cigaretku po.
 

foto: jankopcak.com
Miro Bachura

 

 

Ďalšie články

Jazz na Konzervatóriu v Košiciach: Saxofonista Ján Kopčák odovzdáva skúsenosti a vedomosti študentom
Ako študent sa vzdelával na prestížnych hudobných školách v Európe. Svoje skúsenosti a vedemosti sa...
Recenzia CD: Wicked Heads - Superheroes
The Cure, troška Nicka Cavea, experimentálny zvuk gitár a zvonkohier, charizmatický ženský...
Recenzia CD: Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky
Ako neobyčajne znie názov tohto projektu Miloša Železňáka tak je aj jeho obsah ojedinelým,...
Recenzia CD: Kari Sál - Betesda
Prestížne obsadený album Betesda speváčky Kari Sál, vlastným menom Karina Srocka, je...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...