Mikulášsky jazzový festival: Jubilejnému ročníku priali múzy i počasie
Posledný júlový víkend tohto roku opäť patril Mikulášskemu jazzovému festivalu. V dňoch 26. – 28. 7. 2019 festival okrem koncertov ponúkol návštevníkom i workshopy, jam sessions a súťaže o jazzové albumy.
Keď sa v roku 2005 Mikulášsky jazzový festival zrodil, jeho riaditeľ Ján Novotný neformálne sľúbil, že zorganizuje jeho prvých desať ročníkov. Odvtedy sa z festivalu stalo významné podujatie, ktoré sa dostalo do povedomia hudobníkov i poslucháčov. Organizátori ho neustále vylepšujú a na jeho príprave pracujú vo svojom voľnom čase. Nepochybne sa im darí, pretože tohto roku sa konal už 15. ročník Mikulášskeho jazzového festivalu. Samozrejme, nemohol by sa uskutočniť bez sponzorov a podporovateľov. Festival z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, ktorý je jeho hlavným partnerom. Ako žartom poznamenal ďalší z organizátorov a zároveň moderátor festivalu Martin Budaj, Mikulášsky jazzový festival ešte nedosiahol dospelosť, ale ako pätnásťročný by už mohol dostať aspoň občiansky preukaz.
Atmosféru piatkového koncertu si môžete priblížiť z našej reportáže TU. V sobotu popoludní pokračoval program festivalu klavírnym workshopom. Lektorom bol mladý talentovaný klavirista Zsolt Farkas. Workshop sa uskutočnil v koncertnej sále Súkromnej základnej umeleckej školy. Zsolt Farkas pochádza z Rožňavy, ale už dlhé roky žije v Maďarsku, kde študuje jazzovú a klasickú hudbu. Preto sa aj vo svojom výklade zameral hlavne na tieto dva žánre, ktoré v dnešnej dobe mnohí svetoví hudobníci miešajú dohromady a vytvárajú úplne nový štýl. Podľa Zsolta Farkasa bol najväčším jazzmanom v histórii Johann Sebastian Bach. Na workshop prišlo dosť veľa ľudí, nehudobníci i hudobníci, a tak Zsolt Farkas dával aj mnohé konkrétne praktické rady, čo sa týka hrania. Tiež hovoril o histórii jazzu a o vzťahu ľudí, hlavne mladých, k tejto hudbe.
Zsolt Farkas Trio otvorilo i sobotný hlavný program v Dome kultúry. Dá sa povedať, že táto mladá hudobná formácia už so svojou hudbou precestovala celý svet. Na Slovensku zožala veľký úspech na tohtoročnej súťaži Jazz Start Up: získala hlavnú cenu súťaže. Zsolt Farkas Trio hrá okrem jazzových štandardov i kompozície slávnych jazzových hudobníkov, napríklad Kálmána Oláha či Dezső Ablakosa Lakatosa, a kompozície svojho lídra, Zsolta Farkasa. S takýmto repertoárom sa prezentovalo i na Mikulášskom jazzovom festivale 2019. Hudba bola nielen lyrická, ale aj rezká, veď klaviristu podporovala šikovná a spoľahlivá rytmika. Všetci členovia tria sa predviedli v krásnych sólach. Do svojej hry vložili pôvab a silu a uchvátili obecenstvo. Dokázali, že sú nádejná mladá jazzová krv európskeho formátu.
Pred nasledujúcim koncertom to na pódiu vyzeralo ako v obchode s hudobnými nástrojmi: rakúske multiinštrumentálne trio David Helbock´s Random/Control ich totiž počas jedného vystúpenia využije vyše dvadsať, hoci jeho frontman ho volá jednoducho „Trio with horns“. Jeho členom nechýba humor, nadhľad ani zručnosť: všetky nástroje ovládajú majstrovsky a keď cestujú na koncert alebo z koncertu, vojdú sa s nimi do jedného osobného auta. Na festivale prezentovali skladby zo svojho albumu Tour d´Horizon – From Brubeck to Zawinul. Ich koncert bol zážitok. Hudba, ako sa vraví, šlapala, poslucháči si užívali rôzne kombinácie hudobných nástrojov, rôzne melódie, nálady, farby zvuku. Známe skladby zneli originálne a sviežo, nuda nehrozila. Veľmi na mňa zapôsobila napríklad hra Johannesa Bära na didgeridoo v skladbe Abdullaha Ibrahima African Marketplace alebo hra celého tria na jednom klavíri v skladbe od Cedara Waltona Bolivia. Klavír v nej okrem klasického hrania využívali aj ako perkusívny nástroj a hrali i na jeho vnútre. David Helbock´s Random/Control vystúpili na Mikulášskom jazzovom festivale 2019 vďaka Rakúskemu kultúrnemu fóru.
Sobotný hlavný program zakončil poľský Jazz Band Ball Orchestra, ktorý doplnil americký spevák Stanley Breckenridge. Nie je len spevákom, ale aj jazzovým a bluesovým klaviristom a skladateľom. Jazz Band Ball Orchestra funguje už od roku 1962 a je považovaný za najstarší poľský tradičný band. Na Mikulášskom jazzovom festivale 2019 toto hudobné zoskupenie zahralo najprv tri jazzové štandardy. Hudba priam pozývala do tanca a poslucháčom priniesla úsmev a dobrú náladu. Hudobníci nádherne sólovali a saxofonista, trubkár a trombonista sa predviedli aj ako speváci. Potom už prišiel na pódium Stanley Breckenridge a zapojil do koncertu aj publikum, ktoré si zaspievalo a zatlieskalo do rytmu (ja tiež). Svoje vystúpenie skoncipoval ako cestu po USA, nechýbali pesničky ako Georgia On My Mind, Kansas City či Route 66. Spevák mal silný, hlboký a príjemný hlas, ako stvorený na rozprávanie hudobných príbehov.
Nasledovalo sobotné jam session v jazzovom bare, ktoré viedol Zsolt Farkas.
V posledný deň Mikulášskeho jazzového festivalu 2019 sa v koncertnej sále Súkromnej základnej umeleckej školy znova konal workshop, tentoraz saxofónový. Lektorom nebol nikto iný ako známy hráč na altovom saxofóne Radovan Tariška. Hneď na začiatku zdôraznil, že základom jazzu je blues, preto je ideálne učiť sa na ňom. Nesmierne dôležité sú i jazzové štandardy. Znova sme sa dozvedeli veľa z jazzovej histórie a o využití rôznych hudobných nástrojov v tejto hudbe. Dôležité boli poznatky o tom, ako to funguje v kapele, ako treba počúvať všetkých spoluhráčov a viesť s nimi hudobný dialóg. Radovan Tariška tiež napríklad vysvetlil, čo je dôležité pri hraní sól a čím sa vyznačuje hra významných jazzových hudobníkov. Účastníci workshopu ocenili predovšetkým praktické rady.
Hlavný program v Dome kultúry sa v nedeľu začal vystúpením maďarsko-slovenského akustického dua DUSKA. Tvoria ho speváčka Ági Kazai z Budapešti a gitarista a spevák Štefan Uhriňák z Košíc. O kvalite tohto dua svedčí okrem iného aj to, že zvíťazilo v kategórii Live performance v súťaži Jazz Start Up 2019. Repertoár dua DUSKA tvoria nielen prevzaté skladby vo vlastných úpravách, ale predovšetkým vlastné autorské skladby. Ich texty sú v angličtine, niekedy sú to preklady básní maďarských básnikov. Hudbu dua DUSKA možno charakterizovať ako spojenie jazzu, neo-soulu, ale i blues. Na vystúpení na Mikulášskom jazzovom festivale 2019 zneli hlavne skladby z vlastnej tvorby dua, no veľmi pôsobivá a originálna bola aj ich verzia skladby Blackbird (pôvodne z repertoáru kapely The Beatles). Majstrovská hra na akustickej gitare a harmónia dvoch prepletajúcich sa hlasov obecenstvu učarovali. Hudba a spev dua DUSKA sú pohladením po duši, možno z nich načerpať emócie i energiu.
Po poetickej hodinke prišla na pódium hudobná formácia označovaná ako „česko-slovensko-ruské Snarky Puppy“ – Ochepovsky Project. Frontmanom kapely a autorom skladieb je gitarista, skladateľ a hudobný producent Igor Ochepovsky. Martin Budaj prezradil, že Ochepovsky Project asi po prvýkrát vystupuje na Slovensku v takej početnej zostave: členov kapely bolo až osem. V energických a groovujúcich skladbách tejto kapely sa stretajú fusion jazz, neo-soul i vážna hudba. Speváčka Kristína Mihaľová spievala bosá a predviedla poriadny hlasový rozsah. Šimon Marek svojou hrou na violončele hudbu ozvláštnil a obohatil. Na Mikulášskom jazzovom festivale 2019 zazneli i niektoré skladby z nového live EP Ochepovsky Projectu s názvom Take Care Of Me ako Tabu, Fast či Deep Into You. S touto kapelou sme si užili mladý jazz, otvorený rôznym vplyvom. Nové EP som si ešte pred festivalom vypočula doma, ale naživo sa mi skladby páčili ešte viac.
Záver hlavného programu patril slovenskej jazzovej legende – spevákovi Petrovi Lipovi. V Dome kultúry vystúpil so svojím bandom, zostaveným z mladých hudobníkov, ktorého členom bol okrem iných i vynikajúci saxofonista Radovan Tariška. Peter Lipa na Mikulášskom jazzovom festivale vystupuje pravidelne – každý piaty rok. Tento rok prišiel do Liptovského Mikuláša prezentovať svoj nový album Dobré meno, ale, samozrejme, nezabudol ani na svoje staršie skladby, ktoré fanúšikovia jazzu poznajú a majú radi. Ako v starších, tak aj v nových skladbách je kladený veľký dôraz na kvalitu textov. Hudba Peter Lipa Bandu znela moderne a mala šťavu, užili sme si poriadne groovy i strhujúce sóla. Peter Lipa spieval výborne, precítene a s nadšením. Do koncertu zapojil i publikum: s chuťou sme si zaspievali a zatlieskali do rytmu v starších i v nových pesničkách. Koncert sa skončil so standing ovation.
Mikulášsky jazzový festival 2019 uzavrelo energické jam session v jazzovom bare.
15. ročníku festivalu priali múzy i počasie. Myslím si, že preukázal svoju životaschopnosť a zrelosť a že ten občiansky preukaz pokojne dostať môže. Roky plynú ako voda nielen ľuďom, ale aj festivalom. Teším sa už na 16. narodeniny Mikulášskeho jazzového festivalu na budúci rok.
Foto: Pavol Staník
Ružena Šípková