Vianoce nielen pre jazzových zábudlivcov
Sviatky sú takmer predo dvermi, no pre zábudlivcov ešte ostáva trochu málo času urobiť radosť jazzofilovi a potešiť ho pekným (ideálne počúvateľným) darčekom. Ponúkame niekoľko tipov a vôbec nevadí, pokiaľ nestihnú doraziť do Vianoc. Stále možno nájsť nejakú vhodnú výhovorku...
Mám v pamäti Vianoce 2018, keď som niekoľko týždňov márne čakal na zásielku vinylov z produkcie mníchovského vydavateľstva ECM. Napriek včasnej novembrovej objednávke dorazili platne až po Novom roku, ale radosť som mal prenáramnú: Bill Frisell, John Abercrombie, Ralph Towner a Jakob Bro potešili aj v januári a tešia ma doteraz. Akurát som si musel pod stromček zabaliť niečo z domácej diskotéky…
Čo však pribaliť jazzovému priaznivcovi na Vianoce 2022? Pokiaľ by mal darček nielen dobre znieť, ale aj dobre vyzerať, mám tu hneď dvojicu tipov z domácej produkcie. Hoci album „Blue Journal“ (vlastný náklad 2022) speváčky a skladateľky Ester Wiesnerovej nie je čistokrvne domácim titulom, keďže v realizačnom tíme sa popri hlavnej aktérke objavuje zo Slovákov len kontrabasista/basgitarista Michal Šelep. Medzinárodný „Modrý zápisník“ však určite stojí nielen za vypočutie, ale tiež za prelistovanie, keďže prišiel na svet v podobe ručne robeného plsteného zápisníka s nádhernými fotografiami a tiež voľnými stranami, na ktoré si môžete zaznamenávať vlastné dojmy z počúvania. A že ich nebude málo… Tie vlastné som ponúkol napríklad tu.
Ďalším z domácich prekvapení a potešení pre ucho i oko je dvojalbum „Apória“ gitaristu Miloša Železňáka (Hevhetia 2022). Predošlý Železňákov improvizačný počin „Duševné vlastníctvo“ (Hevhetia 2020) inklinoval k otvorenejším sféram a LP nosič okrem názvu neponúkal ani len mená hudobníkov (okrem lídra sa na ňom podieľali Samo Alexander, Ján Oriško a Erik Rothenstein). Nedávna „Apória“ tiež „klame telom“: vo formáte 2-LP nájdete dizajnovo nádherne uložené 2-CD s podtitulmi „Akustika“ a „Elektra“, na ktorých trio s čoraz lepším basgitaristom Adamom Hudecom a snaživým bubeníkom Jozefom Raganom dokazuje životaschopnosť tohoto formátu. Tá je mimochodom priamo úmerná nápaditosti tvorcu a Miloš Železňák je multiinštrumentalistom, ktorý nemá na československej scéne protivníka!
Z bohatej svetovej ponuky aspoň námatkovo, keďže titulov je nesmierne veľa. Na sklonku minulého roka sa pod názvom „A Love Supreme – Live in Seattle“ (Impulse! Records 2021) objavila stratená raritná nahrávka kvarteta Johna Coltrana. Klubový záznam z októbra 1965 síce nie je dokonalým audiofilským zážitkom, no prináša raritnú a vzácnu prezentáciu kľúčového albumu „A Love Supreme“. Je zaujímavé porovnať ho s doteraz jediným známym festivalovým záznamom z Jazz à Juan vo francúzskom Juan-les-Pins z júla 1965, ktorý vyšiel pred dvomi dekádami ako súčasť deluxe edition albumu „A Love Supreme“. Odporúčam oba. A pokiaľ nemáte vo svojej zbierke ani tú najklasickejšiu verziu albumu, tak sa radšej ani nepriznávajte...
Pokiaľ vaša domáca diskotéka obsahuje tie najzásadnejšie albumy jazzovej histórie, obohatením (a tiež zjavením) pre vás môže byť album „The Complete Birth of the Cool“ (Capitol 2019). Kultová nahrávka noneta Milesa Davisa z roku 1949, na ktorej anticipoval nielen nový hudobný smer, ale aj novú filozofiu (hoci krátkotrvajúcu), vyšla v rozšírenej podobe s koncertnými verziami známych tém Move, Godchild či Budo. V mierne odlišnom nástrojovom obsadení sa objavuje napríklad trombonista a neskorší hudobný publicista Mike Zwerin, ktorý prispel do bookletu podnetnou dobovou esejou. V jej samotnom závere sa krátko pred Davisovou smrťou pýta majstra, prečo ho vlastne prizval do tímu medzi osobnosti ako Lee Konitz, Gerry Mulligan, John Lewis či Max Roach. Napriek Davisovej odpovedi, že sa mu páčil jeho tón, Zwerin čitateľom predkladá odlišnú verziu z Davisovej autobiografie: tam Davis angažovanie bieleho trombonistu „ospravedlňuje“ len tým, že J.J. práve nemal čas...
Mnoho ďalších nahrávok či podnetných knižných publikácií možno jazzofilovi posunúť pod stromček. No pokiaľ váš partner nemá na dobré jazzové nahrávky „nos“, prípadne nedokáže odhadnúť váš vkus, môžete sa obdarovať aj sami. Tento rok bude môj jazzový vianočný balíček skutočne bohatý, keďže nestor domácej jazzovej histórie a publicistiky Igor Wasserberger mi počas nedávnej návštevy nabalil sériu jazzových titulov (spomeniem aspoň dvojicu z nich – Stuart Nicholson: Is Jazz Dead? Or Has it Moved to a New Adress / Ian Carr: Miles Davis), po ktorých som už niekoľko rokov tajne pozeral. Veru, budú to jazzové Vianoce ako sa patrí!
Autor: Peter Motyčka