Vermillion a iné sumy - Kit Downes trio na ECM

Vermillion a iné sumy - Kit Downes trio na ECM
Miroslav Halak

Moje prvé zoznámenie s vydavateľstvom ECM bolo prostredníctvom legendárnej nahrávky Pat Metheny Group z roku 1978. Nie, ešte som vtedy nebol na svete, ale pamätám si, ako som si niekedy pred asi pätnástimi rokmi kúpil túto vychytávku na blšáku v Mníchove. Odvtedy šli ceny platní neslušne vysoko a úmerne uplynutému času pribudlo aj nahrávok, o ktorých som si už vedomý, že sú v jurisdikcii hudobného producenta, alebo lepšie povedané šedej eminencie minimálne európskeho jazzu, Manfreda Eichera.

 

Estetika tohto labelu je rozpoznateľná a hudba klaviristu Kita Downesa neomylne spadá do jej intencií. Ide o hudobne nadaného a albumovo produktívneho britského klaviristu a organistu, laureáta prestížnej ceny BBC Jazz Award, ktorý pre ECM už natočil projekt s kvintetom (Dreamlife Of Debris, 2019) ale aj sólo s organom (Obsidian, 2018). Nemusíte byť jazzovým kritikom, aby ste od prvého tónu albumu Vermilion konštatovali, že ide o projekt hĺbavý, citlivý, plný jemných, vyvážených a dôkladne premyslených kompozícií. Áno, ide o materiál, z ktorého je vyskladané DNA značky ECM. A nebolo by to to mníchovské a jedno z najprestížnejších vydavateľstiev, keby v tej dôkladne pripravenej nahrávke nebola prítomná aj istá miera experimentu.

 

 

 

 

V prípade tria tvoreného okrem klavíra Kita Downesa aj kontrabasom Pettera Eldha a bicími Jamesa Maddrena to nie je experiment s obsadením, to je klasické, ani s improvizáciou, respektíve komprovizáciou, ale skôr na úrovni veľmi subtílnych zvukových vrstiev. Tak vyvážené a plnohodnotne kvalitné ticho, aké ľubozvučne opanovávalo moju obývačku počas posluchov tohto albumu, sa len tak často nepočuje. Väčšinou ma prehnané dynamiky a melancholické tichá iritujú, ale tu ani náhodou. Vo Vermilione je každý úder na činel, každý dotyk basových strún a každé dýchnutie do útrob klavíra prejavom priam až pietnej úcty k hudbe a úprimnej bázne pred jej blahodarnými účinkami. Čitateľov chcem po týchto vyznaniach ale ubezpečiť, že hudba albumu napriek nadšeniu z pokoja, aký z neho sála, nie je len mozaikou ticha alebo fragilných záchvevov.

 

 

 

Celá plocha jedenástich skladieb je vyvážená, pretkaná vynaliezavými postupmi a správnymi kontrapunktmi s mimoriadnou zvukovou kvalitou. Dokonca máte v niektorých pasážach pocit, že tie koberce, ktoré Kit Downes na svojich klavírnych krosnách tká, sú vám povedomé, že si ich vzory vypožičal z iných predlôh. Pre mňa bol takým milým objavom motív druhej skladby Sister, Sister, ktorý sa mi náramne ponáša na nádhernú kompozíciu Cape Town od Yellowjackets z ich albumu Blue Hats z roku 1997. To, že by sa v tomto prípade mohlo jednať o výpožičku z úplne iného žánrového spektra, teda z fusion, ktoré pre akustické triá nebýva práve najčastejším zdrojom nápadov, mi príde o to sympatickejšie. Vermilion je pestrý počin s krásnym zvukom, koniec koncov aj to slovo je výrazom pre červenkastý pigment cinabaritového pôvodu, hoci je vizualita obalu ladená výhradne do modra. Lenže aj táto hra kontrastov a vnútorných, nevypovedaných, iba tušených dynamík je súčasťou tejto zvukovej mozaiky, v ktorej je „Ver-mi-“ odtieňov „-milión“. 

 

 

Autor: Miroslav Haľák

Recenzné CD poskytol slovenský distribútor DIVYD

Galéria

Vermillion a iné sumy - Kit Downes trio na ECM
Vermillion a iné sumy - Kit Downes trio na ECM
Vermillion a iné sumy - Kit Downes trio na ECM
Vermillion a iné sumy - Kit Downes trio na ECM

 

 

Ďalšie články

Aaron Parks: Súčasná Amerika je hrozivá reality show
Americký klavirista Aaron Parks pôvodne vyštudoval výpočtovú techniku a klavír. Nakoniec sa...
Deezer uvádza: Náučné moderované jazzové playlisty
Používatelia služby Deezer, pozor! Pri príležitosti Medzinárodného dňa jazzu (30. apríl) táto...
ECM remastruje historické nahrávky
Vychýrené nemecké vydavateľstvo ECM Records sa podujalo na reedíciu svojich siedmich historických...
Basista Arild Andersen na novej doske očaruje severskou atmosférou
Škandinávsky jazz je už dávno v hudobnom svete etablovanou značkou. Severskí muzikanti...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...