Basista Arild Andersen na novej doske očaruje severskou atmosférou
Škandinávsky jazz je už dávno v hudobnom svete etablovanou značkou. Severskí muzikanti oslovili svet najmä melancholickými náladami a ´neamerickou´ zvukovosťou inšpirovanou škandinávskym folklórom. V takomto duchu sa nesie i jeden z najnovších počinov z nórskej scény, album Mira od legendárneho kontrabasistu Arilda Andersena.
Arild Andersen patrí už viacej ako štyridsať rokov k najslávnejším nórskym hudobníkom na svetovom jazzovom poli. Ako bandleader vydal už svoj osemnásty album, ako basista spolupracoval s mnohými nórskymi i svetovými muzikantmi, spomeňme Jana Garbareka ale i Chicka Coreu, Billa Frisella, Sonnyho Rollinsa a iných.
Album Mira vyšiel koncom januára pod hlavičkou labelu ECM Records. Na doske nájdete 11 kompozícií, prevažne z pera samotného Andersena. Dá sa povedať, že na novinke Andersen nadväzuje na úspech svojho tria z predchádzajúcich rokov – s Tommym Smithom na tenor saxofóne a Paolom Vinacciom za bicími. V tejto zostave totiž kapela vydala vysoko cenenú koncertnú nahrávku Live At Bellville (2008), sprevádzanú úspešným svetovým turné a hneď niekoľkými prestížnymi oceneniami (spomeňme cenu Prix de Musicien Européen 2008). Uplynulo šesť rokov a trio sa podujalo i ku svojej prvej štúdiovej spolupráci.
Novej doske dominujú potemnelé, no pritom krásne balady v pomalších a stredných tempách. Veľmi príjemná kombinácia kontrabasu s Smithovho tenor saxofónu dávajú albumu onú atmosféru severskej akosti, dôraz na melódiu robí z Mira počúvanie nie len pre ortodoxných jazzových fanúšikov. Andersen sa počas rokov predstavil už v mnohých typoch jazzových súborov, no práve v komornom obsadení s niekedy až minimalistickými aranžmánmi najviac vyznieva jeho talent hráčsky i skladateľský.
Album Mira sa už po niekoľkých dňoch dočkal chvály od popredných európskych i svetových médií. Pokiaľ aj Vy fandíte atmosfére severského jazzu, nový počin tria Arilda Andersena by nemal ujsť Vašej pozornosti. Napokon, vypočujte si:
Miro Bachura