Hoci by názov na prvý pohľad naznačoval blížiace sa letné prázdniny s možnosťou rekreačných pobytov, opak je pravdou. Na tomto mieste vás (snáď) poteší len ďalší z normálnych textov o nie celkom normálnom časopise a jeho jazzovom obsahu. Májové vydanie Hudobného života je totiž stále aktuálne a oplatí sa po ňom siahnuť nielen milovníkom klasickej hudby.
Názov nezavádza, len si ho netreba mýliť s chatou, keďže pravidelná časopisecká rubrika „Online – Na chate“ ponúka virtuálny rozhovor niektorého z redaktorov s umeleckou osobnosťou. V aktuálnom vydaní dostal priestor klavirista a skladateľ František Báleš, ktorý v uplynulom roku zhudobnil 10 sonetov Pavla Országha Hviezdoslavova a spolu so svojím ansámblom ich vydal na debutovom albume „Sonety“. Ocenenie Radio_Head Award za Najlepší jazzový album roka 2021 svedčí o tom, že spomínaný projekt na domácej scéne skutočne zarezonoval.
„Poézia na úrovni Hviezdoslava nemôže byť zhudobnená bežným 'pesničkovým' spôsobom,“ konštatuje okrem iného líder a jeho dialóg s redaktorkou a speváčkou Janou Dekánkovou sa dotýka množstva tém: od hudobných začiatkov s akordeónom cez objavovanie slovenskej poézie, po spôsoby jej zhudobňovania a vyrovnávania sa s jej špecifickým rytmom. A keďže sa v danej zbierke Hviezdoslavových sonetov nachádzajú aj ďalšie, Báleš plánuje ich zhudobnenie. Snáď sa raz dočkáme vo vydavateľstve Hudobného Fondu albumu „Hviezdoslav Sonety II.“.
Medzi sedem recenzií CD albumov sa dostali aj tri jazzové tituly a autormi všetkých troch sú prekvapivo hudobníci. Veľmi rád sledujem hodnotenia muzikantov na albumy svojich kolegov. Kontrabasista Juraj Kalász ponúka ako vždy veľmi čítavé a analyticky podnetné zhodnotenie debutu „Connectivity“ Tria Alana a Štefana Bartušovcov. Saxofonista Dávid Oláh sa pozrel na album „Dream Chaser“, ktorý slovenský saxofonista Nikola Bankov nahral s dánskymi kolegami a nesmierne prínosné je zhodnotenie všetkých apektov (od hudby, cez obálku, po samotný koncept) albumu „The World is Waiting For The Sunrise“, ktorým Fats Jazz Band oslávili desať rokov svojho pôsobenia. Autor recenzie, slovenský klavirista a skladateľ Viktor Zappner, dlhodobo pôsobiaci v Tasmánii, netajil nadšenie a album označil za revolučnú udalosť.
Verím, že po prečítaní textu rovnako dostanete chuť na dúšok dobrej hudby. A pritom môžete siahnuť po Hudobnom živote v jeho printovej či virtuálnej podobe.
Autor: Peter Motyčka