Marcus Miller ako filmový skladateľ: Basgitaristova hudba v dráme zo súdnej siene
Marcus Miller, priekopník basgitary, nie je iba majstrom svojho nástroja. Je úspešný producent (za všetko spomeňme nahrávky Al Jarreaua, či svetový hit „Power of Love“ speváka Luthera Vandrossa) a v neposlednom rade aj skladateľ. Okrem vlastných projektov a kompozícií pre ďalšie hviezdy umeleckého sveta je aj autorom filmovej hudby a najnovším prírastkom do tejto časti jeho portfólia je film „Marshall“.
Snímok je inšpirovaný skutočným príbehom Thurgooda Marshalla, prvého africko-amerického sudcu Najvyššieho súdu Spojených štátov amerických. Film je situovaný do obdobia, keď Marshall pôsobil v NAACP (National Association for the Advancement of Colored People, organizácia bojujúca za práva nebieleho obyvateľstva). Bol jediným právnikom organizácie a nepretržite cestoval po americkom juhu, obhajujúc krivo obvinených černochov. Dej sa zameriava na prípad černošského šoféra, ktorý bol obvinený zo znásilnenia ženy, pre ktorú pracoval. Hlavnej úlohy sa zhostil Chadwick Boseman, ktorý v minulosti na filmovom plátne stvárnil napr. Jamesa Browna. Film režíroval Reginald Hudlin, ktorý už s Marcusom niekoľkokrát spolupracoval.
Sympatické je, že hoci ide o nízkorozpočtový film, „je to projekt, ktorý robíte z lásky,“ hovorí Miller, „chcem to robiť, lebo to treba robiť.“
Originálny soundtrack obsahuje 28 krátkych skladieb. Štýlovo oscilujú medzi rôznymi hudobnými štýlmi, no ich spoločným menovateľom je vždy afro-americká kultúra. Dominujú postupy predbebopovského jazzu s exkurzami do sveta blues či soulu a hip-hopu. Ústredným nástrojom je atmosférické pianino. Skladateľ si na pomoc prizval aj niekoľko hudobných hostí, spomeňme Wyntona Marsalisa, Jimmyho Heatha, či rapera Commona.
Hudba k filmu Marshall nepochybne zaujme fanúšikov basgitarovej legendy, ktorí budú zvedaví na jeho umenie v menej tradičnom kontexte. Hoci pri letmom vypočutí nie je vôbec zrejmé, kto je autorom tohto diela (čo je vlastne dôkaz Millerovej umeleckej profesionality a zrelosti), basgitaristov odkaz pozorní zachytia v občasných basklarinetových pasážach i v niektorých partoch dychových sekcií, nie nepodobných slávnemu Davisovmu „Tutu“.
Soundtrack je dostupný aj prostredníctvom streamovacích služieb (napr. Spotify).
Zdroj: Jazz Times