Historik a kritik, ktorý stál pri zrode bebopu: Ira Gitler umrel vo veku 90 rokov
Ira Gitler, ktorý svoju detskú vášeň pretavil do životnej kariéry a stal sa jednou z najvýznamnejších autorít jazzovej histórie a kritiky, opustil tento svet 23. februára 2019 v hospici v Manhattane. Mal 90 rokov a hoci konkrétna príčina smrti zatiaľ nebola zverejnená, pravdepodobne išlo o problémy so srdcom, keďže pred 5 rokmi sa podrobil náročnej operácii.
Gitler začal o jazze písať ešte ako stredoškolák počas svojich štúdií v New Yorku, jedným z jeho prvých významných článkov bola recenzia na vystúpenie bebopového trubkára Dizzyho Gillespieho. Neskôr sa stal stabilným spolupracovníkom v nahrávacej spoločnosti a vydavateľstve Prestige Records, kde spoluprodukoval albumy velikánov ako Thelonious Monk, Miles Davis, Sonny Rollins a zoskupenie Modern Jazz Quartet.
Okrem produkcie albumov písal Ira Gitler aj popisy, ktoré sa objavili na bookletoch platní a neskôr CD. Prvý z takýchto počinov bol na albume “Swingin’ With Zoot Sims” v roku 1951. Ako recenzent vytvoril v popise albumu Soultrane (1958) nový významný termín, ktorým sa neskôr popisoval improvizačný prístup Johna Coltrana na prelome 50. a 60. rokov - sheets of sound, teda vrstvy zvuku - systém Coltranových kaskadérskych virtuóznych behov niekedy vnímaných až ako lavína nôt, ktorými častokrát dokázal premôcť pozornosť poslucháčov.
Zrejme najznámejšia kniha ktorú napísal, nesie názov "Swing to Bop: An Oral History of the Transition in Jazz in the 1940" a popisuje obdobie vzniku bebopu, ktorého bol Gitler veľkým zástancom a fanúšikom už od jeho začiatkov. Okrem toho je spoluautorom veľkej Encyklopédie jazzu, ktorú spolu s Leonardom Featherom napísali v roku 1960. Po smrti Feathera prepracoval Gitler novú reedíciu z roku 1999, ktorá získala nový názov - The Biographical Encyclopedia of Jazz.
“Myslím, že dôvod, prečo som bebop akceptoval a začal uznávať tak skoro bol, že som rozoznal jeho kvality, ktoré si ponechal z predošlých štýlov a ja som ich mal tak rád: rytmický ťah a dvojtvárnosť radosti a zároveň smútku bluesu, ktorý ovplyvnil veľkú časť tejto hudby," spomínal Gitler vo svojej známej knihe Swing to Bop.
Medzi ďalšie jeho aktivity patrila aj novinárska činnosť, bol newyorským redaktorom pre DownBeat magazín, okrem toho produkoval jazzové koncerty a bol profesorom na viacerých vysokých školách. V roku 2017 bol ocenený ako Jazz Master by the National Endowment for the Arts, čo je jedno z najvyšších možných amerických ocenení v jazze.
“Najviac zo všetkého je cítiť, že Ira je svedkom," vyjadril sa o tejto osobnosti kritik Gary Giddins v príhovore pri príležitosti ceremónie Jazz Masters 2017. "Keď čítate recenziu Ira Gitlera, môžete s ním súhlasiť alebo nesúhlasiť, ale na tom nezáleží. Viete, že jeho názor je úprimný, rozumný a vždy veľmi bystrý.”
Zdroj: www.washingtonpost.com
Autor: Martin Uherek