David "Chase" Baird je popredný americký saxofonista a skladateľ. K hudbe ho priviedol jeho otec, ktorý je trubkárom a hrával v rockových kapelách. V desiatich rokoch začal študovať hru na saxofóne, následne študoval jazzovú improvizáciu pod vedením Alana Braufmana. V puberte sa mu vďaka Jeffovi Hamiltonovi podarilo skontaktovať a osobne stretnúť s Michaelom Breckerom, ktorý mu dal zopár súkromných hodín. K jeho najväčším úspechom patrí dlhoročná spolupráca s s legendárnym bubeníkom Antoniom Sanchezom v rámci jeho projektu Migration.
V roku 2019 vydal pod hlavičkou vydavateľstva Soundsabout Records druhý autorský album s názvom "A Life Between". Medzi jeho spoluhráčmi na tomto albume sú Brad Mehldau, Antonio Sanchez, gitarista Nir Felder a lídrov rovesník, kontrabasista Dan Chmielniski. CD sa skladá zo siedmych autorských kompozícií Bairda, ktoré v sebe spájajú postbopový prístup, rockovú hudbu, súčasnú klasickú a filmovú hudbu. Poslednou, ôsmou témou albumu, je Schumannova “Im wunderschönen Monat Mai” (“In the Beautiful Month of May”).
Baird sa do hudby snažil pretaviť príbeh o tom, ako sa mu podarilo prekonať výzvy a problémy spojené s jeho životom v New Yorku. V ťažkých časoch sa v sebe snažil kultivovať romantické ideály napriek tomu, že okolnosti neboli ideálne. Názov "A Life Between" teda opisuje Bairdov "život medzi". Na jednej strane je tvrdá realita každodenného života, na strane druhej umelecké sny a predstavy mladého umelca.
Samotná hudba dokonalo vyjadruje vyššie spomínané inšpirácie. Baird si na tento album zvolil ideálnych spoluhráčov, ktorí podľa môjho názoru excelentne plnia Bairdovu hudobnú predstavu. Sanchez a Mehldau patria k súčasnej absolútnej svetovej špičke a svojou hru to naplno dokazujú. Gitarista Nir Felder v skladbe Wait and See sólisticky odakzuje Pata Methenyho a Wesa Montgomeryho, ale s použitím moderného elektrického zvuku. Dan Chmielinski tu fenomenálne podporuje celú kapelu a citlivo interaguje s ostatnými členmi rytmickej sekcie.
V úvodnej Ripcord poslucháča prekvapí rockové intro rytmickej sekcie s gitarovým riffom. Po ňom nastupuje lyrická melodická linka hraná na tenorovom saxofóne. V jej závere znie opkaujúci sa motív. Všetky tri časti témy majú kontrastnú atmosféru po melodickej, rytmickej a harmonicko-aranžérskej stránke. Tým pádom je poslucháč neustále v napätí. Následne nastupuje Baird na sólo, ktoré koncepčne pripomína Michaela Breckera, Jana Garbareka a Boba Berga. Valčík As You Are má stredné tempo a prináša rýchlejší sled akordov a funkčnú harmóniu. Nesmierne vydarené je tu rubatové intro a plynulý prechod do určeného tempa.
Groovujúca 7/4 téma s názvom Reactor pokrčauje striedaním lyrického príbehu s prvkami rockových zádrží. Napriek tomu, že Baird, Chmielinksi a Felder sú ovplyvnení ich predchodcami, v ich sólach sa nevyskytujú klišé frázy. K improvizácii pristupujú bez zbytočného naliehania. Verne slúžia hudbe a orchestrálne komunikujú so spoluhráčmi. Nesnažia sa prekonať ani vyrovnať Sanchezovi a Mehldauovi, ale nechávajú sa nimi inšpirovať. Kapela za jeden deň nahrávania fantasticky naplnila lídrovu hudobnú predstavu vyprodukovať hodnotné umelecké posolstvo.
V titulnej skladbe A Life Between sa postupne pridávajú všetky nástroje. Téma začína duom saxofónu a klavíra, prdáva sa gitara, kontrabas a bicie nástroje. Mehldau sa ujíma sóla ako prvý. Nehrá dlhé sólo a v momente, keď poslucháč čaká, že bude pokračovať, prekvapivo prestane a "podá štafetu" spoluhráčom. Baird a Felder improvizujú jeden cez druhého. Dopĺňajú sa a neustále budujú napätie. Sanchez, rovnako ako všetci ostatní participanti, je neustále v strehu. Presne vyciťuje potrebnú farbu, dynamiku a rytmus, ktorú si daný hudobný moment vyžaduje.
Autor: Dávid Oláh