Festival Fúzie s podtitulom „nielen o jazze“ písal v prvý októbrový víkend v Prievidzi a Bojniciach svoju piatu kapitolu. Po hudobnej stránke to bol jeden z najvydarenejších ročníkov a výkony špičkových slovenských a českých hudobníkov rozohriali aj 200 divákov v nevykúrenej sále bojnického kultúrneho centra.
Festival, ktorý organizuje prievidzské Regionálne kultúrne centrum v spolupráci s partnerom Slovenské elektrárne – Enel a s podporou grantu z Ministerstva kultúry, sa začal už v piatok 4. októbra. O vzdelávacie workshopy sa postaralo trio hudobníkov, ktorí sa v tejto úlohe osvedčili minulý rok (Andrej Hruška – gitara), Filip Hittrich (basgitara) a Marián Slávka (bicie). Tento rok ich doplnil Vladislav „Slnko“ Šarišský, ktorý piatim desiatkam hudobníkov z hornej Nitry a stredného Slovenska dal pár rád z hry na klavíri aj z hudobnej teórie. Jeho odľahčený a pútavý prístup vtiahol do deja nielen zvedavých hudobníkov aj tých, ktorí im robili sprievod. Podľa odozvy hudobníkov boli tieto stretnutia pre nich prínosom a snáď ich posunuli a namotivovali na hudobnej ceste a ďalšom raste.
Po hodinovej prezentácií fotografií z minulého ročníka a video-upútavkách headlinerov aktuálneho ročníka sa začala prehliadka Junior Jazz. V hodinovom bloku sa vystriedali talenty a hudobné súbory zo ZUŠ v Prievidzi, Kremnici, Handlovej a v Žiari nad Hronom. Videli sme prehliadku rôznych žánrov – od speváckeho zboru, sólo klavírneho recitálu talentovaného Samuela Michalca, jazzové štandardy v podaní menších mládežníckych bigbandov, ale aj pop rockové a rockové kapely so ženským elementom za mikrofónom. Najviac zaujala saxofónová sekcia zo SZUŠ – tanečno-hudobné štúdio Zvolen. Záver piatkového večera patril hudobníkom, ktorí dopoludnia viedli workshopy a mali sme tak možnosť vidieť na pódiu dve triá – Talent Transport a M.A.F. Trio, ktoré spolu tvorili štyria hudobníci. Pestrý koncert pozostával v úvode zo skladieb Talent Transport, postupne sa pripojil aj Andrej Hruška a zvyšok sa niesol v kombinácii skladieb oboch formácií, resp. ich motívov doplnených improvizáciami.
Prievidza v tento víkend žila džezom, okrem festivalu Fúzie vystupoval v prievidzskom Piano clube aj Laco Déczi. Kto chcel, stíhal po koncerte Talent Transport aj toto vystúpenie.
Sobotný program Fúzií sa začal vokálnym workshopom s Luciou Lužinskou a Borisom Čellárom, kde sa nádejné speváčky okrem spevu mali možnosť zdokonaliť aj v práci s mikrofónom a so zvukom. Hlavný program sa po minuloročných štvorblokových koncertoch tento rok z úsporných dôvodov scvrkol na trojblokový, čo ale nevadilo. Najväčšia hviezda festivalu – Marián Varga – čiastočne zastupoval komorný blok a dramaturgia bola tento rok postavená tak, že každý z koncertov sa svojim spôsobom dal považovať za vrchol festivalu.
Jedna z našich najlepších džezových speváčok Lucia Lužinská s triom gitaristu Borisa Čellára priviedla špičkových muzikantov – okrem kapelníka aj klaviristu Gaba Jonáša a basistu Juraja Grigláka. Ich sóla aj témy divákov držali v napätí aj v úvodnom bloku venovanému tradičnému jazzovému mainstreamu, aj v druhej časti, kde zaznel džez v modernejšej podobe a Juraj Griglák okrem kontrabasu vytiahol aj basgitaru. K vrcholom patrila aj skladba Chicka Coreu Spain, ktorú zvykne prezentovať s Bobbym McFerrionm, v nej sa na spoločných frázach ukázala nielen zohratosť kapely so speváčkou, ale aj Luciin talent a cit pre dynamiku. Záver vyše hodinového koncertu patril Gershwinovej klasike Summertime.
Marián Varga je legendou, ktorú netreba bližšie predstavovať. Aj keď jeho hudba nie je zrovna jazz, festival Fúzie sa snaží rozširovať obzor poslucháčov o príbuzné žánre, prípadne ich kombinácie. Jeho vystúpenie tradične začalo skladbou Vežová hudba zo sólového albumu Stále tie dni. Jeho koncert s troma klávesmi Yamaha bez sprievodnej kapely bol prierezom tvorby – či sólovej a jeho interpretácie klasikov, s formáciou Collegium Musicum, či Pavlom Hammelom. Majstra vyprevádzalo z pódia „standing ovation“.
Záver festivalu patril formácii Tutu klávesistu Borisa Urbánka so saxofonistom Michalom Žáčkom v pozícii frontmana. Na gitare hral talentovaný Rudy Horvat, doprevádzala ich zohratá slovenská rytmika Marcel Buntaj – Martin Gašpar. Táto zostava vydala prednedávnom album Michala Žáčka Beautiful Day a tie tvorili kostru koncertného programu. Napriek tomu, že na albume sa objavuje mnoho hosťujúcich spevákov, energické fusion v podaní zohratej kapely strhlo publikum aj bez týchto hlasov.
Ak mal ešte niekto muziky málo, v neďalekej Bojnickej reštaurácii pod klenbami prebiehala jam session. Tú rozbehli talentovaní muzikanti z regionálnej formácie Čertovi sústružníci. Postupne sa pridali aj Michal Žáček a celá formácia Tutu a nakoniec sme boli svedkami takmer celého ďalšieho koncertu kapely Tutu zloženého zo skladieb a tém, ktoré sa im už do koncertného playlistu nezmestili.
Aj keď festival Fúzie má už za sebou 5 ročníkov, stále v regióne hornej Nitry prebieha o boj o diváka. Z hľadiska návštevnosti však tento ročník patril medzi najlepšie, podľa ohlasov divákov bol po hudobnej stránke možno najsilnejší. Jediným vážnejším nedostatkom bola chladná sála v kultúrnom centre v Bojniciach, kde prebieha rekonštrukcia kúrenia a náhradné zdroje tepla ju nestihli dostatočne vykúriť, preloženie na iné miesto (napr. v Prievidzi) by asi pár dní pred festivalom prinieslo mnoho zmätkov. Veríme, že sa tradícia udrží a festival Fúzie bude pokračovať aj v budúcich rokoch.
Peter Cagáň