Veľké, svetové a vyrobené na Slovensku: Symphony Meets Jazz

Veľké, svetové a vyrobené na Slovensku: Symphony Meets Jazz
Iste ste sa už stretli so symfonickým prevedením modernej jazzovej i populárnej hudby. Robia to mnohí slávni i menej slávni umelci po celom svete a tento koncept sa teší veľkej obľube. Niet divu, mohutný zvuk orchestra dodáva pôvodne komorným skladbám novú energiu a poslucháča doslovne strhne so sebou. Populárna je napríklad spolupráca mnohých svetových hviezd s holandským Metropole Orkest, no projektov a hudobných telies je dnes množstvo. Ale pozor, vedeli ste, že niečo také máme aj na Slovensku?
 
Projekt nesie názov Symphony Meets Jazz a na svedomí ho má formácia okolo gitaristu a perkusionistu (perkusie vlastnej výroby) Borisa Čellára a speváčky Lucie Lužinskej. Tí spojili sily so Štátnou filharmóniou Košice (náš druhý profesionálny symfonický orchester), aby poslucháčom priniesli originálne aranžmány jazzových skladieb. Spracoval ich dirigent a saxofonista Adrián Harvan. Rytmické jadro kapely okrem Čellára tvoria Michal Fedor na bicie, Branislav Valanský na kontrabas a basgitaru a Valér Miko na klavíri.
 
O projekte práve vyšiel čerstvý dokument (pozri nižšie), ktorý obsahuje úryvky premiérového koncertu i rozhovory s jeho hlavnými aktérmi. Repertoár bol vskutku ambiciózny, interpetovať notoricky známy Summertime, odspievať krkolomné Spain Chicka Coreu, či čitateľne predniesť skladbu od Jacoba Colliera, mladého majstra polyrytmu, nie je ľahká úloha. Záznam z koncertu však pôsobí, akoby tomuto telesu nič nebolo prirodzenejšie. Aranžmán Collierovej skladby Hideaway trefne doplnený o nápev slovenskej ľudovej piesne je vynikajúci, orchestrácia je veľkolepá, farebná i hravá a Lucia Lužinská spieva naozaj bravúrne.
 
Položme si však otázku, prečo je dobré, že na Slovensku takéto čosi vzniklo. Veď ako sme spomenuli na začiatku, podobných projektov je kvantum, stačí si otvoriť YouTube. Nechajme hovoriť Borisa Čellára: „Akonáhle sa hudba zdigitalizuje a prenesie sa do jednotiek a núl, stráca vibrácie, ktoré sú tu a ktoré sa dajú počuť. Ľudia, ktorí neprídu na koncert, nemajú možnosť zažiť prenos skutočných vibrácií orchestra na nich.“
 
Význam tohto projektu (ako aj živej hudby ako takej) je teda priniesť človeku autentický zážitok z jej vnímania, o ktorý ho digitálne média ochudobňujú. Verme teda, že sa Symphony Meets Jazz ešte na pódia mnohokrát vráti. Je to projekt svetovej úrovne, ktorý máme doma a rozhodne je čo počúvať.
 
 

 

 

Ďalšie články

Top 5: Jazzové prerábky popových skladieb
Jedným zo základných pilierov a hýbateľom jazzu je reinterpretácia už existujúcich pôvodne...
Jazz ide do školy
Projekt Jazz ide do školy je hudobno-vzdelávací workshop určený stredoškolákom a žiakom vyšších...
Nový hudobný zjav Jacob Collier - jeden hudobník, štrnásť hlasov
Londýnčan Jacob Collier prednedávnom oslávil 20. narodeniny. Na prvý pohľad vyzerá ako hanblivý...
Víťazom ceny Esprit 2013 sa stal album kvarteta Lukáša Oravca
Slovenská anketa „ESPRIT - cena za najlepší slovenský jazzový album roka 2013“ už pozná svojho...
Nový album Jany Gavačovej vzniká v Paríži
Po medzinárodnom štúdiovom debute „Biele Noci“ (Hevhetia 2018) a albume „Almázia“ (Hudobný fond...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...