Avishai Cohen roztancoval viedenský Konzerthaus!

Avishai Cohen roztancoval viedenský Konzerthaus!
Peter Baláž

Do susednej Viedne zavítal 21.októbra jedinečný izraelský kontrabasista Avishai Cohen. Predstaviť prišiel svoj najnovší projekt s názvom Avishai Cohen with Strings. Koncertné turné je predzvesťou čerstvého albumu Almah, ktorý vychádza 4.novembra 2013. 

Keby sme sa ocitli v grandióznej sále viedenského Konzerthausu presne pred 100 rokmi a dvoma dňami, zažili by sme jeho slávnostné otvorenie. Vedľa nás by sedel cisár Franz Josef I. a sálou by sa nieslo Straussove Prelúdium op.61 a Beethovenova slávna Deviata. O sto rokov neskôr prichádza na pódium hudobné zoskupenie, pre ktoré je impozantnosť Konzerthausu bezpochyby tým najvhodnejším priestorom. Avishai Cohen with Strings.

Vedľa klavírneho tria sedia na pódiu hudobníci netradične zloženého sláčikového kvarteta (dve violy, husle a violončelo) a hráč na hoboj a anglický roh. Týždne vypredaná sála šumí očakávaním jedinečného zážitku.

Baladický úvod koncertu patrí upokojeniu divákov. Klasická kompozícia hraná sláčikovým kvartetom a hobojistom pomaly rozvíja nádherne clivú tému a nalaďuje divákov aj hudobníkov na spoločné vnímanie hudby. S postupnou až filmovou gradáciou sa pridáva klavír a na záver aj očakávaný kontrabas. Dokonalá akustika sály a výborné ozvučenie navodzujú dojem, že počujeme hrať hudobníkov priamo z pódia – reproduktory sa jednoducho „stratili“. Devätnásťročný bubeník Ofri Nehemya sa pridáva až v skladbe Song for My Brother, z ktorej už cítiť pulz typického „avishaiovského“ groovu. Aranže sláčikového kvartetu nesú silný rukopis Cohenovskej melodiky. Sú rovnocenným tvorcom toku hudby ako ostatné nástroje a nepôsobia iba ako klišé doplnok mäkkých zvukových plôch.

Sálou sa nesie naturálne kultivovaný spev Avishaia v starodávnej sefardčine, vyhynutom jazyku židovských španielov zvanom aj ladino. V izraelskej skladbe ruského pôvodu On a Black Horse zažívame gradujúci rozhovor klavírneho tria a sláčikového kvarteta, ktorý ústí  do navodenia naliehavej pochodovej atmosféry Červenej armády. Diváci aplaudujú pri improvizovaných sólach hobojistu Yoram Lachisha, podobne uchvacuje spôsob frázovania a zmysel pre „time“ dvadsaťpäťročného klaviristu Nithai Herschkowitsa. Exkurzia hudobným svetom pokračuje sentimentálnym americkým jazzovým štandardom A child is Born, izraelskou uspávankou Southern Lullaby a libanonským setom skladieb Arabic Medley.

Violončelistka Yael Shapira spieva spolu s Avishaiom rezonujúce vokály v čarovnej španielskej piesni Morenika. Zimomriavkovú atmosféru rozvíri záverečná skladba v trinásťosminovom rytme, „ktorý sa ani nemáme radšej pokúšať počítať“. Bubeník Ofri Nehemya napriek tínedžerskemu veku predvádza neskutočné vybočenia z nepravideľného rytmu a jeho „vybláznenie sa“ končí zaslúženými standing ovations.

S prídavkom prichádza na pódium iba sám Avishai Cohen a jeho kontrabas. Majestátne plnotučný zvuk dvojhmatov a sláčikovej hry arco rozozvučí sálu starodávnym černošským spirituálom Motherless Child. Nasledujú voľné improvizácie, v ktorých metafora „jedno telo a jedna duša s kontrabasom“ prestáva byť metaforou. Avishai prevetrá snáď všetky hráčske techniky, za perkusívneho bubnovania na kontrabas stíha hrať mexickú pesničku La Cucaracha a vtipne sa zavďačí rakúskemu publiku náznakom AllegraMalej nočnej hudby. Neutíchajúci potlesk prináša na pódium celú kapelu a s ňou uragán energie hymnickej skladby Shalom Aleichem. Diváci vo vytŕžení spievajú s kapelou hypnotický refrén. Keď Avishai Cohen uprostred skladby zavelí „ak sedíte, teraz sa postavte, RAZ, DVA!“, celý Konzerthaus inokedy zdržanlivého rakúskeho publika v okamihu vstane a tancuje! Extatický zážitok je predýchaný záverečnou nádhernou melancholickou témou skladby Remembering.

Výnimočný koncert hudby Avishai Cohena bol nepochybne najoriginálnejšou gratuláciou k storočnému jubileu viedenského Konzerthausu.

 

Foto: Gauthier Vandemoortele, Barka Fabiánová

Peter Baláž

Galéria

Ofri Nehemya.jpeg
Yoram Lachish.jpeg
Nitai Hershkovits.jpg

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Esperanza Spalding
Neskutočne spieva. Obdivuhodne ovláda kontrabas. A basgitaru. Originálne komponuje. A je...
Hororová cesta Johna Patitucciho: Letisková ochranka mu zničila nástroj
Svetovo renomovaný basista John Patitucci bude chcieť na nedávnu cestu z New Yorku do Nórska...
One Day Jazz Festival: Hudobná sonda do duší
7.november 2014, Istropolis, Bratislava   Ako víchrica sa Bratislavou prehnal jednodňový jazz...
Hubert Dupont – Smart Grid: Politický jazz?
Osoba francúzskeho kontrabasistu a skladateľa Huberta Duponta v sebe spája hudbu a ...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...