Pokiaľ by som chcel pretlmočiť titul tohto článku, zrejme by som sa musel uchýliť k obraznému pomenovaniu „viac ako klavír“, keďže hudobné odkazy Pavla Morochoviča sú práve o prekračovaní dimenzií. Jeho posledný sólový projekt „HARMONY I. / Prologue / Suite For Piano“ (Hevhetia) síce nesie vročenie 2023, no tento nesmierne zaujímavý klavirista sa práve tento mesiac pripomína sériou nových koncertných záznamov a vinylovou verziou komorného albumu, ktorý úplne neprávom ostal mimo svetla reflektorov.
Pri mapovaní domácich jazzových albumov „made in 2023“ som čestne prehlásil, že nič podobné ako sólový album klaviristu Pavla Morochoviča, sme na domácej scéne doposiaľ nemali a ani po roku by som na tomto prehlásení nič nemenil. A pokiaľ viem, nebol som sám: prestížny britský webový magazín ukvibe, mapujúci hudobnú scénu viac ako tri desaťročia, prisúdil Morochovičovej nahrávke vôbec najvyššie bodové hodnotenie a vyzretosťou ju zaradil do kontextu sólových počinov Keitha Jarretta (niekde medzi jeho kultové „Vienna Concert“/„Paris Concert“ a neprekonateľný „Köln Concert“) alebo Espena Berga. Rovnako pochvalne sa vyjadril aj recenzent renomovaného japonského printového magazínu JAZZLIFE. „Absolutely stunning discovery“, prehlásil Mike Chadwick, moderátor britskej rozhlasovej stanice Jazz FM. Zachytili ste v poslednom desaťročí podobné reakcie na album slovenského interpreta?
Umelec, ktorý sa na domácej scéne znenazdajky objavil v roku 2014, ponúkol zatiaľ dvojicu originálnych nahrávacích počinov, ktoré kreoval v značnom tvorivom (i osobnom) nepokoji a diskomforte. Debut Morochovičovho tria s basgitaristom/kontrabasistom Jurajom Griglákom a bubeníkom Martinom Valihorom „Awakening“ (Hevhetia 2015, vypočuť si ho môžete tuto) sa zrodil viac ako hekticky počas jediného popoludnia, no napriek tomu svojou priamočiarosťou a energiou zmiatol mnohých nielen na domácej scéne (okrem iného sa dostal do Top 20 najlepších európskych albumov roka 2015 v rámci European Jazz Union – Soul and Jazz UK a do Top 10 najlepších nahrávok Longplay, Cutting Edge – Jazz FM, ako aj Steve's Jazz Sounds UK).
Jednotlivé segmenty sólového projektu „HARMONY part I.“ sa začali predierať na svetlo ešte v rámci sólového recitálu na Medzinárodnom festivale jazzového piana v Prahe v roku 2015, no zrod albumu pozastavili najskôr financie a následne COVID. Hneď úvodná Introduction prekvapí farebnosťou klastrov a intenzitou zhustenou v rámci krátkej, ani nie minútovej plochy a následná Impression No. 1 je komplexnou manifestáciou výrazových prostriedkov, oscilujúcich medzi lyrizmom a vrcholnou expresiou. Zaujme spracovanie nádherného ukrajinského ľudového nápevu v rámci Impression No. 2 „Arietta in B minor“, ktorý patrí k najlyrickejším úsekom albumu.
Dvojicu motívov, melancholicky spevné Intermezzo No.1 a drásavejšie Impression No.5 v rozšírenej verzii, ponúka aktuálne Pavel Morochovič v rámci svojich nahrávok, ktoré začiatkom roka zaznamenal na koncertnom krídle Yamaha CFX Concert Grand Piano v Koncertnej sále Eugena Suchoňa v priestoroch bratislavského Konzervatória. Morochovičovým harmonickým exkurzom treba samozrejme dopriať čas – nie je to hudba k vareniu ani ku knihe: ideálne je sadnúť si, nechať sa unášať a zážitok opakovať. Výnimočný album „HARMONY part I.“ môžete podporiť kúpou LP alebo CD na tomto linku a napomôcť tak ďalším projektom umelca, ktorý sa svojou hrou posunul za hranice klavíra.
Autor: Peter Motyčka