Nie nadarmo sa hovorí: „Zíde z očí, zíde z mysle…“ Výnimočný hudobník a nestor slovenského saxofónu Dušan Húščava, ktorý nás opustil počas pandemického obdobia, akosi vymizol z nášho povedomia. Keď mi pred rokmi, ešte ako redaktorovi Hudobného života, ponúkol saxofonista Erik Rothenstein vynikajúci rozhovor s trojicou Dušan Húščava – Juraj Lehotský – František Karnok, presadil som túto trojicu na obálku časopisu s podtitulom „Traja králi slovenského jazzu“.
Na obálke decembrového vydania Hudobného života sa síce nijaký z týchto, žiaľ už odídených, Troch kráľov nenachádza, no rubrika Jazzové laboratórium je venovaná práve saxofónovému priekopníkovi Dušanovi Húščavovi (1940–2020). Za jej ideou stojí vynikajúci propagátor a zanietený jazzman Juraj Kalász, ktorý pred niekoľkými mesiacmi obohatil redakciu tohto časopisu a jeho prítomnosť sľubuje omnoho frekventovanejší výskyt jazzových tém v jedinom domácom hudobnom periodiku.
„Hoci bol Húščava výnimočnou osobnosťou, jeho hráčske schopnosti sú v jazzovej oblasti zdokumentované len na hŕstke nahrávok,“ uvádza vo svojom texte Kalász. „Jedným z mála albumov, ktorý reprezentuje jeho skutočné improvizačné kvality, je CD Neposlušné topánky z roku 2000 (Hudobný fond). Z neho som sa rozhodol analyzovať sólo v spirituáli When The Saints Go Marching In.“ Kalászova transkripcia a rozbor Húščavovho sóla sú nesmierne cenným vkladom nielen v rámci slovenskej jazzovej publicistiky, ale môžu poslúžiť aj mladým hudobníkom k poznaniu, že invenčné sóla tu vznikali aj dávno pred nástupom hudobných softvérov či videoškôl. A tiež môžu oživiť záujem o inšpiratívnu minulosť. Začať môžete napríklad týmto archívnym rozhovorom...
Decembrový Hudobný život ponúka popri Kalászovom analytickom materiáli aj reportáže z jazzových podujatí. Napríklad z budapeštianskeho koncertu skupiny The 4th Dimension vedenej gitaristom Johnom McLaughlinom, pohľad na bratislavské vystúpenie Baroque Goes Jazz Tria, ktoré sa zrodilo v hlave flautistky, saxofonistky a aranžérky Lenky Molčányiovej (jeho ďalšími členmi sú klavirista Miloš Biháry a huslista Ján Kružliak). A nechýbajú ani recenzie nových CD: z tých jazzových napríklad albumu „Staying In Touch“, ktorý dánska jazzová speváčka Sinne Eeg nahrala len s kontrabasistom (!) Thomasom Fonnesbækom. Určite sa oplatí hudbu nielen počúvať, ale aj o nej čítať. Najmä z pera zanietených a inšpiratívnych osobností, ako to býva na stránkach Hudobného života. Časopis si môžete kúpiť alebo tiež predplatiť na tomto linku.
Autor: Peter Motyčka