Sotva by sme našli jazzmana, ktorý neprišiel do kontaktu s kultovými „Play-a-longs“ amerického saxofonistu a pedagóga Jameyho Aebersolda. Sprievodné nahrávky s notami mali zásadný vplyv na spôsob výuky jazzu už od začiatku 70. rokov a mnohí na ne nedajú dopustiť ani v dobe internetovej. Práve tento 83-ročný pedagóg, laureát prestížneho ocenenia NEA Jazz Masters, je exkluzívnym hosťom kontrabasistu Juraja Kalásza v uvoľnenej konverzácii „Na chate“ na stránkach novembrového vydania Hudobného života.
Autor 133 dielov (!) play-a-longov predal prostredníctvom vydavateľstva Jamey Aebersold Jazz viac ako 5 miliónov kompletov inštruktážnych nahrávok a v spontánnej a zasvätenej konverzácii so slovenským kontrabasistom a hudobným redaktorom spomína na ich nahrávanie s Ronom Carterom alebo Louisom Hayesom, hovorí o bigbandových kurzoch Jamey Aebersold Summer Jazz Workshops, hodnotí súčasné jazzové nahrávky či naznačuje budúcnosť jazzovej pedagogiky. „Snažím sa ľuďom pomáhať a myslieť pozitívne,“ dodáva tento priekopník a ja dodávam, že už dávno som nečítal podobne pozitívne svedectvo žijúcej jazzovej legendy.
Veľká štvorka bola vo Viedni! Že neviete kto? Predsa Joshua Redman, Brad Mehldau, Christian McBride a Brian Blade. Kapela snov sa začiatkom novembra predstavila na pódiu vedenského Konzerthausu a zážitok z ich „programového pozitivizmu, snahy o svieži pohľad, posunu za hranice tradicionalizmu pri zachovaní kódexu noriem jazzu“, podáva priamy účastník koncertu Juraj Kalász. Že ste neboli pri tom? Nevadí, Jurajova recenzia vám dokonale priblíži atmosféru vystúpenia, no nezabudnite popri tom všetkom siahnuť po ich takmer 30 rokov starom debute, prípadne po nedávnych nahrávkach „Round Again“ (2020) a „Long Gone“ (2022), ktoré vyšli pod krídlami vydavateľstva Nonesuch.
Pokiaľ sa zaujímate aj o dianie na domácej jazzovej scéne, priblíži vám ho recenzia fantastického albumu „KHI“ z pera Miroslava Haľáka. Album po počiatočnom digitálnom vydaní (2021) vyšiel nedávno konečne aj na LP a CD vo vydavateľstve Slnko Records. Hlavnou aktérkou nahrávky je slovenská speváčka a skladateľka Sisa Fehér, no na nesmierne vydarenom počine sa až na jednu výnimku (klavirista Vojtěch Procházka), blysli predovšetkým hudobníci zo škandinávskych a pobaltských oblastí (kontrabasista Aurelius Užameckis, bubeník Ivar Myrset Asheim, trubkári Erik Kimestad Pedersen a Claus Højensgård, trombonista Laurits Bilén). Skutočne inšpiratívny a originálny album slovenského umelca, na ktorý môžeme byť viac ako hrdí!
Novembrový Hudobný život toho ponúka oveľa viac a je prístupný ako vo fyzickej, tak vo virtuálnej podobe. Stačí sa len začítať!
Autor: Peter Motyčka