Zakir Hussain – legenda indickej hudby po prvýkrát na Slovensku

Zakir Hussain – legenda indickej hudby po prvýkrát na Slovensku
jazz.sk

Slávny indický hudobník, ktorý vystúpi 5. novembra s projektom Masters of Percussion na koncerte v Slovenskom rozhlase, má za sebou viac ako päťdesiatročnú kariéru. Jeho otec Alla Rakha, spoluhráč sitáristu Raviho Shankara, ho začal učiť hre na bubienky tabla už ako sedemročného, od dvanástich pravidelne koncertoval a v roku 1969 ako dvadsaťročný mladík odišiel s Ravim Shankarom na turné po USA.

Pre rodáka z Mumbaí (indický štát Maháráštra) znamenala Amerika kultúrny šok. Bol zvyknutý hrať hlavne tradičnú indickú hudbu, prípadne bollywoodske filmové melódie (nejaký čas pôsobil aj v bollywoodskom orchestri), no v Amerike zistil, že existujú aj iné druhy hudby – klasika, džez, rock, ale aj tradičné štýly iných hudobných kultúr, ktoré sú rovnako zaujímavé a starobylé ako tie indické. Dôležité bolo preňho stretnutie s Mickeym Hartom, bubeníkom psychedelickej skupiny Grateful Dead, ktorý sa však zaujímal aj o rôzne „hudby sveta“. Vďaka Mickeymu sa zoznámil s ďalšími americkými aj európskymi muzikantami, s ktorými postupne nahrával rôzne druhy hudby. Asi najväčšiu slávu medzi džezovými a etno-džezovými fanúšikmi mu prinieslo účinkovanie v skupine Shakti, ktorú tvorili štyria indickí hudobníci a gitarista John McLaughlin. Ich nahrávky z polovice 70. rokov 20. storočia mali veľký vplyv na vnímanie indickej hudby na Západe. Zakir Hussain hral aj v pokračovaní tejto skupiny, ktorá vystupovala o dvadsať rokov neskôr pod názvom Remember Shakti. Okrem toho nahrával aj albumy s Mickeym Hartom a jeho bubeníckymi zoskupeniami Planet Drum a The Rhythm Experience, s projektom Tabla Beat Science, či s bendžistom Bélom Fleckom. Zakir Hussain bol aj autorom úvodnej skladby, ktorá zaznela počas otváracieho ceremoniálu olympijských hier v Atlante v roku 1996.

 


 

Počas amerického pobytu sa Zakir zoznámil s filmovým režisérom Francisom Fordom Coppolom a vďaka tomu sa stal jedným zo spoluautorov hudby k filmu Apokalypsa o vojne vo Vietname – Hussainova skladba sa objavuje v záverečných bojových scénach. Neskôr robil aj hudbu k filmu Malý Buddha od Bernarda Bertolucciho, či k niekoľkým bollywoodskym filmom, z ktorých vyniká snímka Saaz, údajne inšpirovaná životom slávnych indických speváčok – sestier Laty Mangeshkar a Ashe Bhosle. Zakir Hussain nielenže zložil časť pesničiek, ale aj si vo filme zahral rolu nápadníka jednej z hlavných ženských postáv. V skutočnosti sa však oženil s Antoniou Minnecolou, americkou tanečníkou juhoindického tanca khátak, s ktorou sa zoznámil počas svojho amerického obdobia.

V posledných rokoch Zakir Hussain už trávi viac času v Indii ako v USA, kde býva len nejakých 4-5 mesiacov do roka, keď sú v Indii monzúnové dažde. Počas svojho amerického pobytu učí hudbu na univerzite v Kalifornii a pravidelne koncertuje po USA a Európe. V roku 1996 oficiálne odštartoval projekt Masters of Percussion, ktorý spočíva v tom, že každé dva roky pozbiera zaujímavých hudobníkov, zväčša perkusionistov z Indie, ale aj z iných ázijských krajín a vyrazí s nimi na turné. S týmto nápadom prišiel ešte jeho otec Alla Rakha. Cieľom projektu je propagácia indickej a všeobecne ázijskej hudby na Západe, takže Zakir Hussain vlastne pokračuje v diele svojho otca a Raviho Shankara.

Hlavným Zakirovým krédom je neustále sa učiť a byť pokorný k nástroju, ktorý má podľa neho svoju dušu a s pyšným hudobníkom môže odmietnuť komunikovať. Ani jeho otec Alla Rakha, ktorý zomrel ako 80-ročný, sa vraj nikdy neuspokojil so svojou hrou a celý život sa učil nové hudobné postupy.

Ako je na tom so svojím umením Zakir Hussain dnes, sa môžu slovenskí milovníci world music presvedčiť na koncerte 5. novembra 2014 o ôsmej hodine večer v Slovenskom rozhlase v Bratislave. Spoluhráčmi Zakira Hussaina na koncerte, ktorý je poslednou zastávkou na európskom turné Masters of Percussion, budú Abbos Kasimov, uzbecký majster hry na rámový bubon dojra, Rakesh Chaurasia, synovec Hariprasada Chaurasiu, ktorý pokračuje v jeho škole hry na flautu bansuri, Sabir Khan, syn Ustada Sultana Khana, hráč na strunový nástroj sarangi, Vijay Chavan, hráč na bubon dholki a Deepak Bhatt, hráč na pandžábsky dhol.

 

Na jedinečné stretnutie s týmto umelcom a jeho spoluhráčmi vás pozývame do Slovenského Rozhlasu už v stredu 5. novembra.

 

Tlačová správa

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Ľubomír Gašpar Cimbal Project - The point of View
Cimbalista Ľubomír Gašpar iba pred pár mesiacmi vydal svoje debutové CD s názvom Cimbal Project...
Hadrien Feraud: Nová hviezda na basovom nebi
John McLaughlin o ňom povedal, že je novým Jacom Pastoriusom. Hadrien Feraud síce len budúci...
Reportáž: Erik Rothenstein Band and Ester Wiesnerová
Minulý týždeň vystúpil Erik Rothenstein Band spolu s hosťujúcou speváčkou Ester Wiesnerovou v troch...
Al Di Meola: Vždy hovorím publiku, že ma vidí hrať elektrickú hudbu posledný raz
Rozhovor s Al Di Meolom, 9.6.2015, Bratislava   Al Di Meola (1954) je mimoriadne produktívny...
A Plane To Catch - zábavné návraty do doby najlepšej hudby
Opäť si si dovolím upozorniť čitateľky a čitateľov portálu jazz.sk na produkciu z Dánska...
Němá éra Dana Bártu na československom turné
Dnes začína československé jesenné turné mnohonásobného laureáta ocenenia Spevák roka a Spevák...
Narodeniny vo veľkom štýle – Cotatcha Orchestra
Už desať rokov pôsobí na českej scéne nesmierne originálny a ojedinelý bigband Cotatcha Orchestra,...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...