Jeden z najslávnejších jazzových labelov Verve Records v decembri potichu prepustil všetkých zamestnancov okrem riaditeľa Davida Fostera. Label bol presunutý pod krídla spoločnosti Interscope Records, väčšieho brata Verve v Universal Music Group, domova Eminema či Lady Gaga. Všetko nasvedčuje tomu, že ide o smutný koniec takmer 60-ročnej jazzovej tradície značky Verve.
Verve Records vzniklo v roku 1956 z iniciatívy Normana Granza, tvrdohlavého vizionára, šikovného podnikateľa a veľkého bojovníka v nestabilných časoch rasových nepokojov. Label pod Granzovým vedením nahrával hádam všetkým velikánov zlatej éry jazzu – Louisa Armstronga, Duke Ellingtona, Charlieho Parkera, Ellu Fitzgerald, Oscara Petersona, Dizzyho, Billie Holiday a desiatky ďalších. Po dekádach lepších i horších časov v hudobnom priemysle vyzerá pôsobí decembrové prepustenie zamestnancov a presunutie pod Interscope Records ako tichá rozlúčka s jazzovými ambíciami. Label Interscope vznikol v roku 1989 ako jeden z prvých propagátorov gangsta-rapu a hoci v nasledujúcich rokoch rozšíril svoje pôsobenie i na pop a rock, nadväznosť na tradíciu Verve Records je zrejme v nedohľadne.
„Predaje a marketing toho, čo ostalo z jazzovej misie Verve – ak vôbec niečo ostalo – budú teraz spravovať tí istí ľudia, ktorí pretláčajú Maroon 5 a Imagine Dragons. Takže si viete predstaviť, ako im asi záleží na jazze. Ó áno, vo štvrtom odseku tlačovej správy sa dozvedáme, že Verve ´v tomto roku znova vybuduje svoju značku.´ Myslím, že je to len slušne povedané ´vlastne ani nevieme, čo budeme robiť,“ posťažoval si pre The Daily Beast hudobný žurnalista Ted Giota.
Treba povedať, že decembrové udalosti vo vedení labelu sú výsledkom dlhodobého úpadku jazzovej tradície vo Verve prameniaceho z preferovania komerčných aspektov pred tými umeleckými. Hoci sa Verve v 90. rokoch zmohlo k silnému comebacku (Hancock, Shorter, Scofield a i.), v novom miléniu sa Verve čoraz viacej začal otáčať ku kultivovanému popu. Chýbala koncepcia a jasné umelecké hodnoty. Časy, kedy Norman Granz bránil svoje černošské jazzové hviezdy až na krv, sú preč. Jediným silným menom vo Verve ostala speváčka Diana Krall, no i ona sa pod hlavičkou labelu odklonila od jazzu smerom ku komerčným vodám.
Aká budúcnosť čaká legendárnu značku a aké možnosti môžu v Universal využiť pre jej vzkriesenie, ostáva nejasné. „Oddanosť kvalite je naďalej najlepší recept na dlhodobý úspech v jazzovej branži. Zahodiť reklamné triky, zabudnúť na chytré tlačové správy. Miesto toho, priviezť najväčšie talenty a dať im priestor na to, aby urobili najlepšiu hudbu akú vedia. Pokiaľ potrebujú v Universal ukázať, ako sa toto robí, nech si pozrú ponuku ECM, Nonesuch a ďalších labelov, ktoré rozkvitli, i počas ťažkých časov, vďaka oddanosti hudobnej kvalite, ktorá musí začínať na vrchu organizácie,“ uzavrel Ted Giota. Vlajkovou loďou Universal Music Group v jazzových vodách tak ostalo osamotené Blue Note Records. Verve sa utopilo.
zdroj: thedailybeast.com
Miro Bachura