Top jesenný výber z Hevhetie
Od júlového Hevhetfestu uplynulo pár mesiacov a Hevhetia za tú dobu priniesla na trh viacero noviniek. V nasledujúcich riadkoch sa dočítate ako sa vyvíja kariéra veľkého talentu jazzovej gitary u našich severných susedov; ako je vždy znova a nápadito využívaná naratívna funkcia hudby k prerozprávaniu emocionálnych príbehov; ako znie poľský groove vo formáte Big Bandu; čo si pre nás prichystal experimentátor slovenskej gitary a jej najprominentnejší ambasádor za našimi hranicami a nakoniec sa dozvieme niečo o hudbe z ďalekých mongolských stepí.
-------------------------
Szymon Mika Trio & Guests: Togetherness
Hevhetia/ 2018/ HV 0175-2-331
Interpreti: Szymon Mika – gitara; Max Mucha – kontrabas; Ziv Ravitz – bicie; Basia Derlak – spev; Joachim Mencel – hurdy-gurdy; Mateusz Pałka – piano
Po albume Unseen z roku 2016 sa Szymon Mika aj naďalej spolieha na svojich spoluhráčov a overených sekundantov Maxa Muchu a Ziva Ravitza. A vie prečo. Táto rytmická sekcia s jeho citlivou a často až clivou hrou na gitaru mimoriadne dobre sedí. Nenechávajú totiž tie jemné, tonálne nuansy upadnúť do letargie trúchlivých balád, ale nabíjajú každú Szymonovu frázu energiou, tlačiacou sa vpred k poslucháčovi, zmocňujúc sa ho tou výnimočnou silou autentickej jazzovej výpovede. Nie vždy sa podarí vydať album v ktorom by nebolo slabé miesto, ktorého atmosférická gradácia neumožňuje nesústrediť sa a zároveň pri pozornom posluchu nenatrafiť na menej nápadité, respektíve na samoúčelne priestor vypĺňajúce pasáže. Mika sa aj v druhom svojom autorskom projekte pre Hevhetiu prezentuje ako vyspelý hráč, skladateľ a aranžér, ktorý presne vie čo robiť, aby jeho album slabé miesta neobsahoval. A čo sa gradácie týka: atmosféra v piesni Initial song s úžasne využitým potenciálom exotického strunového nástroja tzv. hurdy-gurdy (po nemecky Drehleier, maďarsky tekerőlant, španielsky zanfona, taliansky ghironda atď...) ma privádza priam do tranzu. Je totiž fantasticky atmosferická, nápaditá, bezchybne vyskladaná a so zaručeným efektom zimomriavok, aj po opakovanom vypočutí.
01. Togetherness
02. Parasomnia
03. Stranger´s charm
04. In the Dusk
05. Goodbye
06. Initial song
07. Talking heads
08. Ambaras
09. Melted
10. Very Goodies
11. Dusza
-------------------------
Mow: Historie zebrane
Hevhetia/ 2018/ HV 0169-2-331
Interpreti: Ania Bratek – spev; Aga Derlak – piano, spev; Mateusz Zakrzewski – bicie; Jakub Mizeracki – gitara
Klaviristka a speváčka Aga Derlak už v Hevhetii jeden album vydala, a to s vlastným triom, s názvom Healing v roku 2017. Jej vlastné, avantgardné a experimentu sa nevyhýbajúce hudobné teleso aktuálne ustúpilo formácii s ambíciou civilnejšieho prejavu s pesničkovo- popovejšie naladenou frekvenciou. Kapela Mow pod taktovkou, taktiež speváčky, Anii Bratek rozpráva príbehy života, úmyselne s odstupom času, aby zostali len tie, ktoré aj po skúške selektívnou pamäťou zostanú najintenzívnejšie. Hoci nie je vždy jednoduché sledovať rozprávačskú líniu a v hudbe je citeľné koncentrovanie sa skôr na nálady rythm and blues a soulu, sú jednotlivé skladby prehľadné, majú nesporne silné pasáže a pri vytrvaní v danej formácii sa ešte určite dostaneme ku kvalitnému materiálu pod hlavičkou „Mow“.
01. Jestem zbieraczem
02. Cieżar
03. Potop
04. Wszystko ma swój czas
05. Na skałe
06. Nie wierzę
07. Historie na pół
08. Rzady
09. Stan ten sam
10. Słabość
11. Oka błysk
-------------------------
Big Band Małopolski: Live at Młyn Jazz Festival II.
Hevhetia/ 2018/ HV 0176-2-331
Ako u Maynarda Fergusona v najlepších rokoch jeho funkujúcej big bandovej úderky, tak sa na poslucháča tohto nenápadne pôsobiaceho CD vyvalí prúd neskrotnej energie, pulzujúcej rytmiky a živelnej viacrozmernosti hudby. Zboru dychárov a elektrifikovanej kapely s rapujúcim a beat-boxujúcim hosťom Andym Ninvalle jednoducho nestojí v ceste nič. Zvuk sa parádne derie v pred a vypĺňa svojou hutnosťou, informatívnosťou a nástojčivosťou každý kút vašej posluchovej miestnosti funkom. S elemetom rapu, ale v tradícii poriadne rozbehnutých orchestrov z konca 70tych rokov sa aj Małopolski „zespół“ prezentuje v najlepšom svetle veľkých a do tanca súcich telies. Odporúčanie tejto platne je tak na vlastné zlepšenie nálady, ako aj na trochu extravagantnejšie párty, pri ktorých vedia hostia oceniť drajvujúce bicie, správne bublajúcu basu, exponované trúby a saxofóny v premyslených aranžmánoch pre jazzový Big Band.
01. Frantic Lover
02. Cukoo´s Nest
03. Triogenic
04. Mr. Dodo
05. Travellin´ Light
06. Mr. Hornblow
-------------------------
David Kollar/Arve Henriksen: Illusion of a separate world
Hevhetia/ 2018/ 178-2-331
Interpreti: David Kollar- gitary a elektronika; Arve Henriksen- trúbka, spev, bicie, keyboards, elektronika
David Kollar má vo svojom portfóliu hudobníkov a projekty, ktoré z neho robia inštrumentalistu ďaleko prekračujúceho región strednej Európy. Po veľkom úspechu jeho sólového projektu The Son (Hevhetia 2013) sa stal objavom aj pre také mená ako Pat Mastelotto (King Crimson), či Steven Wilson (Porcupine tree). Teraz nahráva s kým chce a na koncerty mu namiesto chorého Arve Henriksena „zaskakuje“, a s veľkou radosťou, Erik Truffaz, čoho som bol svedkom na tohtoročnom Hev-het-feste. S Davidom som sa o jeho hudbe rozprával a vie, že keďže nie som práve fanúšik improvizovanej hudby a prílišných zvukových experimentov, skôr inklinujem a za bravúrne považujem jeho skoršie projekty David Kollar Band – Way From East (2007) a hlavne môj najobľúbenejší David Kollar Project – Equation of Time (2011). Po KoMaRa s Mastelotom (2015) a The Blessed Beat s jeho talianskymi kolegami (2015) však musím uznať, že akokoľvek sa súčasnej improvizovanej hudbe bránim a disonanciám sa najradšej vyhýbam, kvalita týchto zvukových exkurzov za hranice bežného je nie len nesporná, ale aj poriadne nákazlivá. Illusion of separate world sú mojim odporúčaním pre toho, kto má podobné predsudky ako ja. Ide o veľmi zaujímavú zvukovú tapetu, ktorá vás obklopí farbami dovtedy nepoznaných hudobných súvislostí. A keďže Davidovu skladbu Dream within a dream z albumu Equation of Time považujem za jednu z najlepších balád vôbec, tak ma jej reinterpretácia v podobe poslednej skladby na tomto albume (Beyond the iCloud) veľmi potešila.
01. Night Navigator
02. Mirror Transformations
03. Silk Spinning
04. Chimera
05. The Spiral Turns
06. Solarizations
07. Vision of Light
08. Castles in the Air
09. Bird of Passage
10. Augmented Reality
11. Roving Observer
12. Beyond the iCloud
-------------------------
Hartyga: Amyrsanaa
Hevhetia/ 2018/ 177-2-331
Interpreti: Nachyn Choreve- hrdelný spev, doshpuluur; Nail Salchak- gitara; Nayys Dulush- bicie, perkusie, temir-khomuz; Sergek Sandyk- saxofón; Khuler Lopsan- basová gitara; Angyr-ool Ondar- basová gitara
V komediálnom seriály Frasier konkrétne v štvrtej časti deviatej série sa tento psychológ spolu so svojim snobským bratom Nilesom rozplývajú nad tým ako v meste koncertujú mongolskí hrdelní speváci. Preto som sa nemohol nepousmiať pri spomienke na túto scénku, keď som od úvodu cd s tajuplnou kolážou z kostí na obale a ešte enigmatickejším názvom kapely a albumu započul tento fascinujúci zvukový prejav mongolských spevákov. Neviem aká bola cesta tejto, inak veľmi významnej, etno-rockovej kapely z Mongolska do Košíc, ale jedno je isté, z ich absolútne unikátnej syntézy hlboko podsadeného hrdelného spevu, netradičných strunových nástrojov, používaných okrem iného aj k liečeniu smutných tiav (kto neverí nech si pozrie nemecko-mongolský koprodukčný film Príbeh o uplakanej ťave/ The story of the Weeping Camel od Luigi Falorniho a Byamabsuren Davaa, 2003), rockovej hudby a melancholických posolstiev prírodnej mystiky a zašlých tradícií, budete buď nadšení alebo prekvapení, ale najskôr oboje.
01. My Kargyraa
02. Kyzyl Syldys (Red Star)
03. Tozhama (Girl from Tozhu)
04. Collective Farmer
05. Silks
06. Oskustun Yry (Orphan´s Lament)
07. Amyr-Sanaa
08. My Mezhegei