Top jesenný výber z Hevhetie

Top jesenný výber z Hevhetie
Miroslav Halak

Od júlového Hevhetfestu uplynulo pár mesiacov a Hevhetia za tú dobu priniesla na trh viacero noviniek. V nasledujúcich riadkoch sa dočítate ako sa vyvíja kariéra veľkého talentu jazzovej gitary u našich severných susedov; ako je vždy znova a nápadito využívaná naratívna funkcia hudby k prerozprávaniu emocionálnych príbehov; ako znie poľský groove vo formáte Big Bandu; čo si pre nás prichystal experimentátor slovenskej gitary a jej najprominentnejší ambasádor za našimi hranicami a nakoniec sa dozvieme niečo o hudbe z ďalekých mongolských stepí.                   

-------------------------

Szymon Mika Trio & Guests: Togetherness

Hevhetia/ 2018/ HV 0175-2-331

Interpreti: Szymon Mika – gitara; Max Mucha – kontrabas; Ziv Ravitz – bicie; Basia Derlak – spev; Joachim Mencel – hurdy-gurdy; Mateusz Pałka – piano

 

Po albume Unseen z roku 2016 sa Szymon Mika aj naďalej spolieha na svojich spoluhráčov a overených sekundantov Maxa Muchu a Ziva Ravitza. A vie prečo. Táto rytmická sekcia s jeho citlivou a často až clivou hrou na gitaru mimoriadne dobre sedí. Nenechávajú totiž tie jemné, tonálne nuansy upadnúť do letargie trúchlivých balád, ale nabíjajú každú Szymonovu frázu energiou, tlačiacou sa vpred k poslucháčovi, zmocňujúc sa ho tou výnimočnou silou autentickej jazzovej výpovede. Nie vždy sa podarí vydať album v ktorom by nebolo slabé miesto, ktorého atmosférická gradácia neumožňuje nesústrediť sa a zároveň pri pozornom posluchu nenatrafiť na menej nápadité, respektíve na samoúčelne priestor vypĺňajúce pasáže. Mika sa aj v druhom svojom autorskom projekte pre Hevhetiu prezentuje ako vyspelý hráč, skladateľ a aranžér, ktorý presne vie čo robiť, aby jeho album slabé miesta neobsahoval. A čo sa gradácie týka: atmosféra v piesni Initial song s úžasne využitým potenciálom exotického strunového nástroja tzv. hurdy-gurdy (po nemecky Drehleier, maďarsky tekerőlant, španielsky zanfona, taliansky ghironda atď...) ma privádza priam do tranzu. Je totiž fantasticky atmosferická, nápaditá, bezchybne vyskladaná a so zaručeným efektom zimomriavok, aj po opakovanom vypočutí.

 

01. Togetherness

02. Parasomnia

03. Stranger´s charm

04. In the Dusk

05. Goodbye

06. Initial song

07. Talking heads

08. Ambaras

09. Melted

10. Very Goodies

11. Dusza

-------------------------

 

Mow: Historie zebrane

Hevhetia/ 2018/ HV 0169-2-331

Interpreti: Ania Bratek – spev; Aga Derlak – piano, spev; Mateusz Zakrzewski – bicie; Jakub Mizeracki – gitara

 

Klaviristka a speváčka Aga Derlak už v Hevhetii jeden album vydala, a to s vlastným triom, s názvom Healing v roku 2017. Jej vlastné, avantgardné a experimentu sa nevyhýbajúce hudobné teleso aktuálne ustúpilo formácii s ambíciou civilnejšieho prejavu s pesničkovo- popovejšie naladenou  frekvenciou. Kapela Mow pod taktovkou, taktiež speváčky, Anii Bratek rozpráva príbehy života, úmyselne s odstupom času, aby zostali len tie, ktoré aj po skúške selektívnou pamäťou zostanú najintenzívnejšie. Hoci nie je vždy jednoduché sledovať rozprávačskú líniu a v hudbe je citeľné koncentrovanie sa skôr na nálady rythm and blues a soulu, sú jednotlivé skladby prehľadné, majú nesporne silné pasáže a pri vytrvaní v danej formácii sa ešte určite dostaneme ku kvalitnému materiálu pod hlavičkou „Mow“.  

 

01. Jestem zbieraczem

02. Cieżar

03. Potop

04. Wszystko ma swój czas

05. Na skałe

06. Nie wierzę

07. Historie na pół

08. Rzady

09. Stan ten sam

10. Słabość

11. Oka błysk

-------------------------

 

Big Band Małopolski: Live at Młyn Jazz Festival II.

Hevhetia/ 2018/ HV 0176-2-331

Ako u Maynarda Fergusona v najlepších rokoch jeho funkujúcej big bandovej úderky, tak sa na poslucháča tohto nenápadne pôsobiaceho CD vyvalí prúd neskrotnej energie, pulzujúcej rytmiky a živelnej viacrozmernosti hudby. Zboru dychárov a elektrifikovanej kapely s rapujúcim a beat-boxujúcim hosťom Andym Ninvalle jednoducho nestojí v ceste nič. Zvuk sa parádne derie v pred a vypĺňa svojou hutnosťou, informatívnosťou a nástojčivosťou každý kút vašej posluchovej miestnosti funkom. S elemetom rapu, ale v tradícii poriadne rozbehnutých orchestrov z konca 70tych rokov sa aj Małopolski „zespół“ prezentuje v najlepšom svetle veľkých a do tanca súcich telies. Odporúčanie tejto platne je tak na vlastné zlepšenie nálady, ako aj na trochu extravagantnejšie párty, pri ktorých vedia hostia oceniť drajvujúce bicie, správne bublajúcu basu, exponované trúby a saxofóny v premyslených aranžmánoch pre jazzový Big Band.

 

01. Frantic Lover

02. Cukoo´s Nest

03. Triogenic

04. Mr. Dodo

05. Travellin´ Light

06. Mr. Hornblow

-------------------------

 

David Kollar/Arve Henriksen: Illusion of a separate world

Hevhetia/ 2018/ 178-2-331

Interpreti: David Kollar- gitary a elektronika; Arve Henriksen- trúbka, spev, bicie, keyboards, elektronika

 

David Kollar má vo svojom portfóliu hudobníkov a projekty, ktoré z neho robia inštrumentalistu ďaleko prekračujúceho región strednej Európy. Po veľkom úspechu jeho sólového projektu The Son (Hevhetia 2013) sa stal objavom aj pre také mená ako Pat Mastelotto (King Crimson), či Steven Wilson (Porcupine tree). Teraz nahráva s kým chce a na koncerty mu namiesto chorého Arve Henriksena „zaskakuje“, a s veľkou radosťou, Erik Truffaz, čoho som bol svedkom na tohtoročnom Hev-het-feste. S Davidom som sa o jeho hudbe rozprával a vie, že keďže nie som práve fanúšik improvizovanej hudby a prílišných zvukových experimentov, skôr inklinujem a za bravúrne považujem jeho skoršie projekty David Kollar Band – Way From East (2007) a hlavne môj najobľúbenejší David Kollar Project – Equation of Time (2011). Po KoMaRa s Mastelotom (2015) a The Blessed Beat s jeho talianskymi kolegami (2015) však musím uznať, že akokoľvek sa súčasnej improvizovanej hudbe bránim a disonanciám sa najradšej vyhýbam, kvalita týchto zvukových exkurzov za hranice bežného je nie len nesporná, ale aj poriadne nákazlivá. Illusion of separate world sú mojim odporúčaním pre toho, kto má podobné predsudky ako ja. Ide o veľmi zaujímavú zvukovú tapetu, ktorá vás obklopí farbami dovtedy nepoznaných hudobných súvislostí. A keďže Davidovu skladbu Dream within a dream z albumu Equation of Time považujem za jednu z najlepších balád vôbec, tak ma jej reinterpretácia v podobe poslednej skladby na tomto albume (Beyond the iCloud) veľmi potešila. 

 

01. Night Navigator

02. Mirror Transformations

03. Silk Spinning

04. Chimera

05. The Spiral Turns

06. Solarizations

07. Vision of Light

08. Castles in the Air

09. Bird of Passage

10. Augmented Reality

11. Roving Observer

12. Beyond the iCloud

-------------------------

 

Hartyga: Amyrsanaa

Hevhetia/ 2018/ 177-2-331

Interpreti: Nachyn Choreve- hrdelný spev, doshpuluur; Nail Salchak- gitara; Nayys Dulush- bicie, perkusie, temir-khomuz; Sergek Sandyk- saxofón; Khuler Lopsan- basová gitara; Angyr-ool Ondar- basová gitara

 

V komediálnom seriály Frasier konkrétne v štvrtej časti deviatej série sa tento psychológ spolu so svojim snobským bratom Nilesom rozplývajú nad tým ako v meste koncertujú mongolskí hrdelní speváci. Preto som sa nemohol nepousmiať pri spomienke na túto scénku, keď som od úvodu cd s tajuplnou kolážou z kostí na obale a ešte enigmatickejším názvom kapely a albumu započul tento fascinujúci zvukový prejav mongolských spevákov. Neviem aká bola cesta tejto, inak veľmi významnej, etno-rockovej kapely z Mongolska do Košíc, ale jedno je isté, z ich absolútne unikátnej syntézy hlboko podsadeného hrdelného spevu, netradičných strunových nástrojov, používaných okrem iného aj k liečeniu smutných tiav (kto neverí nech si pozrie nemecko-mongolský koprodukčný film Príbeh o uplakanej ťave/ The story of the Weeping Camel od Luigi Falorniho a Byamabsuren Davaa, 2003), rockovej hudby a melancholických posolstiev prírodnej mystiky a zašlých tradícií, budete buď nadšení alebo prekvapení, ale najskôr oboje. 

 

01. My Kargyraa

02. Kyzyl Syldys (Red Star)

03. Tozhama (Girl from Tozhu)

04. Collective Farmer

05. Silks

06. Oskustun Yry (Orphan´s Lament)

07. Amyr-Sanaa

08. My Mezhegei

 

 

 

 

Galéria

SzymonMika_Togetherness_SQUARE-COVER.jpg
cd-mockup_mow.jpg
BBM_lenkine.jpg
a1702009750_10.jpg
81f1SpaAcCL._SL1440_.jpg

 

 

Ďalšie články

Miko a Mika vo vydavateľstve Hevhetia
Medzi posledné vydavateľské počiny Jána Sudzinu patria aj dve obzvlášť zaujímavé triá a to trio...
Osobnosti európskeho jazzu: Szymon Mika
Keď sa mi pred piatimi rokmi dostal do rúk album s názvom „Unseen“, meno jeho hlavného...
Tretí a definitívne najlepší zárez Davida Kollara s Arvem Henriksenom
Gitaristovi a skladateľovi Davidovi Kollarovi sa darí prežívať obdobia nútenej izolácie vďaka...
Pesničky a iné radosti. Druhý album MÓW: W jednym pokoju
Každý z nás má svoje hudobné očakávania. Albumy, na ktoré sa tešíme, pretože ide o obľúbené...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...