Taliansko-slovenský jazzový večer predstavil hudbu dvoch saxofonistov

Taliansko-slovenský jazzový večer predstavil hudbu dvoch saxofonistov
Miroslav Bachura

Streda 5. februára patrila jazzovému saxofónu. Na pódiu bratislavského Ateliéru Babylon sa totiž stretli dve solídne jazzové kapely, slovenský ansámbel okolo Radovana Tarišku a talianský jazzový kvartet saxofonistu Micheleho Polgu.

 

Koncert, ktorý vznikol v spolupráci Talianskeho kultúrneho inštitútu a agentúry Salek Production prilákal do Ateliéru Babylon veľmi slušný počet fanúšikov, obidve kapely sa tak už od začiatku (avizovaného o 19:30) mohli potešiť plnej sále.

 

Ako prvý na pódium vyrazil Radovan Tariška s ďalším pokračovaním svojho projektu Folklore to Jazz. O Tariškovi a jeho ľudovo-jazzovom repertoári sa za posledný rok popísalo dosť, napokon, Folklore to Jazz sa v uplynulých dňoch dočkalo i nominácie v prestížnej ankete Radio_Head Awards v kategórii jazzovej hudby. Spoločnosť na pódiu mu robila štvorica slovenských muzikantov Ondrej Krajňák (klávesy), Tomáš Baroš (kontrabas) a hneď dvaja bubeníci, Marián Ševčík a mladý supertalent Dávid Hodek.

 

 

Treba povedať, že ´folklore´ a ´jazz´ boli v Tariškovom repertoári veľmi rázne odlíšené, každá zo skladieb začala spevnou ľudovou témou, aby v ďalšej minutáži ´prepla´ na avantgardný moderný jazz plný rozsiahlych sólistických výkonov, žiaľ skoro bez stopy tradičnej slovenskej melodiky. Experiment s dvoma bubeníkmi vyznel najlepšie práve v oných ľudových vsuvkách a v pomalších tichších pasážach, kedy sa Hodekovi so Ševčíkom skutočne darilo dodať zvuku jazzového kvartetu nový perkusívny rozmer.

 

 

Treba povedať, že koncert kapely Radovana Tarišku bol v prvom rade zážitkom po stránke hráčskej a technickej, hudobne išlo o veľmi náročné počúvanie, tekovský folklór ostal v úzadí inštrumentálnej jazzovej avantgardy. Pätici muzikantov však okrem vynikajúcich hráčskych schopností treba uznať i nevídanú intenzitu a nasadenie, ktorú bratislavské publikum náležite ocenilo.

 

 

Sotva desať minút po Tariškovom poslednom tóne sa na pódiu zjavili i naši talianski hostia, Michele Polga Quartet v zložení Michele Polga (saxofón, pochopiteľne), Paolo Birro (klávesy), Stefano Senni (kontrabas) a Walter Paoli (bicie).

 

 

Polgove poňatie jazzu bolo od začiatku kontrastom, veľmi podareným kontrastom predchádzajúceho koncertu. Taliani sa prezentovali pokojnou priamočiarou muzikou inšpirovanou najmä americkým jazzom, Polgove autorské skladby išli ľahko do ucha, nenudili. V škole nás tak trocha stereotypne učili, že ´talianski hudobníci mali vždy cit pre melódiu´, v tomto prípade by však toto tvrdenie bolo trocha obmedzujúce.

 

 

Štúdium na Berklee College of Music a dlhoročné spolupráce so zámorskými jazzmenmi urobili z Polgu medzinárodne etablovaného hudobníka, predstaviteľa jazzového globalizmu v tom dobrom slova zmysle. Príjemný, vyše hodinový koncert v spojení s Polgovou osobnou charizmou sa dočkal vrelej odozvy, Taliani teda nemerali dlhú cestu zbytočne.

 

 

Suma sumarum, v rámci taliansko-slovenského hudobného večera v Bratislave sme videli a počuli dva odlišné koncerty, dva odlišné prístupy k jazzu a k saxofónu. Na jednej strane excentrický a dravý Tariška, na strane druhej pokojný melodický Polga však potvrdili renomé výborných hráčov, za čo ich bratislavské publikum vyprevadilo hlasným aplauzom. Ono je vždy príjemné vidieť zahraničné (ale i domáce) hviezdy úprimne potešené prijatím slovenského diváka. I vďaka tomu sa môžeme tešiť čoraz početnejším návštevám svetových jazzmanov na našej rodnej hrude.

 

 

Miro Bachura
Foto: Zdenko Hanout / Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave

 

Galéria

1011219_10151946969128067_1089508708_n.jpg
1555450_10151946967843067_408233061_n.jpg
1555463_10151946968058067_2146591164_n.jpg
1609642_10151946968528067_698515688_n.jpg
1609654_10151946969343067_137908189_n.jpg
1609975_10151946968363067_356692096_n.jpg
1656391_10151946967698067_2080331016_n.jpg
1660287_10151946967703067_1978186420_n.jpg
1661222_10151946968178067_1259885812_n.jpg
1661727_10151946968713067_154135324_n.jpg
1779713_10151946969428067_921212459_n.jpg
1797599_10151946968023067_1346366678_n.jpg
1888755_10151946968243067_1924990670_n.jpg

 

 

Ďalšie články

Zomrel saxofonista Lubomír Tamaškovič
Jas, to znamená pôvodné, silné svetlo. Možno, že raz či dvakrát sa mi tak podarilo zahrať, ešte na...
6 zaujímavých faktov o jazze, ktoré ste (možno) nevedeli
Jazz je dnes nesmierne širokým pojmom, pod ktorým si môžeme predstaviť rozmanitú hudbu. Nebolo tomu...
Reportáž: Rado Tariška a jeho dramaturgicky pestrý Radio Band
Vo štvrtok 18. 5. 2017 sa v Divadle Aréna opäť uskutočnil zaujímavý jazzový koncert. Fenomenálny...
Top 5: Jazzový saxofón swingu a bebopu
V dejinách akejkoľvek oblasti vždy existuje niekoľko osobností, niekoľko udalostí, niekoľko...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...