Som nepredajný? Ako sa základy podnikania dostali do programov hudobných škôl

Som nepredajný? Ako sa základy podnikania dostali do programov hudobných škôl
Ekery má 22 rokov a študuje jazz na konzervatóriu v Spojených štátoch amerických. Tvrdí, že by bolo skvelé stať sa bohatou a slávnou jazzovou speváčkou, no aj napriek tomu, že ročné školné ju stojí 46 000 dolárov, s tým nepočíta. Je si vedomá, že hudobná kariéra nebude obnášať len vystupovanie, ale aj učiteľstvo, komponovanie a aranžovanie, či žiadanie o granty.
 
Russ Gershon, hudobník a skladateľ pôsobiaci v Bostone, hovorí: „Kedysi bolo príležitostí viac. Za posledných 30 rokov sa počet jazzových podujatí značne znížil a realita dneška spôsobila, že hudobníci sú nútení robiť kompromisy. Cez víkend zahráte na svadbe za 500 dolárov, v utorok si zarobíte 50 dolárov v jazzovom klube a vo štvrtok vám práca v nahrávacom štúdiu vynesie 200 dolárov. Veľkosť zárobku je nepriamo úmerná miere umeleckosti vášho výkonu.“
 
80-ročný veterán, bubeník Nat Mugavero, tvrdí, že odkedy jazz utrpel ťažkú ujmu od nástupu rock 'n' rollu, veci sa výrazne zmenili. Nielenže sa museli hudobníci naučiť hrať viacero štýlov, ale aj si museli nájsť stále (hoci aj neumelecké) zamestnanie. „Založil som si rodinu a musel som pracovať cez deň a hrať v noci, sedem dní v týždni. Vtedy to šlo, bol som mladý.“
 
Bezstarostný život nemá ani newyorská jazzová špička. Saxofonista Miguel Zenón musí aj učiť, aby zaplatil účty. Hovorí o „veľkej migrácií hudby z koncertných sál do školských učební“. 
 
Iróniou je, že hudobníci v role učiteľov hudby pripravujú svojich žiakov na vystúpenia, ktoré oni sami nemajú. Globálna výmena informácií a vzrast technológií spôsobuje, že počet hudobníkov a ich kvalita rastú, priestoru na hranie je však podľa ľudí z branže čoraz menej.
 
Ako na túto situáciu reagujú veľké hudobné školy ako Berklee? Ich odpoveďou je zaradenie biznisového aspektu umenia do kurikula. K teórii harmónie tak pribudnú kurzy o podnikaní a marketingu. Existujú aj optimistické hlasy, ktoré v generácií mileniálov vidia schopnosť pracovať s realitou, kde umelecké zručnosti nestačia, ale kde rovnako zásadný význam má schopnosť hľadať príležitosti na odbyt svojho umenia, predať sa a inovovať. Tradičná rola hudobníka sa tak rozrastá o nový, výsostne biznisový, rozmer, ktorý presahuje hranice jednoduchého marketingu na sociálnych sieťach. Stanú sa podnikateľské príručky novými Real Bookmi?
 
Zdroj: Wbur.org

 

 

Ďalšie články

Reportáž: Výborný kvartet Ester Wiesnerovej v Klariskách
Ester Wiesner od návratu domov z bostonskej Berklee určite nezaháľa. Svoje koncerty odštartovala v...
Jazzman týždňa: Joe Dart
Jeho linky si spievajú diváci na koncertoch. Čo na tom, že sú často zložité a rýchle ako víchor....
Jazzman týždňa: Kenny Werner
Predtým ako začnem hrať, rád si predstavujem, že som prvým klaviristom na svete, že nikto ešte na...
Jazzman týždňa: Damian Erskine
„Šoféroval som dodávku, pracoval na stavbe, robil pizzu v troch rôznych Pizza Hutoch v troch...
Divný jazzový ansámbel odklína tajomnú pannu
Zoskupenie František Báleš ansámbel je výnimočné najmä prepájaním poézie a hudby do podoby...
Hľadanie nových estetík: OTOOTO a ich 2nd Quake
V septembri 2023 som písal o vzrušujúcej dánskej skupine s úsmevne ovoidným názvom...
Tribute to Hevhetia I.
Sotva by sme našli v domácom časopriestore kultúrne rozhľadeného človeka, ktorý by nechyroval o...
Sulamadiana – odkaz bájnych svetov
Niekedy stačí k úspechu strohý menoslov: Mino Cinelu a Nils Petter Molvaer. Francúzsky...