Niektorí z vás už možno počuli o robotickom marimbistovi Shimonovi, ktorý hrá v jazzovej kapele so spoluhráčmi z mäsa a kostí. Je to už nejaký ten piatok, kedy tento vynález prvýkrát uzrel svetlo sveta v inštitúte Georgia Tech Center for Music Technology. Od čias svojho vzniku už Shimon odohral množstvo koncertov a čo-to sa o jazze aj naučil.
Technologický vývoj, zdá sa, napreduje bleskovou rýchlosťou. Len nedávno sa umelá inteligencia začala učiť komponovať hudbu (článok tu) a už tu máme robota, ktorý je schopný hrať, improvizovať a komunikovať s ľuďmi v jazzovej kapele. To všetko v reálnom čase, na reálnom hudobnom nástroji. Jeho hudobné zručnosti i „cítenie“ sú síce stále neporovnateľné z jeho ľudskými náprotivkami, no sledovať Shimona v akcii je minimálne fascinujúco zábavné (redaktor zároveň upodozrieva dizajnérov z excesívneho hrania počítačovej hry Portal). Desať rokov dozadu by ste sa s takýmto zjavom zrejme stretli iba v hollywoodských sci-fi filmoch.
Podľa tvorcov vie Shimon počúvať, pochopiť, spolupracovať i prekvapiť svojich ľudských kolegov. Jeho umelá inteligencia pracuje na báze algoritmov, vďaka ktorým disponuje kreatívnym myslením a schopnosťou samostatne ho rozvíjať. Čím je starší, tým je skúsenejší, tvorivejší a muzikálnejší. Hovorí otec projektu, profesor Gil Weinberg: „V minulosti sme Shimona naučili hrať jazz, vážnu hudbu i pop, no v súčasnosti sa chystáme vstúpiť do sveta rocku. Po prvý raz sa pokúsime Shimona naučiť hrať progresívnu rockovú skladbu so silnou matematickou štruktúrou.“ Spočiatku bol naprogramovaný improvizovať pomocou pravdepodobnostnej analýzy aktuálneho hudobného kontextu. Navyše vedel hrať iba notu po note. Vďaka novým poznatkom z oblasti umelej inteligencie a úsiliu Weinbergovho tímu je dnes Shimon schopný vytvárať dlhšie, zložitejšie melódie. Dokonca vie už aj skladať vlastné kompozície. „Shimon je schopný analyzovať a kombinovať štýly rôznych umelcov. Môžem mu povedať, aby hral z tridsiatich percent ako John Coltrane, z ďalších tridsiatich ako Thelonious Monk a zo zvyšných štyridsiatich ako ja. Shimon tieto informácie spracuje a vytvorí čosi nové.“
„Kreativita je o integrácií existujúcich ideí a nie o tom, že spravíte z ničoho niečo,“ dodáva profesor.
Čo je však cieľom vynálezcov z Georgia Tech Center? Ide im o to, aby sa ľudia a stroje naučili interagovať a komunikovať v hudobnom kontexte, čo v konečnom dôsledku môže viesť k doposiaľ nevídaným umeleckým situáciam. Veria, že hudba, ktorá vznikne vďaka kombinácií silných stránok človeka a robota, má potenciál byť zaujímavou, originálnou a inovatívnou.
Budú raz ľudskí hudobníci nepotrební? Weinberg vysvetľuje: „Riziká umelej inteligencie tkvú v niečom inom, ako si väčšina ľudí myslí. Ja si myslím, že roboti a umelá inteligencia v konečnom dôsledku prinesú ľudstvu viac práce. Každý si myslel, že fotoaparát zničí maľbu. Nielenže vytvoril nové možnosti práce vo fotografickom priemysle, ale dal maľbe šancu uberať sa novými, nevídanými smermi.“
My len dúfame, že Shimon a jeho kapela raz zavíta aj na Slovensko.
Zdroj: Shimon Robot, Georgia Tech