Opäť znela experimentálna hudba Roberta Glaspera
Bratislavský Nu Spirit privítal v rámci cyklu In Jazz We Trust ďalší veľký kaliber súčasnej mladej generácie – Robert Glasper Experiment. Prečítajte si ako sa Glasper so svojím projektom predviedol v Bratislave a tri dni na to v pražskom Paláci Akropolis.
Glasper navštívil naše hlavné mesto so svojou kapelou v stabilnom obsadení Robret Glasper (klavír, rhodes), Mark Colenburg (bicie) a Casey Benjamin (saxofóny, vocoder). Výnimkou bola absencia basistu Derricka Hodgea, ktorého kvôli momentálnym pracovným povinnostiam s raperom Nas-om a National Symphony Orchestra vo Washingtone D.C., zastúpil Burniss Earl Travis II. Ako už býva zvykom, kapela na koncert pritiahla okrem fanúšikov jazzu aj milovníkov hip-hopu, R‘n’B, elektroniky, či ďalších žánrov – v takmer v každom veku! To je okrem hudby jedna z najzaujímavejších čŕt Glasperovho experimentálneho projektu, no nedeje sa to náhodou. RGE svoje vystúpenia stavia na naozaj atraktívnej dramaturgii, ktorá dostane každého.
Kapela hrá súčasné hity pop music v naozaj nápaditých aranžmánoch (napríklad notoricky známy hit Get Lucky od Daft Punk, Lovely Day Billa Wihtersa, ale aj tradičná súčasť ich koncertov – Smells Like Teen Spirit. Z originálnych kompozícií prevažujú tie „údernejšie“, z posledného CD sú to I Stand Alone, Let It Ride alebo Big Girl Body. Z toho predchádzajúceho napríklad Ah Yeah. S výnimkou dvoch až troch sól v rámci skladieb sa hudobníci prejavujú hlavne vo vlastných sólo pasážach – len jedno dlhšie basové sólo za večer, kedy počas skladby I Stand Alone všetci okrem basistu opustia pódium a nechajú ho voľne improvizovať. Ďalej napríklad úvodná improvizácia klavír-bicie ako intro k Let It Ride, alebo klavírny sólo úvod k skladbe Get Lucky.
Veľmi efektne pôsobí extravagantný saxofonista Casey Benjamin, ktorý svojím vocoderom a netradičným imageom predčí v atraktivite nejedného rockového frontmana. Až ukážková je plynulosť, s akou kapela prechádza medzi jednotlivými skladbami a náladami. Umne si dokázali poradiť aj s pasážami skladieb, v ktorých sa na albume objavuje napríklad rap – z týchto skladieb interpretujú väčšinou iba refrén obohatený o intro, či outro, premostia ju s inou, po prípade ju úplne skrátia a použijú ju ako plochu pre improvizáciu.
Koncert v Bratislave bol teda lahôdkou pre každého, kto má rád dobrú živú hudbu. Nedokonalosť zvuku vyvážila dobrá atmosféra a klubové prostredie, odzneli aj skladby hip-hopového producenta J Dill -, Thelonius ,The Light, alebo The Look Of Love. To patrilo k špecialitám večera – RGE hrá v podstate každý koncert s mierne odlišným playlistom.
No treba povedať aj to, že Experiment sa za tých približne 7 rokov svojej existencie vypracoval na kapelu, ktorá už nepatrí len do klubov, ale ustojí aj veľké pódiá. Tri dni po bratislavskom koncerte sa v rámci turné predstavila v pražskom Paláci Akropolis a treba povedať, že veľké sály jej nerobia najmenšie problémy. Naopak, kapela s lepším zvukom a svetelnou show vytvára ešte lepší dojem a je to naozaj niečo, čo pritiahne fanúšika takmer každého žánru. Ak je koncert dlhší, kapela siahne aj po staršom repertoáre. V Prahe tak zaznela napríklad dosť dlhá verzia skladby All Matter z prvého Glasperovho albumu, kde sa objavili nahrávky s Experimentom (Double Booked).
Robert Glasper opäť prišiel a ukázal, ako má podľa neho vyzerať hudba, ktorá je adekvátnym obrazom tejto doby, hudbnej scény, a v neposlednom rade aj ľudí tejto doby. Držme mu palce, nech sa mu to darí aj naďalej!
Lukáč & Krekáč