Reportáž: Tres Muchachos Musicos a Radovan Tariška Little Big Band v Slovenskom rozhlase

Reportáž: Tres Muchachos Musicos a Radovan Tariška Little Big Band v Slovenskom rozhlase
Dávid Oláh

Krátko pred začiatkom veľkonočných sviatkov sa v malom štúdiu Slovenského rozhlasu uskutočnil zaujímavý jazzový koncert, lepšie povedané „dvojkoncert“. V pondelok 15. apríla tu vystúpilo bulharské trio Tres Muchachos Musicos a najnovší projekt nášho saxofonistu, skladateľa a pedagóga Radovana TariškuLittle Big Band.

Koncert otvoril úvodným slovom hlavný aktér tejto udalosti – saxofonista, pedagóg a skladateľ Radovan Tariška. Bez väčších prieťahov pozval na pódium prvú kapelu tohto večera, ktorým bolo trio s názvom Tres Muchachos Musicos. Ide o vynikajúcich hudobníkov pôvodom z Bulharska. Kapela hrala v nie úplne tradičnom nástrojovom obsadení – Mihail Iosifov - trúbka, Peter Georgiev – gitara a Dimitar Karamfilov – kontrabas. Komorné triové zloženie s takýmto názvom kapely predpovedalo, že pôjde o latin-jazzový štýl hudby.

Už od nástupu kapely na pódium sme mohli vidieť , že hudba Tres Muchachos Tria bude rovnaká ako prejav a správanie týchto hudobníkov – pozitívna, milá, úctivá, temperamentná, štýlovo pestrá a technicky bezchybná. Tieto slová asi najlepšie vystihujú hudbu tohto tria. Dramaturgia večera bola zložená jednak z autorských kompozícií Iosifova a jeho spoluhráčov, ale aj zo známych jazzových štandardov, ktoré si títo páni zaranžovali do latinovej podoby. Kľúčovou vecou  koncertu bola pre mňa absencia bicích nástrojov, nie však v negatívnom zmysle slova. Poslucháč mohol veľmi čisto vnímať kontrabasové linky, gitarové voicingy, a hru trúbky. Bicie nástroje tomuto triu nechýbajú ani z hľadiska „time keepingu“. Ide o hudobníkov s vycibreným rytmickým cítením, ktorí bez problémov môžu hrať aj sólové vystúpenia.

Najmilším momentom bolo pre mňa scatovanie kontrabasistu Karamfilova, ktorý prakticky počas každej skladby pospevoval svoju basovú linku, alebo svoje sólo. Okrem toho s tým neprestával ani počas sóla svojich kolegov, ktorým to však vôbec nevadilo. Práve naopak, akoby ich toto pospevovanie motivovalo k lepším výkonom. Po hudobníckej stránke sú títo páni vyzbrojení brilantnou technikou, krásnym tónom na svojich nástrojoch a veľkým improvizačným talentom. Iosifov predvádzal mnohé bopové linky, ale aj modernejšie harmonické postupy a nad rozsahové tóny, ktorými budoval napätie. Rytmicko-harmonický tandem Georgiev – Karamfilov spolu výborne komunikovalo a zabezpečilo lídrovi spoľahlivý rytmicko-harmonický „podklad“, na ktorom sa mohol slobodne vyjadrovať. Salsa sa striedala s bossa novou a sambou. Následne odznel aj groove „Cantalope Woman“ inšpirovaný Hancockovým „Cantalope Island“.  Zaujímavý bol Georgievov aranžmán Porterovho štandardu „Love For Sale“.

V dobrej nálade sme sa dostali do druhej časti koncertu, kedy Iosifov pozval na pódium Radovana Tarišku a nášho ďalšieho majstra – bubeníka Petra Solárika. Z tria tak vzniklo kvinteto, čím sa rozšírila zvuková paleta kapely. Tariška aj Solárik si od prvých tónov s triom Muchachos Musicos rozumeli. V calypsovom rhythm changes s návom „Funghi Mama“ sa naplno prejavila expresívnosť a nákazlivá radosť z hudby. Tariška predviedol výborné sólo plné bopových cliché liniek, citácií, nadrozsahových tónov a intervalických patternov. Solárik spolu s Karamfilovom a Georgievom na tieto podnety promptne reagovali a gradovali počas tohto sóla. Zahanbiť sa nenechali ani ostatní členovia kapely. Georgievov koncept vychádza z velikánov ako Pat Martino, George Benson a Wes Montgomery. Ide o klasickú kombináciu bebopového jazyka s nádychom balkánskej virtuozity a spontánnosti. Publikum si priebeh koncertu užívalo, čo dokazovalo nielen silným potleskom po každom sóle, ale aj neustálym podupkávaním a kývaním hláv v rytme hudby.

Pomaly ale isto sa s nami dvaja z troch členov kapely Tres Muchachos Musicos rozlúčili a Tariška pozval k sebe na pódium svoj Little Big Band. Kapela bola zložená z Tariškových najlepších žiakov, ktorí tvorili dychovú sekciu. Najzaujímavejšia bola však rytmická sekcia – Peter Solárik – bicie nástroje, Michal Šimko – basgitara a hosť z Moskvy, klavirista Alexey Podymkin. V úvodnej téme „Descarga in Bratslava“ bolo jasné, že štýlovo pôjde opäť o latin-jazz. Afro kubánsky rytmus sa spájal s jazzovou harmóniu v štýle McCoy Tynera. Alexey Podymkin nastúpil na sólo ako prvý, a treba povedať, že sa k Tariškovej „altke“ veľmi hodil. Improvizáciu založil na kvartových voicingoch, pentatonických patternoch a „outsideovom“ hraní. Kapela výborne „šlapala“ a podporovala sólistické výkony. Tariška nesklamal ani v úlohe dirigenta a lídra dychovej sekcie. V lídrovej autorskej calypsovej téme „The Simple Thing“ sa v jeho sóle prejavil veľký vplyv Sonnyho Rollinsa. Improvizáciu si logicky vystaval od najjednoduchších motívov, cez „call and response“ až po doubletimové pasáže. Sólistický priestor dostal aj mladý trubkár Mychal Cálik, ktorý hral veľmi vyzreto a sebavedomo.

Tariškov Little Big Band na koncerte v malom štúdiu Slovenského rozhlasu potvrdil, že Tariška ako umelec je bezpochyby zárukou vysokej kvality, profesionálneho výkonu a dobrej zábavy. Okrem toho je Radovan výborným „entertainerom“, čo ukázal pri spoločnom muzicírovaní s publikom, kedy po ňom  opakovalo jeho melodické motívy. Nezostáva mi nič iné ako skonštatovať, že na koncert sa oplatilo prísť. Kto tak neurobil, môže ľutovať. Vynikajúci zvuk, dramaturgia a hudba oboch kapiel sa skĺbili do jedného logického celku. Už teraz sa teším sa na jeho ďalší projekt, ktorý si určite nenechám ujsť.   

 

Dávid Oláh

Foto: René Miko

Galéria

20190415_051.JPG
20190415_055.JPG
20190415_056.JPG
20190415_057.JPG
20190415_070.JPG
20190415_073.JPG
20190415_075.JPG
20190415_092.JPG
20190415_102.JPG
20190415_103.JPG
20190415_106.JPG
20190415_196.JPG
20190415_197.JPG
20190415_201.JPG
20190415_203.JPG
20190415_207.JPG
20190415_209.JPG
20190415_212.JPG
20190415_214.JPG
20190415_220.JPG
20190415_239.JPG
20190415_240.JPG
20190415_245.JPG
20190415_247.JPG
20190415_257.JPG
20190415_260.JPG
20190415_268.JPG
20190415_271.JPG
20190415_293.JPG
20190415_311.JPG
20190415_316.JPG
20190415_319.JPG
20190415_320.JPG
20190415_322.JPG
20190415_323.JPG
20190415_325.JPG
20190415_334.JPG
20190415_335.JPG
20190415_337.JPG
20190415_359.JPG
20190415_372.JPG
20190415_377.JPG
20190415_379.JPG
20190415_384.JPG
20190415_385.JPG
20190415_403.JPG
20190415_405.JPG
20190415_406.JPG
20190415_407.JPG
20190415_410.JPG
20190415_412.JPG
20190415_415.JPG
20190415_418.JPG
20190415_419.JPG
20190415_424.JPG
20190415_426.JPG
20190415_437.JPG
20190415_443.JPG
20190415_446.JPG
20190415_449.JPG
20190415_452.JPG
20190415_453.JPG
20190415_454.JPG
20190415_458.JPG
20190415_462.JPG
20190415_463.JPG
20190415_464.JPG
20190415_465.JPG
20190415_469.JPG
20190415_472.JPG
20190415_473.JPG
20190415_477.JPG
20190415_480.JPG
20190415_486.JPG
20190415_487.JPG
20190415_491.JPG
20190415_493.JPG
20190415_497.JPG
20190415_509.JPG
20190415_516.JPG
20190415_517.JPG
20190415_532.JPG
20190415_533.JPG
20190415_541.JPG
20190415_548.JPG
20190415_554.JPG
20190415_556.JPG
20190415_559.JPG
20190415_560.JPG
20190415_563.JPG

 

 

Ďalšie články

Reportáž: Rado Tariška a jeho dramaturgicky pestrý Radio Band
Vo štvrtok 18. 5. 2017 sa v Divadle Aréna opäť uskutočnil zaujímavý jazzový koncert. Fenomenálny...
Jazzman týždňa: Andreas Varady
Už ako dieťa ho porovnávali s Georgeom Bensonom. Andreas Varady začal svoju cestu za...
Taliansko-slovenský jazzový večer predstavil hudbu dvoch saxofonistov
Streda 5. februára patrila jazzovému saxofónu. Na pódiu bratislavského Ateliéru Babylon sa totiž...
Speváčka Hanka Gregušová vydáva druhý album
Jedna z popredných speváčok na slovenskej klubovej scéne, Hanka Gregušová predstaví v ...
Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...