Report: Herbie Hancock v Brne ukázal, že je stále vo forme

Report: Herbie Hancock v Brne ukázal, že je stále vo forme
Miroslav Bachura

Na dnešnej globálnej jazzovej scéne je toho veľa. Veľa skvelých hudobníkov, ktorí nahrávajú skvelé albumy a hrajú veľa skvelých koncertov v rôznych kútoch sveta. Málokto zo žijúcich jazzmanov sa však teší takej úcte, sláve a uznaniu ako Herbie Hancock. Hancock bol tam, keď jeho klavír formoval predstavy o zvuku moderného bopu, Herbie bol tam, keď Miles Davis so svojim druhým kvintetom písal históriu, bol tam, keď do jazzu začal prenikať rock, funky a elektronika. Za svoju vyše 50-ročnú kariéru prešiel obrovským množstvom hudobných polôh (a nie všetky jazzové publikum prijalo). Niet divu, že koncert tohto výnimočného hudobníka patril na Morave i v priľahlých oblastiach k najväčším udalostiam koncertnej sezóny.

 

Do solídne naplnenej šporotovej haly Vodova Hancock priviedol muzikantsky nabitý kvartet, menovite Beninčan Lionel Loueke na elektrickej gitare, James Genus na basgitare a Vinnie Colaiuta na bicích. Hancock sa i v súčasnosti, vo veku 74 rokov koncertne predstavuje v rôznych hudobných polohách a obsadeniach, avšak elektrifikovaná kapela odkazujúca na jeho slávne jazz-funkové obdobie 70. a 80. rokov je, zdá sa medzi návštevníkmi koncertov, jedným z najpopulárnejších. Úmerne tomu Hancock uspôsobil i playlist, takže hneď na úvod mohlo niekoľkotisícové brnianske publikum aplaudovať za groovu dnes už legendárnej ´Actual Proof´ z albumu Thrust. Hancock tradične kĺzal medzi akustickým pianom a batériou syntetizátorov, pričom jeho improvizácie siahajúce od virtuóznych post-bopových polôh až k divokému jazz-rocku preťahovali jednotlivé kompozície do závratných minutáží. Sparing partnera v sólových výstupoch robil v úvodnej skladbe Hancockovi najmä basák James Genus, gitarista Lionel Loueke sa so svojim perkusívnym štýlom hry (bez použitia trsátka) stiahol skôr do pozície rytmického hráča, za tým všetkým kráľoval skvelý Vinnie Colaiuta na bicích, ktorého motorový groove šliapal takmer dve hodiny hracieho času bez slabých miest a ktorý držal siahodlhé aranžmány pokope i v hudobne amorfnejších úsekoch. Po ďalšej Hancockovej klasike Watermelon man, oproti pôvodnej verzii z roku 1962 zmenenej na nepoznanie, prišlo i na Louekeho sólo - Afričan len s pomocou gitary, hlasu a zvukovývh efektov vytvoril podmanivé hudobné intermezzo dýchajúce beninským folklórom, jeho rytmikou a zborovými spevmi. V závere koncertu sa Hancock opäť vrátil ku známym riffom a jazz-funkovým náladám v ´Cantaloupe Island´, resp. prídavku v podobe zmesky hitových singlov ´Rockit´ a ´Chameleon´.

 

Posledné tóny z Chameleona dozneli, Herbie odložil svoj povestný prenosný keyboard a bol koniec. Herbie Hancock potvrdil na brnianskom pódiu všetko to, čo o ňom píšu bulletiny, média i hudobné encyklopédie. Skvele zostavený kvartet, energická rytmika hnaná neustále sa meniacimi groovmi a hudobne farebný reperotár odsúdili kapelu na niekoľkominútový  aplauz v stoji. Osobne na Hancockovi obdivujem ako plynule dokáže prechádzať medzi dvoma odlišnými hudobnými jazykmi - za klavírom znie Herbie ako post-bopový virtuóz so svojim plynulým frázovaním, zmyslom pre gradáciu sóla a nekonečnou harmonickou invenciou, no hneď po presune za klávesy v Hancockovi ožíva funkový groove a elegantný jazz sa razom mení na výstavu ostrých riffov či štúdiu možností modernej zvukovej techniky. Napokon, práve pre toto spojenie chytľavosti s jazzovými muzikantskými kvalitami sa Hancockovi už pol storočie darí pod pódiom spájať jazzovým fajnšmekrov i širšie koncertné publikum.

Miro Bachura

Galéria

IMG_0421.JPG
IMG_0420.JPG
DSCN2016.JPG
DSCN2015.JPG

 

 

Ďalšie články

Wayne Shorter a Herbie Hancock napísali otvorený list budúcej generácii umelcov!
Toto tu ešte nebolo! Dvaja legendárni jazzoví hudobníci sa spojili a rozhodli sa napísať spoločný...
Jazzman týždňa: Herbie Hancock
  Herbie Hancock je americký klavírista, klávesista, skladateľ a v súčasnosti...
Jazzman týždňa: Jacob Collier
Jeho videá i prednášky o negatívnej harmónií hovoria za všetko. Jacob Collier je jedným z...
Lukáš Oravec: Aranžmány, ktoré hráme, sú pre mňa asi najťažšie, aké som kedy v big bande hral
Pred pár dňami som sa stretol s trubkárom Lukášom Oravcom a pri tejto príležitosti som sa s ním...
Kováč & Uherek & Vy
V dnešnej, kultúrne podvýživenej dobe, sa čoraz viac umelcov prikláňa k interaktívnejšej spolupráci...
Deväťdesiatdeväť úderov Roya Haynesa
Začiatkom novembra otriasla hudobným (nielen jazzovým) svetom správa o odchode Quincyho Jonesa a...
City Sounds: pozoruhodne zostavené jesenné menu
O hudobne výživnej ponuke novembrového City Sounds Festivalu sme už prednedávnom písali a už v...
Pozitívna správa o dystopickej budúcnosti – album „Mammatus“ Sisy Fehér
Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi...