Otvorenie novej sezóny jazzu v Divadle Aréna: Koncert Ľubomír Gašpar Cimbal Project

Otvorenie novej sezóny jazzu v Divadle Aréna: Koncert Ľubomír Gašpar Cimbal Project
Dávid Oláh
Minulý mesiac sa začala ďalšia séria jazzových koncertov v bratislavskom Divadle Aréna. Pódium patrilo vo štvrtok 20. septembra mladému cimbalistovi Ľubomírovi Gašparovi a jeho kapele.
 
Koncert otvoril svojim úvodným slovom bubeník a jeden z organizátorov týchto koncertov Martin Valihora, ktorý prezradil, že Gašparov projekt ho oslovil, keď ho počul pri odovzdávaní cien Radio_Head awards. Práve pri tejto príležitosti pozval túto kapelu vystúpiť v rámci jazzu v Divadle Aréna.
 
Večer sa niesol vo veľmi príjemnej nálade. Gašpar sa predviedol nielen ako vynikajúci hudobník a aranžér, ale aj ako talentovaný moderátor. Jeho otvorená, úprimná, milá a hlavne častá komunikácia s publikom výborne doplňovala celkový dojem z koncertu. Musím povedať, že toto nemyslím ako frázu, keďže som už bol na mnohých koncertoch, kde interpret počas koncertu nepovedal vôbec nič, alebo sa iba poďakoval za potlesk a hral ďalej. Takáto komunikácia nie je najšťastnejšia, keďže poslucháčovi uniknú cenné informácie o hudbe, jej koncepte a jej celkovom backgrounde.
 
Playlist koncertu bol zložený z repertoáru Gašparovho debutového CD The point of view. Spolu s ním hral Jakub Tokoly na klavíri, Peter Solárik na bicích nástrojoch, a Peter Korman na kontrabase.
 
Koncepcia Gašparovej hudby je veľmi zaujímavá. Nielen kvôli samotnému cimbalu, ktorý je typický pre folklórnu hudbu, ale aj z hľadiska štýlu hudby a aranžmánov – slovenská ľudová pieseň "Macejko, Macejko" či grécka "Zorba" a mnohé ďalšie. Vždy išlo o výborný prienik hudobných štýlov, ktoré na seba logicky nadväzovali. "Macejko, Macejko" odznel v zaranžovanom sambovom rytme. Rumunská skladba "Groovy Bucharest" bola interpretovaná v klasickom rýchlom tempe ľudovky, následne sa však striedala s groovujúcou časťou, kde mali pekne rozpísané party všetky melodické nástroje. Kapela úžasne šlapala a o výborných sólach a celkových improvizačných schopnostiach sa ani netreba zmieňovať. Gašpar je výborný jazzový cimbalista s brilantnou technikou, rytmickým cítením a tónom. Krásne sa mu podarilo spojiť dva hudobné štýly a vytvoriť tak unikátny koncept.
 
V súčasnosti je veľkým trendom do každého žánru vkladať folklórne prvky. Realita je však taká, že hlavne v popovej a rockovej hudbe sa tento prienik žánrov málokedy vydarí. V tomto zmysle ide teda o neľahkú vec, ktorú Gašpar so svojou kapelou úžasne zvládli.
 
Koncert sa vydaril na výbornú po každej stránke – umeleckej, interpretačnej a dramaturgickej. Krásny večer ocenilo aj publikum, ktoré si na záver vytlieskalo prídavok.
 
 
Dávid Oláh 

 

 

Ďalšie články

Rodí sa ďalší jazzový cimbalista: Ľubomír Gašpar sa chystá koncertovať a nahrávať CD
Na jar sa objavil na českej súťaži Jazz Fruit - Mladí ladí jazz, pred pár týždňami získal dve...
Ceny Esprit sú odovzdané: Hlavnú cenu za najlepší slovenský jazzový album získala Sisa Michalidesová
Už poznáme víťaza Hlavnej ceny ankety Esprit! Cenu za najlepší jazzový album vydaný v roku...
Jazzové ceny sú rozdané: Ocenenie Esprit za najlepší slovenský jazzový album získal gitarista Andreas Varady
Slávnostné odovzdávania cien s trojkoncertom nominovaných prebehlo v utorok 30. apríla v Divadle...
Recenzia CD: Bashavel Hoorhay
Kapela Bashavel sa zrodila na jar v roku 2006 ako spoločný projekt špičkových slovenských...
Beyond Piano – Pavel Morochovič
Pokiaľ by som chcel pretlmočiť titul tohto článku, zrejme by som sa musel uchýliť k obraznému...
ESPRIT v zrkadle času
V týchto dňoch sa uzatvárajú hlasovania odborných porôt rozhodujúcich o tom, ktoré z minuloročných...
Petra Onderuf Quartet: An Odd Time Of Day
V hudbe 21. storočia niet netradičných nástrojov a ich spojení v jazze. Tvrdenia o ...
DIXIE NIGHT – začiatok dixielandovej tradície
Poslednú aprílovú sobotu 26. apríla sa v bratislavskom Klube pod lampou uskutoční prvý ročník...