Recenzia CD: Bashavel Hoorhay
Kapela Bashavel sa zrodila na jar v roku 2006 ako spoločný projekt špičkových slovenských hudobníkov, ktorí spolu už dlhé roky predtým spolupracujú až dodnes v rôznych jazzových a multižánrových formáciách. V roku 2016 nahrali album Bashavel: Hoorhay, ktorý bol vydaný pod hlavičkou Hudobného fondu iba pred niekoľkými týždňami.
Projekt je zložený zo známych slovenských hudobníkov. Rytmická sekcia je tvorená legendárnou NBS Trio, teda Klaudius Kováč – klavír, Róbert Ragan – kontrabas a Peter Solárik - bicie nástroje. Klasické jazzové trio dopĺňa Stanislav Palúch na husliach, a Marcel Comendant na cimbale.
Pri prezeraní si bookletu tohto albumu som sa nevedel dočkať jeho počúvania. Ide o hudobníkov, ktorí sú zárukou veľmi vysokej umeleckej úrovne. Bolo mi teda jasné, že hudba bude excelentná. Môžem povedať, že som sa nemýlil, ale naopak, album vysoko predčil moje očakávania.
Hudba je tvorená z autorských kompozícií jednotlivých členov projektu a z prearanžovaných ľudových piesí. CD obsahuje dokopy osem skladieb. Úvodná skladba Marcela Comendanta s názvom Frankovka, má chytľavý groovujúci pulz pripomínajúci skladby Herbieho Hancocka. Téma je zložená z pekných bopových a repetetívnych pentatonických liniek. Klaudius Kováč odpáli vynikajúce sólo v štýle moderných klaviristov ako napríklad Kenny Kirkland či Herbie Hancock. Zahanbiť sa nenchal ani Palúch a Comendant. Ako druhá v poradí nasleduje kompozícia Kúdele od Stanislava Palúcha. Opäť ide o výborný groove, ktorého téma má vynikajúci aranžmán, groove sa totiž strieda s voľným hraním huslí, ktoré je príznačné pre ľudovú hudbu nášho regiónu. Veľmi ma tu zaujala farebná kombinácia a party cimbalu a huslí.
Každá kompozícia na tomto CD je výborne a presne zaranžovaná, nemožno hovoriť o žiadnom jam sessionovom spôsobe hrania. Kapela je fantasticky zohratá, rytmika spolu so sólistami šlape ako hodinky. Napriek zložitým aranžmánom nestráca hudba svoju hĺbku, emóciu a posolstvo. Musím povedať, že toto CD je pre mňa absolútne dokonalým vyvážením rôznych žánrov. Jazzové časti sa logicky a s citom striedajú s prvkami ľudovky a klasiky. V hudbe nepočuť žiadne nánosy ega, ide o hranie hudby pre hudbu a pre nič ďalšie. Hudba nás prevedie najrôznejšími náladami, pocitmi, ktoré sú tvorené pestrou zvukovosťou kombinácie daných nástrojov.
Nezostáva mi nič iné ako pogratulovať všetkým, ktorí sa podieľali na produkcii tohto CD. Hudba albumu Bashavel: Hoorhay môže byť inšpiráciou pre každého, koho zaujíma pohľad súčasných slovenských jazzmanov na fusion domácej ľudovej hudby, jazzu a vážnej hudby.
Dávid Oláh