One Day Jazz Festival 2014: "Close your eyes, open your minds"

One Day Jazz Festival 2014: "Close your eyes, open your minds"
Tomáš Lukáč

Návšetevníci One Day Jazz Festivalu 2014 v Košiciach a Bratislave mali mali možnosť vidieť a počuť jedinečný hudobný projekt bubeníka Chrisa Dave-a The Drumhedz. Fanúšikovia inovatívneho prístupu k hudbe si prišli na svoje a rozhodne neodchádzali sklamaní.

 

Festival otvoril Eugen Vizváry. Počas takmer 1,5 hodiny dlhého koncertu predstavil divákom svoj čerstvý debutový album Part One. Prvú časť odohral s kapelou v zložení, ktoré môžme počuť aj na nahrávke: Dávid Hodek (bicie), Oskar Rózsa (basgitara), Radovan Tariška (saxofón), a samozrejme Eugen Vizváry (klávesy). Okrem tejto základnej zostavy sa na pódiu vystriedali aj ďalší muzikanti, ktorí sa objavujú na jeho albume: Martin Valihora (bicie), Štefan Bugala (vibrafón, prekusie), Michal Bugala (gitara), či speváčka Anita Soul.

 

Diváci sa približne v polovici dočkali slávnostného krstu CD, ktorého krstný otec sa stal Martin Valihora. Záver koncertu sa niesol v duchu spoločnej jam-session všetkých zúčastnených muzikantov. Perličkou tejto session bol moment, kedy pri bubeníckom „dueli“ Martina Valihoru a Dávida Hodeka spoza opony vybehol samotný Chris Dave, aby Dávidovi napravil činelový stojan, za čo si vyslúžil nadšené ovácie publika.

 

 

Pár minút po jedenástej večer sa na pódiu ukázal ten, na koho všetci diváci už netrpezlivo čakali, Chris „Daddy“ Dave a jeho kapela Drumhedz.

Koncept tohto hudobného projektu je založený na napodobnení fiktívneho audio mixtape-u (niečo ako „audio koláž“). Chris Dave sa snaží vytvoriť hudobnú situáciu ako keď si napríklad v hudobninách púšťate za sebou skladby z absolútne odlišných albumov, náhodne prepínate skladby vo svojom MP3 prehrávači, alebo počúvate DJ-a, ktorý mixuje odrazu skladby z dvoch gramofónov (a vytvára viac alebo menej výrazné prechody medzi nimi). Chris Dave začal tento koncept rozvíjať už počas štúdia na univerzite.

 

 

V praxi to vyzerá tak, že celá kapela hrá spolu nejakú pieseň (väčšinou hip-hopový beat), do ktorého začne Chris z ničoho nič hrať rytmus v úplne odlišnom tempe, metre, a štýle. Niekedy túto zmenu prevedie sám, inokedy napríklad spoločne s trubkou alebo gitarou. Vhodným príkladom je úvod bratislavského koncertu: Giant Steps. Drumhedz začali spoločne hrať beat Let’s Ride rapera Q-tip (tento beat obsahuje nasamplované časti Giant Steps z interpretácie Joea Passa). Dave do toho „mixoval“ Giant Steps Johna Coltranea ako up-tempo swing (bez rytmického súvisu s Let’s Ride), do ktorého prešiel absolútne nečakane, no pritom simultánne s trubkou – tá hrala tému a improvizovala.  Druhým príkladom konceptu bola skladba (beat) Conant Gardens od skupiny Slum Village, počas ktorej prechádzal Dave striedavo do skladieb NefertitiPinocchio od Waynea Shortera, ktorých tému takisto hrala trúbka.

 

 

Pre lepšiu ilustráciu toho, ako funguje mixtape Chrisa Davea, pripájame zoznam niektorých skladieb, ktoré do tejto koláže Drumhedz „namiešali“:

            Eye of the Hurricane (Herbie Hancock)

            Giant Steps (John Coltrane)

            Let’s Ride (Q-Tip/J Dilla)

            Actual Proof  (Herbie Hancock)

            Mainstream (Outkast)

            Mood Swings (Mike Stern)

            African Exchange Student (Kenny Garrett)

            Zombie (Fela Kuti)

            Nefertiti (Wayne Shorter)

            Conant Gardens (Slum Village)

            Pinocchio (Wayne Shorter)

            Amazing Grace

            I Can’t Help It (Stevie Wonder, Susaye Greene)

            Welcome To Detroit (J Dilla)

            Walk On (Drumhedz Mixtape)

            Hey Joe (Jimi Hendrix)

            Twenty One (Jan Hammer)  

            Fred (Alan Holdsworth)

 

(Viac si môžete pozrieť na zázname z koncertu v pražskej Lucerne zo 14.4.2014: https://www.youtube.com/watch?v=3PtTPxDODh4)

 

           

Zostava Drumhedz na One Day Jazz Festivale bola Chris Dave (bicie), Isaiah „Sharkey“ Thomas (gitara), Nick McNack (basgitara), Keyon Harrold (trúbka). Okrem Chrisa Dave-a očaril bratislavské publikum najmä gitarista Isaiah „Sharkey“ – svojou miestami až neuveriteľnou technikou, ale zároveň veľkým citom pre hru. Štýl jeho hry pripomínal Wesa Montgomeryho (aj tým, že Sharkey počas koncertu sedel), či napríklad zosnulého gitaristu Spankyho Alforda.

 

 

Na záver pár slov Chrisa Dave-a z úvodu koncertu: „Close your eyes, open your minds. And take this journey with us.“

Krekáč&Lukáč
Foto: Rudolf Baranovič

Galéria

_DSC_8282-Edit.jpg
_DSC_7310-Edit-2.jpg
_DSC_7596-Edit.jpg
_DSC_7654-Edit.jpg
_DSC_7732-Edit.jpg
_DSC_7819-Edit.jpg
_DSC_7906-Edit.jpg
_DSC_7961-Edit.jpg
_DSC_8048-Edit.jpg
_DSC_8057-Edit-2.jpg
_DSC_8234-Edit.jpg
_DSC_8270-Edit.jpg
_DSC_8280-Edit.jpg

 

 

Ďalšie články

Nová frekvencia pre slovenský jazz: Martin Valihora prichádza s Jazz Rádiom
Jazz. Hudobný žáner, ktorý má na Slovensku a aj v Bratislave množstvo priaznivcov. Spoločne...
One Day Jazz Festival v DPOH: Ari Hoenig Trio, Ovsepian/Camarda/Valihora a Ľudové Mladistvá
Jedenásty ročník festivalu sa po veľkom open-air koncerte na Bratislavskom hrade a odbočke v...
One Day Jazz Festival: Hudobná sonda do duší
7.november 2014, Istropolis, Bratislava   Ako víchrica sa Bratislavou prehnal jednodňový jazz...
Večer s Patom Methenym: Nekonečné hudobné spektrum
Otvorenie jarnej sezóny ONE DAY JAZZ Festivalu 2017 prebehlo vo veľkom štýle. Dramaturgia na čele s...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...
Zakir Hussain: pokora a rešpekt
Presne pred mesiacom, v sobotu 16. novembra sa mal na Slovensku v rámci bratislavského City Sounds...