Nórske jazzové legendy na Konvergenciách
Arild Andersen, Arve Henriksen či Nils Økland – to sú len niektoré z mien, ktoré sa v polovici septembra predstavia v rámci bratislavských Konvergencií. Excelentný festival komornej hudby sa oplatí navštíviť aj kvôli ďalším koncertom, no jazzoví fanúšikovia by si nemali nechať ujsť príležitosť zhliadnuť legendy, ktoré sa v našich podmienkach objavujú skutočne zriedkavo.
Sotva sa nájde vyznávač jazzovej hudby, ktorému by sa o uši neobtrelo meno Arilda Andersena. Nórsky kontrabasista a basgitarista (ročník 1945) je súčasťou európskej scény už viac ako šesťdesiat (!) rokov a objavoval sa po boku prakticky všetkých relevantných (nielen) škandinávskych muzikantov. Preslávil sa už v polovici 60. rokov v rámci Jan Garbarek Quartet (popri lídrovi boli jeho členmi aj gitarista Terje Rypdal a bubeník Jon Christensen), neskôr si ho prepožičiavali americkí kolegovia ako George Russell, Don Cherry, Chick Corea, Phil Woods, Dexter Gordon, Johnny Griffin či Sonny Rollins. Medzi svojimi krajanmi bol dlhoročnou oporou zoskupení klaviristu Ketila Bjørnstada, gitaristu Terjeho Rypdala či legendárneho zoskupenia Masqualero. Len v katalógu domovského vydavateľstva ECM Records sa Arild Andersen objavuje na viac ako štyridsiatich (!) nahrávkach osobností ako Jan Garbarek, Terje Rypdal, Andy Sheppard, Bobo Stenson či Bill Frisell.
Arild Andersen sa v Bratislave objaví v átriu Slovenskej národnej galérie (utorok 19. 9.) ako člen zoskupenia hráča na hardangerských husliach a improvizátora Nilsa Øklanda. Nórsky huslista, skladateľ a pedagóg sa nebojí zbližovať rôzne hudobné svety. „Nie som zameraný na jeden žáner,“ konštatuje Økland. „Keď som bol malý, hrával som so strýkom ľudovú hudbu do tanca, neskôr som sa začal zaujímať o balkánsku hudbu a free jazz, potom som hral v punkovej kapele. Takže keď som začínal s hardangerskými husľami, snažil som sa ich používať jednoducho ako nástroj, nie tvrdošijne zachovávať tradíciu.“ Hardangerské husle znamenajú pre Nórov čosi podobné, ako pre Slovákov fujara – sú neodmysliteľnou súčasťou národného kultúrneho dedičstva. Na rozdiel od klasických huslí majú plnší zvuk vďaka pridaným rezonančným strunám, sú bohato zdobené a využívajú niekoľko rôznych ladení. Nils ich strieda podľa hudby, ktorú práve hrá. Niekoľko albumov jeho štýlovo nedefinovateľných zoskupení nájdeme v katalógu prestížnej značky ECM Records, ale aj v rámci najprestížnejšieho nórskeho vydavateľstva experimentálnej, elektronickej a improvizovanej hudby Rune Grammofon. Popri domovskom nórskom kvintete sa Nils Økland predstaví aj so slovenskými muzikantmi: violončelistom Jozefom Luptákom, akordeonistom Borisom Lenkom, klarinetistom Branislavom Dugovičom a kontrabasistom Robertom Raganom.
Minuloročný album „A Sense of Destiny“ (Hevhetia) prešovského gitaristu a skladateľa Davida Kollara s nórskym trubkárom a experimentátorom Arvem Henriksenom vzbudil pozornosť nielen doma, ale aj na zahraničných scénach. „David a Arve si časom dokázali vytvoriť vlastný a osobitý jazyk…,“ napísal na svojom blogu The Soundtrack of my Life prestížny izraelský publicista Adam Baruch. „Presahuje hudbu ako médium a mohol by byť opísaný ako zvukomaľba (sound painting), zvukové objekty, sochy (sound sculpting), sochy či dokonca tanec zvukov (sound dancing)... Hudba plynie bez náhlenia, akoby oslobodená od štvrtej dimenzie a rytmických vzorcov, ako jemný a nepredvídateľný vánok. Je na poslucháčovi, či sa stane súčasťou tvorivého procesu... Krása tejto hudby pripomína elixír, ktorý má silu liečiť či prinajmenšom zmierňovať utrpenie, ktorému sme vystavení v okolitom svete: osamelosť, odcudzenie, zúfalstvo...“
Arve Henriksen sa pravidelne objavuje nielen medzi rešpektovanými hudobníkmi z jazzovej scény, ale známy je aj na poli improvizovanej a klasickej hudby. Mená ako Laurie Anderson, John Paul Jones, Ryuchi Sakamoto, Maria Schneider či Bill Frisell poznajú takmer všetci, Henriksen bol tiež členom kapiel Motorpsycho a Supersilent, spolupracoval s orchestrami a ansámblami ako Cikada String Quartet, Zapp 4, The Norwegian Chamber Orchestra, Trondheim Symphony Orchestra, London Sinfonietta, Britten Sinfonia, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen či Trondheim Soloists. Spolu s Davidom Kollarom spolupracoval na trojici albumov, ktoré získali ocenenia Radio_Head Awards ako aj ESPRIT. Väčšmi ako na Slovensku si jeho prácu všíma medzinárodná kritika (Pitchfork, Guitar Moderne Magazine, Ádécouvrir Absolument France, Modern guitarist of 21th century) a tiež renomované osobnosti, ktoré Kollara pravidelne prizývajú k svojim projektom (multiinštrumentalista Steven Wilson, trubkár Erik Truffaz, bubeník Pat Mastelotto či gitarista Christian Fennesz). Popri spoločnom projekte „A Sense of Destiny“ (sobota 16. 9.) v priestoroch A4 – priestor súčasnej kultúry sa Arve Henriksen predstaví aj v nedeľu 17. 9. vo Františkánskom kostole ako hosť škandinávskeho Tria Mediæval, ktoré ponúkne chorály, hymny a severské ľudové piesne.
Ďalšie info na www.konvergencie.sk/festival/konvergencie-2023/
Autor: Peter Motyčka