Nikolaj Nikitin: V New Yorku sme nahrávali s legendami ako Tom Harrell, Drew Gress či Johnathan Blake
Nedávno som sa stretol s našim vynikajúcim saxofonistom, pedagógom, skladateľom a aranžérom Nikolajom Nikitinom, ktorý má za sebou turné v Mexiku a v New Yorku, nahrávanie nového albumu a mnoho ďalších aktivít. O tomto všetkom som sa s ním rozprával.
V apríli tohto roka si bol spolu s Ľubošom Šrámekom na koncertnom turné v Mexiku a New Yorku. Prezraď nám, ako ste sa tam dostali? Oslovil vás niekto, alebo išiel o tvoj nápad?
Do Mexika sme vycestovali vďaka slovenskému veľvyslanectvu v Mexiku a Hudobnému centru. Hlavným cieľom návštevy bol úžasný jazzový festival v historickom meste Morelia. Túto cestu sme spojili s cestou do New Yorku. Tam sme sa presunuli kvôli nahrávaniu nového CD.
Na akých miestach ste konkrétne hrali? Išlo o kluby, alebo skôr festivaly? Ako prijalo tamojšie publikum vašu hudbu? Prezentovali ste tam iba projekt „Altar“, alebo aj inú hudbu?
V Mexiku sme zahrali ešte na Talianskom inštitúte, v prekrásnej hudobnej sále so špičkovým talianskym klavírom Fazzioli. Veľmi úspešný koncert bol v meste Patzquaro, kde sme hrali v historickej budove, ktorá patrí Jezuitom. Koncerty mali výbornú účasť aj odozvu. Zahrali sme tam program z CD Altar, ktoré nám vyšlo s Ľubošom v roku 2017 vo vydavateľstve Real Music House.
Takéto turné musí byť fyzicky, psychicky, ale hlavne organizačne a finančne náročné. Ako ste to prežívali po týchto stránkach? Ide viac o možnosť prezentovať autorskú hudbu, cestovanie a spoznávanie sveta, alebo sa to na konci dňa oplatí aj finančne?
Všetko sme zvládli vďaka spoluorganizátorom. Koncerty podporilo Hudobné centrum, od samotných organizátorov sme okrem honorárov (ktoré nie sú v Mexiku ideálne) dostali vždy ubytovanie aj stravu. Počas voľných dní sme mali k dispozícii ubytovanie od veľvyslanectva, ktoré nám pomáhalo organizačne. Čiže presuny a program. Čas sme využili aj na prípravu na nahrávanie v NY. Čo sme zarobili, sme aj minuli, ale výlet splnil účely a ostalo aj na darčeky pre naše úžasné deti a partnerky.
Na tvojom profile na sociálnej sieti som videl, že ste v New Yorku aj niečo nahrávali. Prezradíš s kým, a o aký projekt išlo?
S Ľubobošom Šrámekom chystáme budúci rok pokračovanie projektu Altar. Tentokrát v dvoch päťčlenných zostavách. Nahrávali sme autorské skladby spolu s legendárnym trubkárom Tomom Harrellom, s kontrabasistom Drew Gressom a bubeníkom Johnathanom Blakeom. Na jeseň chystáme ďalšie nahrávania v Európe s Jurajom Bartošom, Miroslavom Vitoušom a Klemensom Marktlom, a ak sa podarí opäť ešte raz aj v USA . Všetky sessions sa týkajú nového projektu Altar, ktorý má vyjsť v roku 2020.
Taktiež som zaregistroval, že si aranžoval hudbu do pripravovaného filmu „Amnestie“. Povedz nám o tom viac.
Bol som oslovený od produkcie filmu spracovať pieseň Karla Kryla "Pasážová revolta" pre symfonický orchester. To sa nám podarilo úspešne nahrať aj so spevákmi Davidom Kollerom, Richardom Müllerom a skvelou pesničkárkou a milovníčkou Karla Kryla – Viki Olejárovou. Táto skladba bude vo filme záverečná - titulková a bude k nej videoklip, ktorý bude mať premiéru na MFF Karlovy Vary teraz koncom júna. Je to pre mňa veľká česť spolupracovať na tak veľkom projekte. Nahral to Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod taktovkou Petra Valentoviča. Finálnu verziu zvukovo dokončuje štúdio Real Music House (Róbert Pospiš a Martin Sillay), s ktorým spolupracujem od jeho vzniku.
Na čom ešte momentálne pracuješ? Na čo sa môžu tvoji fanúšikovia tešiť?
Tento mesiac vyjdú vo vydavateľstve Real Music House tri samostatné jazzové albumy, na ktorý som uvedený ako executive producer a zároveň na všetkých hrám a na dvoch mám aj autorské skladby.
Začnem kolegom saxofonistom Milom Suchomelom. Vydáva 3 CD so svojou hudbou s názvom Milo Suchomel Orchestra - From My Colours. Nájdete tam live záznam z Gypsy Jazz festivalu 2018, štúdiové nahrávky v obsadení big band + sláčikový orchester, filmovú hudbu Mila Suchomela, ale aj komorné duo Suchomel-Bereza. Veľmi náročný projekt, kde naozaj môžete spoznať všetky Milove hudobné tváre.
Druhé CD je je autorský projekt Ľuboš Šrámek and his nanoSymphonic artsemble – Performances. Toto CD vznikalo celý rok. Nahrávalo sa vo Viedni, v NY a v Bratislave. Účinkuje na ňom viac ako 20 špičkových umelcov. Mám tu česť mať na ňom tri autorské skladby aj ja. Medzi interprétmi najdete mená americkej jazzovej scény akými sú Lonnie Plaxico, Taru Alexander, či spevák JD Walter. Ďalej spomeniem Mucha Quartet, úžasné dychové kvinteto pod vedením Branislava Dugoviča, David Hodek, Juraj Griglák, Kristína Mihaľová, Anita Soul, Peter Adamov, Sisa Michalidesová, Erik Rothenstein, Štefan Bartuš… čoskoro určite vyjde recenzia, kde budú všetky mená. Bude to nádherný album.
Tretí album je mojim srdcovým projektom, ale veľmi mi s ním pomohol Ľuboš, ktorého som uviedol ako spoluautora a hudobní producenti z vydavateľstva. Celý názov je Nikolaj Nikitin, Ľuboš Šrámek: Cirkus Metropol. Ide o hudbu inšpirovanú vznikajúcim rovnomenným filmom, na ktorom pracujú naši priatelia. A teším sa už na dokončenie filmu, určite v ňom zaznie hudba z nášho CD. Je na ňom 12 mojich a jedna je Ľubošova kompozícia a nájdete tam aj dve spoločné. Ľuboš na CD dominuje ako interprét a improvizátor – tentokrát na hammond organe a fender piane, či legendárnom Wurlitzer piane. Hudba je na hranici jazzu a experimentálnej hudby. Môžte tam nájsť charakteristické témy, ale aj spontánne improvizácie celej zostavy. Okrem nás dvoch na ňom nájdete Juraja Bartoša, Kristínu Mihaľovú, Marcela Buntaja, Juraja Grigláka, Paľa Berezu, Maja Ševčíka a ďalších známych slovenských plechárov. Nad celým nahrávaním, zvukom a tvorivou postprodukciou dozerali Martin Sillay s Robom Pospišom. Veľmi sa teším, že nám obal navrhol výtvarník Martin Gerboc, ktorý s nami robil album Slovak sounds (RMH 2015).
Dávid Oláh