Hudbu si vyberám situačne. Korešpondujúc s mojou aktuálnou citovou dispozíciou siaham po prog-rockových opulentnostiach, fusion energii, uhrančivosti akustického jazzového tria, vibráciách reggae, hipnotickosti trip-hopu, po živelnosti free jazzu, alebo bezstarostnosti bebopu. Neviem, ako som sa cítil v momente. keď som si prechádzal aktuálne portfólio nahrávok dánskeho vydavateľstva April Records, ale keď som si len tak púšťal jednotlivé realizácie, pri tomto duu som okamžite, teda s odznením prvých sekúnd, vedel, že ten album chcem mať.
Hudbu tohto dánsko-švédskeho páru je možné kategorizovať asi v ambientných žánrových polohách s esenciou jazzovej výrazovosti. Čím je ale konštelácia projektu Stockholm Kobenhavn vynikajúca nad ostatné počiny početných ambientných zvukových kulís, rôznych experimentátorov s elektronikou, je práve výživná miera nadhľadu v komponovaní harmonických vrstiev. Dánsky hráč na bicích nástrojoch Emil de Waal a švédsky multiinštrumentalista Gustaf Ljunggren, žijúci v Kodani, sú výraznými osobnosťami severskej hudobnej scény. Ďalší z aktuálnych „trendsetterov“ tamojšieho diania na jazzovom poli, bubeník a hráč na organe Kresten Osgood, v texte v booklete o autoroch píše ako o stáliciach demarkujúcich svojimi prístupmi už dve desaťročia dánsky jazz a jeho priľahlé, a žánrovo neprebádané brehy.
Takýto pocit mám aj z plynutia ich výletu z jednej metropoly do druhej. Je to cesta bez prekážok, no zato plná premyslených krokov. Je to cesta nie mechanicky kalkulovaná, ani bez pozoruhodností, ale skôr vytýčená sebavedomými sprievodcami, v dopravnom prostriedku vysokej kvality a predovšetkým s jasným cieľom. Nechajte sa previesť zo Švédska do Dánska, krajinou pestrofarebných zvukových výhľadov a tichých zákutí. Gitary, basové linky, syntezátorové podmazy a sample a k tomu pulzujúca rytmika - to všetko spolu vytvára sumu zážitkov z tejto cesty. Odporúčam práve v čase dovolenkového exodu za hranice všedných dní.
Autor: Miroslav Haľák