Nedávno, 25. augusta zomrel Joey DeFrancesco. Smutná správa pre všetkých vyznávačov zamatového pohladenia uší tónom nenapodobiteľného Hammondu a vznešeného vibráta rotujúceho reproduktora v bedni s názvom Leslie Speaker. Česť pamiatke veľkého hráča na tento veľký nástroj. Prívlastok „veľký“ platí na oboch úrovniach dvojnásobne. Organ tejto americkej manufaktúry, pôvodom z Illinois USA (1934), je rozmerný inštrument a jeho zvuk je nezameniteľne obsažný. Joey DeFrancesco bol korpulentný organista, trubkár a saxofonista s perfektným timingom a charakteristickou šírkou zvuku.
Aj vďaka nemu si nejako automaticky spájam hráča na organe s jemu zodpovedajúcou, rozsiahlou telesnou schránkou. Nič proti útlym typom ako Keith Emerson alebo Barbara Dennerlein, ale viac tela mi akosi k tomu rozložitému klávesovému pultu patrí. DeFrancesco bol samozrejme špeciálny prípad „objemného“ hudobníka a dánsky bubeník Kresten Osgood to telesnosťou ani zďaleka nie je, ale sadne mu to skvele. Pýtate sa, prečo sa rozpisujem o Hammondistovi a nakoniec premostím k bubeníkovi? Nie je to chyba, pretože ako názov tohto albumu z vydavateľstva April Records napovedá: "Kresten nám hrá na organe!" Ide o prvý album, na ktorom vymenil zostavu bicích za zostavu klávesových registrov.
Album hýri oduševneným funky a tučnými groovmi. Nachádzame v ňom tie aktuálne prísady organových formácii, ako u Delvona Lamarra, s hravými a chytľavými melódiami (Når Lyset Bryder Frem), aj s disko motívmi, ako u hopsajúcej Arms. Kresten je síce bubeníkom s pestrým zoznamom umeleckých spoluprác naprieč žánrami, medzi ktorými nechýba ani reggae a dub (spolupráca s legendárnym Lee Scratch Perrym), po organe však poškuľoval už od začiatku 90. rokov. Po tridsiatich rokoch sa mu to splnilo a my, ktorí máme radi tie zvukové mágie nenahraditeľných inžinierskych analógových zázrakov, mu môžeme byť veľmi vďační. Úprimne, pre mňa je organová jazzová formácia nenahraditeľným spoločníkom večerov s vínom a dobrou spoločnosťou, kedy chcem za sebou nechať všetok balast každodennosti a len byť unášaný vibrujúcimi vlnami toho zaklínajúceho rotora, pradúceho blahodarnú látku pre naše uši.
Kresten Osgood: Hammond A102 Organ
Fridolin Nordsø: Guitar
Ludomir Dietl: Drums
Arto Eriksen: Percussion
April Records / Denmark / 2022
Autor: Miroslav Haľák