Trilok Gurtu a KK Pearl priniesli do Bratislavy intímny multikultúrny zážitok
27.august 2015, Kaviareň Foxford, Bratislava
Letný hudobný festival Hevhetia expandoval tento rok z východoslovenskej metropoly i do hlavného mesta. Bratislavskí priaznivci jazzu si medzi silnými menami v programe nemohli nevšimnúť jedno legendárne. Do kaviarne Foxford zavítal svetoznámy indický perkusionista Trilok Gurtu, ako hosť medzinárodnej formácie KK Pearl poľského klaviristu Krzystofa Kobylinského.
Štvrtý ročník festivalu medzinárodného hudobného vydavateľstva Hevhetia priniesol vo svojom programe hudobné formácie z vlastného katalógu. Medzi ťahákmi na plagáte bolo nepochybne meno Trilok Gurtu. Slávny perkusionista je spomínaným vzorom u nejedného významného hudobníka. V Bratislave vystúpil ako hosť zoskupenia KK Pearl, založeného poľským klaviristom, skladateľom a zakladateľom etno-jazzového festivalu Palmjazz, menom Krzystof Kobylinski.
Kapela KK Pearl spája pod strechou spoločnej hudby zaujímavých hudobníkov z rôznych kútov sveta i hudobných zázemí, čo sa pretavuje do pozoruhodnej multikultúrnej fúzie. Izraelská speváčka Reut Rivka je známa vo svete barokovej hudby a opery, je však i všestranne nadaná speváčka a improvizátorka. Ukrajinský rodák, gitarista Dima Gorelik, prežil časť života v Izraeli, až nakoniec zakotvil u našich severných susedov. Basgitarista Edi Sanchez sa priženil do Poľska až z ďalekej kolumbijskej Bogoty, izraelský bubeník Tom Dayan pôsobí v nemeckom Berlíne.
Kvinteto hudobníkov prívítalo divákov kaviarne Foxford hypnoticky posadenou náladou skladby „Notre Dame“. Šansónovo-operný soprán izraelskej divy sa niesol vo francúžštine s nezvyklou ľahkosťou frázovania a načal tým pre mňa večer plný prehodnotení môjho osobného vzťahu ku klasickému opernému ženskému spevu. Pravdu povediac je to jeden z hudobných smerov, ktorý vo mne osobne nerezonuje a nevyhľadávam ho. O to prekvapivejšie bolo pre mňa sledovať skladbu za skladbou umenie speváčky Reut Rivky. Napriek nepopierateľnému klasickému hudobnému vzdelaniu odhalila svoju širokú paletu hudobných štýlov pretavených do unikátneho vokálneho prejavu. Vplyv world a etno music, izraelských koreňov, ale hlavne zmysel pre „tajm“, frázovanie, či posadenie tónu a cit pre improvizáciu nie je u operných speváčok vec často vídaná. I občasný sýty soprán vo vysokých polohách s klasickým vibrátom prichádzal s ľahkosťou a hravosťou, bez zbytočného pátosu a so zachovaním vlastnej tváre.
Autorské kompozície lídra kapely Krzystofa Kobylinského priniesli množstvo hudobných nálad s chytľavými vokalizačnými melodickými témami, zaujímavými harmóniami i sólovými výstupmi, či už v modernej jazzovej balade „DTL“, polyrytmickej „New Way“, alebo modálnej fusion inštrumentálke „Fourteen Words“. Rytmická dvojka basgitaristu Edi Sancheza a bubeníka Tom Dayana predvádzala šlapajúce groovy, zaujímavým zjavom bol nepochybne i gitarista Dima Gorelik, s nie často vídanou hrou na akustickú gitaru, s použitím prstienkov na všetkých piatich prstov pravej ruky. Prekvapenie i dôkaz mnohých hudobných tvárí Reut Rivky priniesla i pieseň „Stojan“ s balkánskym rovným a rezavým alikvotným vokálom.
Na prekvapenie publika, organizátora i majstra samotného, bol privolaný Trilok Gurtu na pódium až takmer po hodine koncertu. V prvej spoločnej skladbe „Różowy rok“ sa pridal hrou na indické tabla. Napriek svojej virtuóznej technike a indickej tradícii veľkolepých gradácii dynamiky a tempa sa skromne podriadil účelu a s veľkým nadhľadom zapadol do konceptu kompozície. Nasledujúce minúty však patrilo pódium už sólovému výstupu Triloka a jeho meditačnému vhľadu do perkusívneho sveta. Stíchnutá kaviareň sa rozozvučala imitovanými zvukmi divej prírody použitím vedra s vodou, či nástroja „thunder tube“. Trilok vytváral a prelínal množstvo zvukov a perkusívnych plôch s absolútne svojským a nadčasovým prístupom k hre na perkusie. Desať minútový výlet do iného vesmíru zakončil virtuóznou hrou na tabla a dychberúcim „konokolom“, čiže juhoindickým umením perkusívnej vokalízy.
Tretia a záverečná skladba s hosťujúcim Trilokom priniesla chytľavý popevok vokalizačnej témy Reut Rivky. Striedajúce sa sólové vstupy klavíra a gitary si určite najviac užil vysmiaty bubeník Tom Dayan, ktorý visel očami na cajone Triloka a viedol s ním po celý čas pútavý rytmický rozhovor. Navzdory dlhému potlesku sa prídavok nekonal a večer pokračoval svojou druhou časťou - nevídanými náladami free jazzu a súčasnej hudby zoskupenia Nocz Quartet s huslistkou a speváčkou Ivou Bittovou.
Napriek krátkemu spoločnému výstupu zoskupenia KK Pearl s perkusionistom Trilokom Gurtu zažili diváci bezpochyby výnimočný večer v intímne klubovom prostredí kaviarne a spoznali nové hudobné obzory.
Foto: Ľudo Srnec
Peter Baláž