Úprimne kto vie čo znamená slovo „kaval“? Ak má niekto balkánskych, bulharských alebo rumunských predkov, alebo ak je niekto skutočne mimoriadne rozhľadený v netypických dychových nástrojoch, tak zrejme áno. Ide o tradičný druh drevenej flauty rôznej veľkosti do ktorej sa nefúka frontálne, ale s nástrojom priloženým ku kútiku úst.
To prečo som fascinovaný recenzovaním hudby je neustále učenie sa a rozširovanie estetických obzorov. Pred tým než som bol oslovený vypočuť si album bulharského hráča na kaval Zhivka Vasileva som mal veľmi stereotypné predstavy o hudbe inšpirovanej balkánskym a maloázijským folklórom. Z času na čas sa aj v našich zemepisných šírkach objavia inšpirácie hojdavými rytmami, turecky „aksak“, v nesymetrických taktoch. Ide zväčša o melodicky silné a energické kompozície s informatívnymi sólovými linkami, tak ako je tomu aj vo folklóre tohto regiónu.
Sú albumy, ktoré mám rád a púšťam si ich práve kvôli tomu, že disponujú stopou tohto pre nás exotického hudobného myslenia. Vo všeobecnosti je ale pre mňa mnoho pokusov transformujúcich ľudové predlohy do jazzovo hybridných foriem už vopred skompromitovaných schematickosťou stredného prúdu a pokrytectvom neopodstatnenej nostalgie. Nech sú experimenty s „ľudovkami“ akokoľvek inovatívne, akejsi pachuti sa pri ich počúvaní neviem zbaviť. Folklórne korene rozmanitých kultúr síce stoja za tým čo nazývame fusion, ale z veľkej časti sa ich nadprodukcia s postupom času podpísala aj na devalvácii takmer celého žánru. Ísť touto cestou je podľa mňa riskantné.
Aké úžasné prekvapenie som zažil pri počúvaní albumu bulharského hudobníka Zhivka Vasileva. To do čoho som sa ponoril s albumom Places mi umožnilo spoznať úplne nové hĺbky muzikálnosti. Určite som už kaval bez toho aby som o tom vedel niekde počul, ale až teraz som si uvedomil jeho zvukomalebnosť. Zhivko Vasilev je prominentným hráčom na tento nástroj. Virtuozita s akou ovláda techniky a prekračuje limity pôvodne pastierskej píšťaly je ohurujúca.
Zabudnite na klišé balkánskej hudby. Možno na albume Places budete dešifrovať známe postupy, ale v šate redefinujúcom pojem inšpirácie folklórom. Skvelo natočený a zmastrovaný materiál hýri farbami a muzikálne poslucháča prevádza labyrintom nepoznaných zvukových a aranžérskych prostredí.Miesta, ktoré so Zhivkom a početne obsadenom projekte Places navštívite na prvý posluch nie sú ďaleko vzdialené jeho bulharskej domovine, ale definitívne to nie sú recyklácie svadbových hitov do vyprázdnených intelektuálnych póz. Uhrančivé zvukové kulisy nechávajú vyznieť pre mňa osobne jeden z najzaujímavejších inštrumentálnych objavov tohto roka. Timbre, ktoré som mal možnosť objaviť pri pozornom počúvaní mnou otriasli a spôsobili mi zážitok. Ďakujem zaň a vrelo odporúčam preskúmať miesta na ktoré pozýva Zhivko Vasilev.
Zhivko Vasilev – Kaval (Tracks: 1,2,3,5,6,7,8,9,10,11), Piano (Track: 4,9)
Dimitar Gorchakov – Piano (Tracks: 1,2,3,5,6,8,10,11)
Mihail Ivanov – Contrabass/El. Bass (Tracks: 1,2,3,4,5,6,8,9,10,11)
Borislav Petrov – Drums (Tracks: 6,8,10,11)
Martin Hafizi – Drums, Percussion (Tracks: 1,2,3,4,5)
Alexander “Sani” Kunchev – Percussion (Track 10)
Lukas Pamminger – El.Bass (Track 7)
Stoil Ivanov – Drums (Track 7)
Borislav Iliev – Guitar (Track 7)
Miroslav Ivanov – Guitar (Track 11)
Stoimen Peev – 1st Violin (Tracks: 2,3,6,9)
Orlin Tsvetanov – 2nd Violin (Tracks: 2,3,6,9)
Viktor Mitsev – Viola (Tracks 2,3,6,9)
Viktor Traykov – Violoncello (Tracks: 2,3,6,8,9)
Vasil Hadzhigrudev – Contrabass (Tracks: 3,9)
Miloslav Haľák