Juraj Kalász spolupracuje s Jameym Aebersoldom

Juraj Kalász spolupracuje s Jameym Aebersoldom
Peter Motyčka

Prednedávnom sme informovali o podnetnej konverzácii kontrabasistu Juraja Kalásza s americkým saxofonistom a pedagógom Jameym Aebersoldom, ktorého sprievodné nahrávky s notami (takzvané „Play-A-Long series“) mali od 70. rokov zásadný vplyv na spôsob výuky jazzu po celom svete. Laureát prestížneho ocenenia NEA Jazz Masters onedlho oslávi 84. narodeniny (!) a je bezpochyby legendou, podobne ako jeho vydavateľstvo Jamey Aebersold Jazz, prostredníctvom ktorého sa medzi priaznivcov dostalo viac ako 5 miliónov kompletov inštruktážnych nahrávok a publikácií.

 

Pod jednou z nich je podpísaný aj slovenský kontrabasista a hudobný redaktor Juraj Kalász. Ten na svojej webstránke už niekoľko rokov uverejňuje transkripcie basových liniek, niektoré aj s hudobnými ukážkami či podrobnými analýzami (nájdete ich tu). „Pôvodne som plánoval vydať transkripcie Christiana McBridea z Aebersoldovho Volume 94: Hot House, čo sa bohužiaľ nepodarilo,“ spomína Kalász. Podarilo sa však iné a na prelome rokov uzrela svetlo sveta inštruktážna publikácia Todd Coolman and Tyrone Wheeler's Bass Lines from Jamey Aebersold Vol. 43 Groovin' High. Jej obsahom sú transkripcie basových liniek 8 bebopových klasík a štandardov ako Groovin’ High, All The Things You Are, A Night In Tunisia, Afternoon In Paris, High Fly, West Coast Blues, I’ll Remember April a Bluesette. Publikácia je prístupná napríklad na stránke vydavateľa.

 

 

V predhovore publikácie Kalász spomína, ako poznamenali Aebersoldove publikácie v raných 90. rokov jeho umelecké smerovanie. Po mnohoročných hráčskych skúsenostiach sa preto rozhodol „splatiť dlh“ a pokúsil sa prepísať basové línie z Aebersoldovho Vol. 43 „Groovin’ High“, ktoré ho nesmierne ovplyvnili. S neistotou (a malou dušičkou) poslal svoje prepisy kontrabasistovi Toddovi Coolmanovi, ktorý pôvodne nahral podklady k týmto inštruktážnym materiálom a nadšený kontrabasový profesor (dlhoročne pôsobil na Purchase College a bol umeleckým riaditeľom Skidmore Jazz Institute) jeho prepisy odobril a posunul samotnému Jameymu Aebersoldovi. Kontrabasistu Todda Coolmana (ročník 1954) preslávila spolupráca s jazzovými velikánmi (Horace Silver, Gerry Mulligan, Art Farmer, Lionel Hampton, Benny Goodman, Slide Hampton, Stan Getz, Tommy Flanagan…), vydal štvoricu vlastných albumov (objavuje sa na nich napríklad legendárny saxofonista Joe Henderson) a viac ako štvrťstoročie bol oporou kvarteta saxofonistu Jamesa Moodyho.

 

 

Sedem nahrávok z pôvodného Jamey Aebersold’s Vol. 43 Groovin' High vzniklo v roku 1988 zásluhou klaviristu Dana Hearleho, kontrabasistu Todda Coolmana a bubeníka Steva Davisa. Na bonusovom tracku, skladbe West Coast Blues gitaristu Wesa Montgomeryho, počujeme za klavírom samotného Jameyho Aebersolda, kontrabasistu Tyrona Wheelera a rovnakého bubeníka Steva Davisa. Kalász označuje obe rytmické sekcie za skutočne zomknuté a prekvapuje ho, že sa hudobníci prvýkrát stretli až v nahrávacom štúdiu. Samozrejme, pozornosť upriamuje najmä na Coolmanovu variabilitu vedenia basových liniek, na rytmickú vynaliezavosť či využívanie pedálových tónov a uvádza ho ako kontrabasového majstra, ktorý svojou konzistentnosťou dokonale zapadá do organizmu celej kapely. „Working with Jamey has been a dream come true,“ deklaruje Juraj Kalász v závere svojho predhovoru a nám neostáva, ako tešiť sa z jeho úspechu a držať mu naďalej palce. Great job, Juraj!

 

 

Autor: Peter Motyčka

 

Galéria

Juraj Kalász spolupracuje s Jameym Aebersoldom

 

 

Ďalšie články

Kamasi Washington konečne na Slovensku
Len pred niekoľkými týždňami sme upozorňovali na amerického saxofonistu Kamasiho Washingtona, ktorý...
Hlási sa Miloš Železňák
Na domácej hudobnej (nielen jazzovej) scéne pribudne každoročne celkom slušný počet nových...
Za Martialom Solalom
Kým v novembri mnohých zaskočili odchody amerických velikánov Quincyho Jonesa a Roya Haynesa,...
Modré nebo Funny Fellows
Hudobná formácia Funny Fellows sa v hudobnom priestore vyskytuje už od roku 1993. Svoj prvý koncert...